برشکاری و خم کاری ورق های فلزی [ معرفی انواع روش ها ]

برشکاری ورق­های فلزی فرایندی است که طی آن ورق­های فلزی به‌منظور استفاده در محصولات دیگر و تولید محصول دیگری از هم جدا می­شوند. معیارهایی چون ضخامت ورق فلزی، اهمیت دقت و کیفیت برش، بهره­وری و هزینه از عوامل تعیین‌کننده انتخاب نوع روش برشکاری ورق فلزی است.

 

انواع روش های برشکاری ورق های فلزی
 

  • برشکاری با گیوتین:

این روش به طور محدود مورداستفاده قرار می­گیرد. ورق­های با ضخامت متوسط و ضخیم توسط گیوتین­های هیدرولیکی و مکانیکی مطابق نقشه برش داده می­شوند. در برشکاری با گیوتین معمولاً تیغه پایینی ثابت و تیغه بالایی بطور عمودی حرکت کرده و نسبت به تیغه پایینی دارای زاویه 1 تا 6 درجه است. قیمت ورق و محصول در این روش متفاوت تر از دیگر روش های برشکاری است.

 

  • برشکاری با واترجت:

در برشکاری با واترجت طیف گسترده­ای از ورق­های فلزی با فشار بسیار زیاد آب یا مخلوطی از آب و ماده ساینده نظیر گارنت یا اکسید آلومینیوم، برش زده می­شوند. میزان فشار دستگاه واترجت قابل تنظیم است. جایی که قطعه برش خورده نسبت به حرارت و دمای زیاد حساس باشند نظیر ماشین­سازی و صنایع هوایی از برش واترجت استفاده می­شود. فشار آب در دستگاه واترجت تقریباً 30 برابر فشار آب کارواش است. ورق­های فلزی با ضخامت بین 150 تا 230 میلیمتر را با این روش برش می­دهند. برشکاری واترجت در انتهای کار هیچ‌گونه ضایعاتی تولید نمی­کند و آب کمی مصرف می­کند.
 

  • برشکاری لیزری:

از جمله روش­هایی است که آثار حرارتی بر ورق فلزی ایجاد می­کند. برشکاری لیزری برای جداسازی ورق­های فلزی با ضخامت کمتر از 2 تا 31 میلیمتر انجام می­شود. برشکاری لیزری برای ورق­های با ضخامت بالا سرعت پایین و برای ورق­های فلزی با ضخامت پایین سرعت برش بالایی دارد. برشکاری لیزری دو نوع لیزر کربن‌دی‌اکسید و فایبر دارد که متناسب با ورق فلزی یکی از این روش­ها انتخاب می­شود. در برشکاری لیزری نیاز به اپراتور در زمان برش نیست و روشی سریع و پرهزینه است.

 

 

برش کاری لیزری

 

 

  • برشکاری هوا گاز:

در برشکاری ورق فلزی با روش هوا گاز برش با استفاده از گاز قابل اشتعال به‌وسیله مشعل پمپ برشکاری انجام می­گیرد و به‌منظور برش فولاد با آلیاژ سبک، ورق­های فلزی ضخیم و فولادهای کربنی از این روش استفاده می­کنند. از معایب این روش سرعت پایین عملیات برشکاری است، اما ورق­های ضخیم بالای 25 میلیمتر را با این روش برش می­زنند.

 

  • برشکاری پلاسما:

از جمله روش­هایی است که آثار حرارتی بر ورق فلزی ایجاد می­کند. سرعت روش پلاسما از روش هوا گاز بالاتر بوده و برای برشکاری ورق­های فلزی فولادی با درصد کم‌کربن مورداستفاده قرار می­گیرد اما کیفیت در این روش کمی پایین است. در این روش ترکیبی از هوای فشرده، گازهای اکسیژن و نوبل از دهانه نازل خارج و در سطح فلزات حرارت ایجاد می­کند. عموماً به‌جای برشکاری با شعله از برشکاری پلاسما استفاده می­کنند. برشکاری پلاسما دارای مزایایی چون سرعت بالای کار، کیفیتت و دقت بالا، انعطاف­پذیری بالا و قیمت مناسب است.

 

  • برشکاری با شعله:

از جمله روش­هایی است که آثار حرارتی بر ورق فلزی ایجاد می­کند. در برشکاری با شعله فلز را تا درجه حرارت ذوب حرارت می­دهند و این کار از طریق جریان اکسیژن خالص و پاشیدن یا پراندن اکسید آهن مذاب به اطراف در زیر فشار جت اکسیژن انجام می­گیرد.

 

  • برشکاری سیمی:

به روش برشکاری سیمی روش وایرکات هم می­گویند. اگر لازم است ورق فلزی بدون فشار و استرس برش داده شود از این روش استفاده می­کنند. برای برش ورق فلزی با ضخامت کم از این روش استفاده می­کنند.

 

  • فرزکاری:

قدیمی­ترین روش برش ورق­های فلزی است که برشکاری با ماشین فرز انجام می­گیرد.

 

خم کاری ورق های فلزی

خم­کاری عملیاتی است که طی آن قسمتی از ورق فلزی با حفظ سطح مقطع تاحدامکان از مسیر اصلی خارج و به مسیر دلخواه هدایت می­شود. خم­کاری ورق­های فلزی کج کردن ورق حول یک محور مستقیم به‌منظور ایجاد تغییر شکل دائمی در ورق فلزی است. باتوجه‌به جنس و ضخامت ورق فلزی، طرح موردنظر برای خم شدن و میزان خمش از روش مناسب جهت خم­کاری ورق­های فلزی استفاده می­کنند. ابعاد و ضخامت ورق فلزی و نوع خم، زاویه خم و طرح اولیه برای خمکاری از معیارهای انتخاب نوع خم بهینه است. روش­هایی چون خمکاری V، خمکاری فلنج، خمکاری برشی، خمکاری دورانی، خمکاری منحنی، خمکاری هوایی و خمکاری U یا کانالی از جمله روش­های خمکاری هستند.

  • خمکاری V رایج­ترین روش خمکاری است که در این روش به‌گونه‌ای ورق فلزی پانچ می­شود.
  • خمکاری فلنج، خم­کاری لبه­های فلزات ورق تا 90 درجه است. در این روش فلنج در معرض تنش محیطی قرار می­گیرد که اگر بیش از حد باشد سبب چروک لبه­های فلنج می­گردد و احتمال چروکیدگی با کاهش شعاع انحنای فلنج بیشتر خواهد شد.
  • خمکاری برشی روشی است که توسط سمبه­های برشی انجام می­گیرد.
  • خمکاری دورانی از سمبه و پانچ برای خمکاری استفاده می­کنند.
  • خمکاری هوایی که دون نیاز به سمبه عملیات خمکاری توسط نیروی وارده از پانچ انجام می­شود.

 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943