ریخته گری ورق فولادی | انواع روش های تولید | تجارتگرام

محصولات فولادی بنا بر کاربردشان در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می­شوند. یکی از پرمصرف­ترین محصولات فولادی ورق­ها هستند که برای مصارف مختلفی چون بدنه خودرو، ماشین­های صنعتی، مخازن و ... کاربرد دارند. از معروف­ترین روش­های تولید ورق نورد است که به دو روش گرم و سرد انجام می­شود. ماده اولیه جهت تولید ورق نوردی تختال است و تختال خود به نوبه خود در اثر فرایند ریخته گری مداوم و پیوسته یا تختال به دست می­آید یا از طریق فرایند ریخته گری مستقیم تولید می­شود. قبل از دهه 60 میلادی شمش اولیه طی فرایند ریخته گری در قالب­های تکباری تولید می­شد.

محصول این فرایند به نام تختال ضخیم و به ضخامت 200 تا 300 میلیمتر و عرض بیش از 1 متر بود. از سال 1990 فناوری ریخته گری مداوم نازک مرسوم شد که طی آن تختالی به ضخامت 50 میلیمتر به دست می­آید. از جمله مزایای این روش نازک کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی زیست‌محیطی، کاهش هزینه ­های سرمایه­گذاری اولیه و کاهش هزینه­ های تولیدی و بهبود و افزایش کیفیت محصولات تولیدی را می­توان نام برد. امروزه بالغ بر 95 درصد از تولید فولاد خام در جهان با استفاده از این روش مداوم یا پیوسته انجام می­شود. این روش توسط آقای هنری بسمر ابداع شد.

به ریخته‌گری مداوم و پیوسته Continuous Casting نیز می­گویند. در این حالت تمام مسیر ریخته گری در یک خط تولید خلاصه و در یک دستگاه مخصوص فرایند ریخته گری تا سرد شدن نهایی قطعات پیوسته انجام می­شود. از مزایای ریخته گری به روش مداوم یا پیوسته یا تختال می­توان به کاهش تنش­های درونی شمش اشاره کرد زیرا در این روش ذرات مذاب در حال انجماد می­توانند در تمامی جهات بر همکنش داشته باشند. روش ریخته گری مستقیم مزایایی چون سرعت بالای انجماد، تنوع بالای فلزات تولیدی، روش قابل‌اعتماد برای راه­اندازی در کارگاه، تولید حجم بالای فلزات، کیفیت بالای قطعات، عدم وجود ترک و ناخالصی و عدم تشکیل نواحی سست را دارد. از سال 2002 فناوری جدیدی با عنوان ریخته گری مستقیم ورق مورداستفاده قرار گرفت. به این روش Direct Casting نیز می­گویند.

برای آگاهی از قیمت ورق و نحوه خرید شما می توانید با کارشناسان ما در تجارت گرام در ارتباط باشید.

 

انواع روش ریخته گری ورق فلزی

 

روش ریخته گری ورق فلزی

 

روش تختال ریخته گری ورق فولادی

این روش همان روش پیوست یا مداوم است. در این روش از قالب ته باز استفاده می­شود. مذابی که از بالا وارد آن می­شود به دلیل توانایی خنک­ کنندگی زیاد قالب به‌سرعت منجمد شده و تختال فولادی حاصل می­شود. از جمله مراحل ریخته گری مداوم و پیوسته می­توان به مراحل زیر اشاره کرد:

  • جمع­ آوری مذاب در مخزن دستگاه
  • انتقال مذاب به تاندیش: مذاب با لوله­ای دیرگداز به مخزن ثابتی به نام تاندیش منتقل می­شود.
  • سرمایش اولیه: فلز مذابی که در تاندیش است با لوله­هایی به قالب­های مسی انتقال می­یابند و این قالب وظیفه شکل­دهی و سرمایش اولیه فلز را بر عهده دارد.
  • شکل­گیری لایه استرند: در فرایند سرمایش یک‌لایه نازک فلزی در کنار قالب منجمد می­شود که به آن استرند می­گویند.
  • سرمایش ثانویه: در مرحله سرمایش ثانویه شمش گداخته وارد ناحیه خنک­کننده ثانویه که در زیر قالب قرار دارد می­شود و شمش با آب خنک می­شود.
  • شکل­گیری نهایی: مذاب با عبور از یک قالب مسی برای اولین با شکل سطح مقطع موردنظر را خواهد گرفت. همزمان با کاهش دما در خط تولید و انجماد مذاب مقطع نهایی تولید خواهد شد.
  • روش تختال ریخته گری ورق فولادی به روش­های عمودی، عمودی با خمش و روش خمیده تقسیم می­شوند.

 

ریخته گری مستقیم ورق فولادی

روشی است برای تولید شمش­های دایره­ای و مستطیلی از فلزات غیر آهنی نظیر آلومینیوم، مس، منیزیم و آلیاژهای آن­ها. روش ریخته گری مستقیم توسط دانشمندی المانی به نام ویو Vaw و دانشمندی آمریکایی به نام آلوکا Aloca ابداع گردید. در روش در این روش در قالبی کوتاه با عمقی حدود 5/7 تا 15 سانتیمتر ریخته شده که سطح پایینی آن هم باز است. مذابی که از کوره خارج می­شود از نازلی عمودی می­گذرد تا در حفره قالب ریخته شود. در این روش تنها یک‌لایه بیرونی فلز مذاب که با قالب سرد شده با آب در تماس است. بعد از بیرون رفتن بخش قبلی از پایین قالب آب مستقیماً به شمش افشانده می­شود و این کار تا جامد شدن کامل شمش ادامه می­یابد. برای بررسی لیست قیمت مواد ریخته گری با ما همراه باشید

 

روش های ریخته گری مستقیم ورق

  1. روش دو غلتکی: این روش اصلی­ترین و مرسوم­ترین روش ریخته گری مستقیم ورق فولادی است. در این حالت مذاب از طریق نازل طولی در لابلای دو غلتک چرخان ریخته می­شود. در این فرایند لایه جامد بر روی هرکدام از غلتک­ها تولید شده و به‌مرور ضخیم می­شود. در ادامه این دولایه جامد در گلوگاه به هم رسیده و در اثر فشار به هم ملحق می­شوند و محصول ورق فولادی در ضخامت میلیمتر تولید می­شود. روش دو غلتکی باتوجه‌به محل قرارگیری هرکدام از غلتک­ها، قطر غلتک­ها و دیگر پارامترها به روش­های دیگری تقسیم می­شود.
  2.  روش تک غلتکی: در این روش حرکت قسمتی از غلتک داخل حوضچه مذاب سبب تشکیل لایه نازکی از فلز جامد بر روی غلتک می­شود و با ادامه چرخش غلتک لایه‌نازک جامد جدا و محصول به ورق تبدیل می­شود.
  3. روش نواری: این روش شبیه به روش ریخته گری مستقیم ورق به‌صورت تک غلتکی است و لایه‌نازک جامد تشکیل و روی یک نوار فولادی یا مسی حرکت می­کند. عموماً برای تولید ورق­های غیر آهنی چون آلومینیوم و مس مورداستفاده قرار می­گیرند.

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943