ورق رنگی فلزی چیست؟ [ روش تولید و انواع آن ]

امروزه اکثر محصولات فلزی به صورت ورق فولادی تولید می­شوند و هرکدام از ورق­ها برای اهداف خاصی استفاده می­شوند. از انواع آن می­توان به ورق روغنی، سیاه، گالوانیزه، آجدار، رنگی و ... اشاره کرد. از این میان ورق گالوانیزه که طی فرایند روی­اندود مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی بدست می­آورد و همچنین ورق رنگی به دلیل ظاهر زیبا و رنگی که دارد از جمله ورق­های فلزی پرکاربرد می­باشند.

فرایند گالوانیزاسیون یا روی­اندود کردن که می­تواند روی هرکدام انجام شود طی روش­هایی مختلف و مراحل مختلفی انجام می­شود، لذا قیمت ورق گالوانیزه با توجه به فرایندهای بیشتر به منظور روی­اندود کردن بالاتر است. البته از جنبه دیگر با توجه به مصونیتی که فرایند گالوانیزاسیون برای ورق فلزی ایجاد می­کند طول عمر بالا رفته ( بین 20 تا 70 سال) و هزینه نگهداری بسیار پاین می­آید، لذا از لحاظ منفعتی که این برای کاربران ایجاد می­کند، مقرون به صرفه خواهد بود.

همانطور که اشاره شد از دیگر ورق­های فلزی پرکاربرد ورق رنگی فلزی است که قیمت ورق رنگی فلزی با توجه به فرایندی که انجام گرفته و رنگ به صورت الکترواستاتیک روی قرار خواهد گرفت و لایه اپوکسی یا پلی یورتانی که در انتها برای محافظت از رنگ بر روی ورق می­زنند، به طور معمول بیشتر خواهد شد.

لازم به ذکر است که ورق گالوانیزه به روش­های مختلفی فرمینگ می­شود و در صورتیکه ورق گالوانیزه فرم گرفته را رنگ بزنند، ورق گالوانیزه رنگی نیز بدست خواهد آمد. از جمله پرکاربردترین فرم­های که در سقف شیروانی منازل کاربرد دارد ورق گالوانیزه ذوزنقه است. این فرم  مربع­هایی در عرض تعبیه شده و تقریباً در هر متر ورق حدود 6 موج وجود خواهد داشت.

 

معرفی کوتاه ورق رنگی فلزی

 

 

ورق رنگی از جمله ورق­های فلزی گالوانیزه است که لایه مخصوصی از رنگ گالوانیزه بر روی ورق پوشانده شده است. به‌راحتی و سریع نصب می­شود. به دلیل رنگ موجود بر آن زیبا است و همچنین قیمت مناسبی دارد. ورق رنگی فلزی سبک است و در برابر تغییرات آب‌وهوایی رنگ خود را از دست نمی­دهد. به دلیل اینکه ورق رنگی فلزی گالوانیزه است، مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت و خوردگی خواهد داشت.

به ورق رنگی فلزی ورق گالوانیزه رنگی نیز می­گویند. رنگ­های پرتقالی، سفید یخچالی، قرمز، نارنجی، آبی، قهوه­ای سوخته، سفالی، صورتی، بنفش، نقره­ای، کرم و ... از جمله رنگ­های مورداستفاده در ورق رنگی است. تحت فرایند الکترواستاتیک قرار گرفته و لایه­های رنگی بر سطح ورق فلزی شکل می­گیرد. پوشش رنگ اضافه شده ضخامتی در حدود 20 تا 25 میکرون و در بخش پشتی ورق حدود 7 تا 15 میکرون است. ضخامت ورق­های رنگی از 18/0 میلیمتر شروع شده و ضخامت­های دیگری نظیر 22/0، 3/0، 4/0، 5/0،6/0 و 7/0 را پوشش می­دهد. انواع ورق رنگی فلزی در رنگ­ها و طرح­های مختلفی تولید و برای ساخت انواع شیروانی، بدنه خارجی لوازم‌خانگی چون یخچال و آبگرمکن، صنایع فلزی چون کابینت و تجهیزات اداری، صنعت حمل‌ونقل چون ساخت کانتینر و کاروان­های ثابت و متحرک کاربرد دارد.
 

انواع ورق رنگی 
 

  • ورق رنگی طرح شادولاین:

ورق شادولاین از جمله ورق­­های رنگی فلزی است که روی­اندود، موج­دار و رنگی است. روی­اندود بودن این ورق از جمله ویژگی­های ورق گالوانیزه است که ورق فلزی را در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم می­سازد. ورق­های شادولاین بسته به نوع کاربرد عملیات خم­کاری متفاوتی خواهند داشت و در طرح­های کرکره­ای، سینوسی یا ذوزنقه­ای تولید می­شوند. چون از ورق شادولاین در سقف شیروانی استفاده می­شود، خم­کاری و موج به­گونه­ای است که آب را به پایین و سطح زمین هدایت کند. از جمله مزایای ورق گالوانیزه آن است که باتوجه‌به پوشش روی­اندود و گالوانیزه و رنگ موجود بر سطح فلزی، ورق شادولاین سبک است و وزن کمتری نسبت به سایر ورق­های فولادی دارد. ورق شادولاین به دلیل گالوانیزه بودن آن علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی دارای طول عمر بالایی نیز است.

از ورق شادولاین علاوه بر کاربرد اصلی آن که در سقف­های شیروانی است در سقف­های سایه­بان پارکینگ، پارتیشن­بندی سالن­های کارگاهی و برای ساخت انواع خانه­های پیش­ساخته از آن استفاده می­کنند. ازآنجاکه ورق شادولاین از نوع ورق گالوانیزه است لذا دارای عرض 100 تا 125 سانتیمتر است ولی پس از فرمینگ ورق فلزی و تبدیل آن به شکل خاص و موج­دار به عرض 90 تا 115 سانتیمتر تغییر می­کند. طول ورق شادولاین به سفارش مشتری برش می­خورد. وزن هر متر ورق شادولاین حدود 5 کیلوگرم است.

 

  • ورق رنگی طرح سفال پالرمو:

دلیل نام­گذاری بر این ورق­ها شهری در ایتالیا است که سقف تمام خانه­های آن شهر با این ورق ساخته شده است. ورق رنگی طرح سفال پالرمو مقاومت بالایی داشته و ضخامت آن بین 20 تا 25 میلیمتر متغیر است.

 

  • ورق رنگی طرح ذوزنقه­ای:

ورق رنگی ذوزنقه از جمله ورق­های رنگی گالوانیزه با ضخامت بین 3/0 تا 2 میلیمتر بوده که در عرض­های 100 الی 125 سانتیمتر تولید می­شود. از ورق گالوانیزه ذوزنقه در سوله­های صنعتی، سقف­های شیروانی و حصار ساختمان استفاده می­شود و کاربرد دارد.

 

  • ورق رنگی کرکره­ای یا ورق شیروانی:

قدیمی­ترین نوع از ورق رنگی فلزی، ورق کرکره­ای یا ورق شیروانی است. این ورق رنگی فلزی جهت پوشش سقف و دیوار سوله کاربرد دارند.

 

  • ورق رنگی سینوسی:

ورق رنگی سینوسی شبیه ورق ذوزنقه­ای است با این تفاوت که ورق گالوانیزه ذوزنقه به نسبت ورق کرکره سینوسی موج­هایی بافاصله دورتر از یکدیگر در عرض ورق دارند.

 

روش تولید رنگی فلزی؟

ورق رنگی گالوانیزه طی فرایندی به نام الکترواستاتیک تولید و به بازار عرضه می­شود. به‌منظور تولید ورق رنگی فلزی پس از تولید ورق گالوانیزه، ورق فلزی می­بایست برای رنگ­آمیزی آماده شود و طی مراحل ذیل آماده­سازی ورق فلزی انجام می­گیرد. در مرحله چربی­زدایی که هدف از این مرحله حذف چربی و ناخالصی­های روی ورق فلزی است، عملیات برس­کاری با استفاده از غلتک‌های مخصوص انجام می­گیرد.

برس­کاری باهدف صاف و یکنواخت کردن سطح ورق فلزی انجام می­شود. در ادامه فرایند آماده­سازی ورق فلزی به‌منظور رنگ­آمیزی، ورق با آب شستشو شده و بعد با استفاده از هوادهی مناسب خشک می­شود. قبل از واردشدن به مرحله رنگ­آمیزی، یک‌لایه پرایمر بر سطح ورق کشیده می­شود. بعد از کشیدن لایه پرایمر بر ورق فلزی، چندین لایه رنگ مخصوص به ورق فلزی زده و ورق فلزی را در نهایت داخل کوره قرار می­دهند. در انتها و پس از خنک شدن ورق رنگی فلزی، ورق فلزی ایجاد شده دارای مقاومت، رنگ و شکل­پذیری عالی خواهد بود. در نهایت بعد از کنترل کیفی محصول نهایی، یک‌لایه پلی­اتیلن و یا پروپیلن اعمال خواهد شد.

انواع پوشش استفاده شده بر ورق رنگی فلزی بسته به کارخانه تولید ورق رنگی متفاوت است و شامل پلی‌استر، اپوکسی، پلی‌اورتان، پی وی دی اف، اکریلیک، پلی­آمید و ... می­باشد. لایه تاپ کت یا لایه روی ورق رنگی معادل 20 تا 25 میکرون است و اگر ضخامت پوشش بالا برود ایجاد طرح و بافت مانند سنگ، چوب و چرم بر ورق امکان­پذیر است. برای بررسی لیست قیمت ورق با ما همراه باشید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943