پانچ ورق فولادی | به همراه انواع روش های سوراخ کاری ورق

ورق فولادی سطحی صاف و مسطح از جنس آهن و فولاد است. انواع مختلفی چون ورق سیاه، فولادی روغنی، فولادی گالوانیزه و ... دارد. هرکدام از انواع ورق فولادی کاربردهای متفاوتی در انواع پروفیل، بدنه خودروها، لوازم‌خانگی، لوله‌های انتقال آب و ... دارند و در بسیاری از موارد برای کاربردهایی خاص نیاز است بر روی ورق فولادی سوراخ­هایی ایجاد شده و اصطلاحاً پانچ ورق فولادی انجام گیرد.

 ورق­های فولادی مشبک یا پانچ شده بیش از 150 سال پیش و در اواخر قرن 19 استفاده می­شدند و از ورق­های مشبکی که توسط کارگران سوراخ­هایی بر آن­ها به‌صورت دستی تعبیه شده بود جهت غربال­گری زغال‌سنگ استفاده می­شد. بعدها به ناکارآمدی و مشکلات روش دستی پی برده و تکنیک­های جدیدی جهت پانچ ورق فولادی ابداع گردید و در این زمینه ماشین­آلات و فناوری­های جدیدی توسعه پیدا کرد. پانچ و یا سوراخ‌کاری شامل ایجاد حفره و سوراخ­هایی بر روی متریال مختلف چون کاغذ، چوب، فلز و ... می­باشد. درصورتی‌که این عملیات پانچ بر روی ورق فولادی انجام گیرد ورق فولادی پانچ شده­ای خواهیم داشت که کاربردهای متفاوتی دارد.

از جمله کاربردهای ورق فولادی پانچ شده می­توان در ساخت حصار، ساخت دیواره­ ها دستگیره راه­ پله­ ها، ساخت انواع صندلی­ ها، ساخت دیوارهای امنیتی، صنعت هواپیماسازی، ساخت آسانسور، ساخت تابلو، تولید صنایع فلزی و دکوراسیون، صافی آب، کف پله­ ها، نمای ساختمان و ... اشاره کرد. استحکام زیاد و آسان بودن رنگ‌آمیزی، مقرون‌به‌صرفه شدن قیمت ورق ، چندمنظوره بودن و امکان تنظیم از جمله دلایل محبوبیت ورق فولادی پانچ شده است. اگر تمایل دارید با روش­های پانچ ورق فولادی آشنا شده و از دستگاه­های پانچ ورق و سوراخ‌کاری ورق اطلاع کسب کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

روش‌های پانچ ورق

  • پانچ ورق فولادی به دو روش کلی انجام می­گیرد. روش پانچ چرخشی و روش پانچ بستر تخت.
  •  روش پانچ چرخشی، ورق روی دستگاه و روی دو چرخ­دنده قرار گرفته و تنظیم می­شود. ورق فلزی مدام بین این دو چرخ­دنده به حرکت در می­آید تا باتوجه‌به نیاز و کاربرد آن به شکل موردنظر در بیاید.
  • روش پانچ بستر تخت، معمولاً یک دستگاه فوقانی و تحتانی است که دو ابزار را به‌صورت موازی در یک امتداد قرار می­دهد. به دلیل موازی بودن ابزار در این روش عملیات پانچ بادقت بالایی انجام می­شود. در این حالت ورق فولادی به طور عمودی بین دستگاه پرس قرار گرفته و بعد نیروی حاصل از دستگاه پانچ به‌صورت ناگهانی آزاد و به ورق منتقل می­شود. قطعات اضافی حاصل از پانچ از سمت دیگر دستگاه خارج می­شود.

 

دستگاه های پانچ ورق

 

 

 

 

دستگاه‌های پانچ ورق و سوراخ‌کاری ورق

دستگاه­های پانچ ورق و سوراخ‌کاری ورق متفاوتی وجود دارند که باعث به‌وجودآمدن سوراخ در ابعاد و اندازه­های متفاوت روی ورق فولادی خواهند شد. امروزه به دلیل اهمیت زمان و کیفیت کار پانچ ورق فولادی به‌وسیله دستگاه­های CNC، لیزری، پرس پانچ و ... انجام می­گیرد.

 

از رایج­ترین آن­ها می­توان به دستگاه­های زیر اشاره کرد:

  • دستگاه پانچ ورق فولادی دستی:

از این دستگاه جهت ایجاد سوراخ بر ورق­های فولادی تا ضخامت 2 میلیمتر استفاده می­شود. در این روش نیروی حاصله توسط آچار دستی به پیچ منتقل می­شود. در این روش برای پانچ نیاز به ایجاد سوراخ اولیه داریم.

  • دستگاه پانچ ورق فولادی هیدرولیکی:

دستگاه پانچ ورق فولادی هیدرولیکی که از نوع ضربه­ای است از فشار حاصل از روغن به‌منظور پانچ و سوراخ‌کاری استفاده می­کند. دستگاه پانچ ورق هیدرولیکی قابلیت ایجاد سوراخ بر روی ورق فولادی تا ضخامت 12 میلیمتر را دارد. این دستگاه قابلیت اتصال به انواع پمپ­های هیدرولیک دستی، پایی و برقی را دارد که در حدود 700 پاسکال فشار ایجاد می­کند. دستگاه ورق فولادی هیدرولیکی نیاز به ایجاد سوراخ اولیه ندارد.

 

 

دستگاه های پانچ ورق فولادی

 

 

دستگاه پانچ ورق فولادی با گیوتین ضربه­ای

دستگاه پانچ ورق فولادی با استفاده از دستگاه CNC : دستگاه CNC از پرکاربردترین دستگاه­ها به‌منظور برش و فرم دهی انواع فلزات است. انجام پانچ با دستگاه CNC یک روش برای انجام عملیات پانچ است. CNC دستگاهی پیشرفته و قابل برنامه­ریزی است که با کدنویسی مخصوص و دادن برنامه عملیات برش را انجام می­دهد. دستگاه CNC در محورهای عمودی و افقی حرکت کرده و عملیات پانچ را بسیار دقیق و باکیفیت انجام می­دهد.

دستگاه CNC می­تواند یک‌شکل ساده، مربع، مستطیل و ... و یا اشکال چندوجهی ایجاد نماید. از جمله مزایای آن­ها می­توان به‌سرعت بالا، دقت در ایجاد اشکال پیچیده، قابلیت فرم دهی ورق فولادی، دقت بالا تا حدود 1 میلیمتر، اشاره کرد. دستگاه لیزر نیز نوعی دستگاه CNC است که با فشردن یک دکمه عملیات برش را به طور اتوماتیک توسط برنامه­ای که از قبل با کامپیوتر له آن داده شده انجام می­دهد.

 

 

برای بررسی قیمت و خرید ورق روغنی وارد لینک روبرو شوید - قیمت ورق روغنی

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943