صادرات میلگرد | نحوه صادرات و مدارک مورد نیاز

صادرات از جمله صادرات محصولات آهن و فولاد نظیر میلگرد در کشورهای تولیدکننده این محصولات نظیر ایران از مهم­ترین و اثربخش­ترین فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها است. ازآنجاکه تولید میلگرد در کشورمان بالا است به‌واسطه صادرات این محصول سود بالایی نصیب اقتصاد کشور خواهد شد. یکی از عوامل تأثیرگذار بر صادرات میلگرد قیمت میلگرد صادراتی است. از عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد صادراتی می­توان به کیفیت میلگرد صادراتی، حجم بار صادراتی، محل صدور، شرکت تولیدکننده میلگرد، استاندارد میلگرد (A1، A2، A3، A4) و ... اشاره کرد. تمامی قیمت­های صادرات میلگرد به خارج از کشور بر اساس نرخ دلار تعیین می­شود.

 

 

نحوه صادرات میلگرد

مناسب بودن قیمت محصولات آهن ایران از جمله میلگرد سبب گشته تا تقاضا برای این محصول از سوی کشورهای دیگر در حال افزایش باشد. نحوه صادرات میلگرد به کشورهای دیگر دارای پیچیدگی­های زیادی است. به‌منظور صادرات میلگرد از ایران به دیگر کشورها شامل مراحلی مطابق زیر است:

  • دریافت سفارش میلگرد: خریدار یا همان کشور مقصد درخواست خود برای خرید میلگرد را به کشور صادرکننده یا مبداً اعلام و آن را ثبت می­نماید.
  • ثبت سفارش میلگرد: شرکت واردکننده یا مقصد می­بایست مبلغی به‌صورت دلاری به‌حساب شرکت تولیدکننده یا صادرکننده ایرانی واریز نماید تا سفارش شرکت واردکننده و مقصد در سیستم به‌منظور صدور فاکتور ثبت گردد.
  • صدور پیش‌فاکتور: پس از ثبت سفارش برای خریدار یا واردکننده پیش­ فاکتوری صادر و ارسال می­گردد. در پیش ­فاکتور وزن، کیفیت، نوع بار درخواست شده، قیمت میلگرد درج می­گردد.
  • بسته‌بندی و آماده­سازی میلگرد: میلگرد موردنظر خریدار یا واردکننده با ضوابط اعلام شده توسط مشتری بسته­بندی و جهت ارسال آماده می­شود.
  • مشخص‌کردن قیمت گمرکی میلگرد صادراتی: مفهوم CIF مخفف Cost Insurance and Freight است. CIF به هزینه بیمه و کرایه حمل تا مقصد اطلاق می­شود و مخصوص حمل دریایی است. زمانی که میلگرد از نرده کشتی بارگیری می­شود مسئولیت فروشنده خاتمه خواهد یافت. هزینه حمل و بیمه میلگرد با فروشنده است و عقد قرارداد حمل میلگردها و بیمه آن­ها نیز با فروشنده است. تعرفه کالای صادراتی طبق قوانین و مقررات وزارت صمت برای کالا و انواع مختلف آن­ها متفاوت است. تعرفه صادرات میلگرد به میزان نه درصد است.
  • دریافت مجوزهای لازم برای صادرات میلگرد: صادرات فلزات به‌ویژه صادرات فولاد و میلگرد نیازمند گرفتن مجوز از دفتر وزارت صمت است.
  • تحویل میلگرد موردنظر به گمرک: تولیدکننده میلگرد موظف است تا میلگردها ر به گمرک حمل کرده و اظهارنامه صادراتی را از گمرک دریافت کند.
  • بیمه میلگرد و عقد قرارداد مربوط به حمل‌ونقل: صادرکننده باید با یکی از شرکت­های حمل‌ونقل معتبر قرارداد ببندد و شرکت بیمه­ای می­بایست ضمانت سالم رسیدن میلگرد به دست مشتری را تضمین کند. عقد قرارداد با شرکت حمل‌ونقل و شرکت بیمه­ای با صادرکننده میلگرد است.
  • گرفتن گواهی بازرسی و گواهی مبداً و صدور فاکتور: صادرکننده و واردکننده میلگرد می­بایست با شرکتی فعال در زمینه بازرسی قرارداد تنظیم کنند تا واردکننده بتواند گواهی بازرسی را دریافت و کالای موردنظر خود را ترخیص کند. 

 

 

 

صادرات میلگرد

 

 

مدارک مورد نیاز صادرات میلگرد

به‌منظور صادرات میلگرد از ایران به کشورهای دیگر به مجموعه­ای از اسناد و مدارک نیاز است که در ذیل به طور اجمالی به این اسناد و مدارک اشاره می­کنیم:

 

  • کارت بازرگانی: کارت بازرگانی، کارتی است که به دارنده آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی اجازه داده می­شود تا به تجارت خارجی بپردازد. اعتبار کارت بازرگانی صادر شده یک‌ساله است و جهت تمدید این کارت می­بایست مدارکی ارائه گردد. یک برگ اصل اظهارنامه ثبت‌نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی ثبت شرکت­ها رسیده باشد، اصل گواهی عدم سو پیشینه، اصل مفاصاحساب مالیاتی، اصل کارت ملی و کپی آن، سه قطعه عکس 4*6، اصل و کپی مدرک تحصیلی، کارت پایان خدمت و داشتن حداقل 23 سال تمام، اصل و کپی سند مالکیت 6 دانگ به نام متقاضی یا اصل و کپی اجاره‌نامه محضری، در واحدهای تولیدی ارائه اصل و کپی مدرک تولیدی از یکی از وزارتخانه­ها، ارائه کد اقتصادی از جمله مدارکی است که هر فرد حقیقی یا حقوقی به‌منظور دریافت کارت بازرگانی باید به وزارت بازرگانی یا همان صمت (صنعت، معدن و تجارت) ارائه دهد.

 

  • گواهی استاندارد: سازمان استاندارد بعد از تقاضای شرکت­ها و مؤسسات مختلف و ممیزی آن­ها این گواهی که نشان‌دهنده تولید محصولات و ارائه خدمات مطابق با آیین­ نامه­ ها و دستورالعمل­ های سازمان ملی استاندارد ایران است را ارائه می­دهد.

 

  • گواهی خرید: گواهی خرید یا فاکتور رسمی یک صورت‌حساب رسمی است که در آن تاریخ، نوع قرارداد، قیمت هر واحد کالا، شماره سفارش یا شماره قرارداد، نام و نشان خریدار و فروشنده، میزان تعرفه گمرکی، تعداد یا مقدار کالا و ذکر مشخصات آن و قیمت کل محصول فروخته یا خریداری شده در آن درج شده است.

 

  • گواهی عدل‌بندی: زمانی که تنوع بسته­ بندی و محتویات بسته­ ها مختلف است ارائه لیست عدل­ بندی یا Packing List به گمرک ضروری است. زمانی که بسته­ بندی کالا از لحاظ ظاهر و محتویات آن یکسان باشد و این موضوع در گواهی خرید قیر شده باشد نیازی به ارائه گواهی عدل‌بندی به گمرک نیست. در صورت ارائه گواهی عدل­بندی مواردی از جمله تعداد بسته، تعداد ارقام هر بسته، نوع بسته­ بندی، اندازه کالا، وزن خالص و ناخالص، مشخصات سفارش فاکتور و ... ذکر می­گردد.

 

  • گواهی مبداً: گواهی مبداً به‌عنوان سندی است که نشان‌دهنده محل ساخت کالا است. گواهی مبداً توسط اتاق بازرگانی کشوری که محصول در آن تولید شده است تنظیم می­گردد.

 

  • بارنامه حمل: بارنامه سندی است که مالکیت کالا و بار تحویل داده شده به باربری، بر مبنای اطلاعات مورد تأیید طرفین در این سند مشخص می­شود.

 

  • کارنه تیر: سندی گمرکی است که برای ترانزیت بین­المللی کالا در چارچوب کنوانسیون TIR در کشور مبداً صادر می­شود و به‌موجب آن کالا در وسیله نقلیه به طور پلمب از خاک کشورهای بین راه عبور می­کند.

 

 

بازار میلگرد ایران و خارج از کشور

 

 

 

کشورهای خواهان و بازار میلگرد ایران خارج از کشور

کشورهایی چون ایتالیا، تایلند، اندونزی، مصر، تایوان، هند، سودان، اردن، بلژیک، اسپانیا، ترکیه، گرجستان، عراق، عمان، افغانستان، ترکمنستان، قطر، امارات، پاکستان از جمله کشورهای خواهان میلگرد تولیدی در ایران می­باشند و واردکننده میلگرد ایران هستند. 

 

موانع روبرو صادرات میلگرد

از موانع روبرو صادرات میلگرد ایران به سایر کشورها می­توان به عوامل اقتصادی، سیاسی و قیمت میلگرد اشاره کرد. قیمت میلگرد صادراتی ایران به دیگر کشورها بر اساس نوع کشور متفاوت است. قیمت میلگرد صادراتی باتوجه‌به کیفیت، حجم بار صادراتی، محل صدور و شرکت تولیدکننده و گرید میلگرد متفاوت خواهد بود. تحریم­های ایران تأثیر زیادی بر صادرات میلگرد از ایران به دیگر کشورها گذاشته است. کم‌شدن میزان تولید کارخانه­ها، بالارفتن قیمت، تقاضای پایین از جمله مهم­ترین موانع روبرو صادرات میلگرد ایران است.

 

 

بهترین راه برای بدست آوردن قیمت میلگرد آجدار ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943