ورق های فلزی آهنی [ کاربرد نحوه تولید انواع ورق غیرآهنی ]

ورق­های فولادی به دو روش نورد گرم و سرد تولید می­شوند. در نورد از غلتک­های بزرگ و عریضی استفاده می­شود و شمش­های فولادی را از آن­ها عبور می­دهند. در نورد گرم شمش­های فولادی طی فرایندی گرمایشی تا 1400 درجه فارنهایت تحت‌فشار و شکل­دهی قرار می­گیرند. به دلیل میزان کربن متفاوت در فولاد، ورق­های آهنی تولید شده با یکدیگر تفاوت خواهند داشت. فلزات مورداستفاده د صنعت به دودسته آهنی و غیر آهنی تقسیم می­شوند. آلومینیوم، مس، قلع، سرب، تیتانیوم، اورانیوم، روی برنز، نیکل و برنج جزو فلزات غیر آهنی هستند و می­توان گفت به‌غیراز آهن و آلیاژهای آن سایر فلزات در دسته فلزات غیر آهنی قرار می­گیرند. ویژگی­هایی نظیر وزن بالا، هدایت الکتریکی و حرارتی پایین، اکسیداسیون و زنگ­زدگی بالا سبب رشد و توسعه استفاده از ورق­های فلزی غیر آهنی شده است.

 

ورق های فلزی آهنی

ورق­های فلزی آهنی ورق­هایی هستند که در عنصر اصلی تشکیل­دهنده آن­ها آهن وجود دارد. ورق استیل، روغنی، سیاه، سفید یا گالوانیزه، رنگی، اسیدشویی شده و قلع اندود شده از جمله ورق­های فلزی آهنی هستند.

 

انواع ورق های فلزی آهنی

ورق استیل از جمله ورق­های فلزی آهنی است که اگرچه در ساختار خود عنصر آهن را دارد ولی به لحاظ ویژگی نظیر ورق­های فلزی غیر آهنی هستند. قیمت ورق استیل باتوجه‌به میزان کربن، کروم، نیکل و ضخامت که به آن درجه استیل گفته می­شود متفاوت‌اند. به دلیل مقاومت در برابر اکسیداسیون و سطح صاف در صنایع بهداشتی، دارویی و غذایی مورداستفاده قرار می­گیرند. ورق استیل از جمله ورق­های فلزی آهنی است که مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت حرارتی بالایی دارند و بدین منظور در صنایع لوازم‌خانگی، ساختمان­سازی و نیروگاه­ها مورداستفاده قرار می­گیرند.

  • ورق روغنی که از نورد سرد به دست می­آید از جمله ورق­های فلزی آهنی است. ورق­های روغنی در صنایعی که نیاز به فرم دهی دارند مانند ساخت پروفیل­های ساختمانی، پروفیل­های مبلی، درب و پنجره، بدنه کابینت و ... کاربرد دارند.
  • ورق سیاه که از نورد گرم به دست می­آید از جمله ورق­های فلزی آهنی است. ورق­های سیاه نرم و منعطف هستند در دو نوع ST37 و ST52 ساخته می­شوند. ورق سیاه ST37 درجه سختی متعادل و ورق سیاه ST52 سختی و استحکام بالایی داشته و در صنایع فلزی سنگین، خودروسازی و ... مورداستفاده قرار می­گیرند.
  • ورق گالوانیزه از دیگر فلزهای آهنی است. اگر ورق روغنی حاصل از نورد سرد را به دلیل افزایش استحکام در برابر خوردگی با لایه­ای از روی بپوشانند ورق گالوانیزه یا سفید ایجاد می­شود. ورق­های گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی روی­اندود شده در خودروسازی، لوله­سازی، تولید کانال کولر، ساخت انواع سقف و ... کاربرد دارند.
  • ورقه­های رنگی از جمله ورق­های فلزی آهنی هستند. ورق­های رنگی همان ورق­های گالوانیزه هستند که باتوجه‌به رال رنگ موردنظر آن­ها را در کوره­های خاص رنگی قرار می­دهند. در ساخت انواع سقف و سوله و نمای داخلی و خارجی ساختمان از آن استفاده می­کنند. برای بررسی لیست قیمت ورق رنگی با ما همراه باشید
  • ورق­های اسیدشویی شده از جمله ورق­های فلزی آهنی هستند. اگر ورق فلزی آهنی را با اسیدکلریدریک به‌گونه‌ای بشوریم که عاری از هرگونه ناخالصی و کثیفی گردد ورق اسیدشویی شده خواهیم داشت. ورق­های فلزی آهنی اسیدشویی شده به دلیل خاصیت ضد خورندگی و استحکام در تولید لوله و پروفیل، لوله­های انتقال نفت و گاز، کشتی­سازی و ... مورداستفاده قرار می­گیرند.
  • ورق قلع اندود از جمله ورق­های فلزی آهنی است و در واقع همان ورق روغنی است که با لایه­ای از فلز قلع اندود می­شود تا از فساد و خوردگی در امان باشند. ورق­های فلزی آهنی قلع اندود در ساخت قوطی در صنایع غذایی بسیار مورداستفاده قرار می­گیرد. برای بررسی لیست قیمت ورق قلع اندود با ما همراه باشید

 

ورق های فلزی غیر آهنی

ورق­های فلزی غیر آهنی ورق­هایی هستند که در عنصر تشکیل­دهنده آن­ها آهن وجود ندارد و مهم­ترین مشخصه آن­ها رنگ غیر سیاه این ورق­ها است.

 

 

 

ورق های فلزی غیرآهنی

 

 

انواع ورق های فلزی غیر آهنی

  • ورق­های آلومینیوم، برنج، برنز، مس و... از جمله انواع ورق­های فلزی غیر آهنی هستند.
  • ورق آلومینیم از جمله ورق­های فلزی غیر آهنی است. ورق غیر آهنی آلومینیوم علاوه بر آلومینیوم به‌عنوان فلز اصلی دارای مس، روی و منگنز نیز هست. این ورق­های فلزی غیر آهنی سبک، منعطف بوده و مقاومت مکانیکی پایینی دارند و در صنایع هوافضا و هواپیماسازی و کشتی­سازی زیاد مورداستفاده قرار می­گیرند.
  • ورق برنجی و برنزی از جمله ورق­های فلزی غیرآهنی هستند. ورق­های برنجی و برنزی نوع دیگری از ورق­های فلزی غیر آهنی هستند. نوع متمایل به سرخ آن­ها که آلیاژ مس و روی برنج داشته ورق برنجی و نوع متمایل به زرد و نارنجی آن­ها که مس و قلع برنز دارند ورق برنزی گفته می­شود.
  • ورق­های برنجی و برنزی قابلیت چکش­خواری زیادی دارند و در تولید لوازم دکوراسیون و تزیینی استفاده می­شوند. علاوه بر قابلیت چکش خواری بالا، توانایی ماشین­کاری بالا، نقطه ذوب پایین، مقاومت خوردگی بالا و انعطاف بالا از دیگر ویژگی­های ورق­های فلزی غیر آهنی برنجی و برنزی هستند که در صنعت لوله­سازی و شیرآلات، رادیاتور و ... کاربرد دارند.
  • ورق مسی از جمله ورق­های فلزی غیر آهنی می­باشند. قدرت هدایت الکتریکی بالا، تراکم و انبساط­پذیری پایین، هدایت حرارتی زیاد، مقاومت مکانیکی بالا سبب استفاده گسترده این محصول در صنایع الکتریکی در تولید انواع سیم و کابل و در صنایع مجسمه­سازی به دلیل عدم ترک­خوردگی در تنش­ها بالای مکانیکی شده است.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943