اورلب میلگرد چیست ؟ آموزش نحوه محاسبه و معرفی انواع آن

یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان، میلگرد است. گاهی نیاز است به‌گونه‌ای به یکدیگر متصل شوند تا طویل تر شده و در طول سازه مستحکم شوند. مثلاً اگر نیاز به میلگردهای بلندی به طول 40 متر باشد، ساخته شده در داخل کارخانه جوابگو نبوده ( اکثر تولیدات کارخانه طول 12 متر هستند ) و می بایست به‌گونه‌ای به یکدیگر متصل گردند. یکی از روش هایی که برای این فرایند انجام می‌گردد اورلب میلگرد است. انواع اورلب باتوجه‌به قطر میلگرد، کیفیت فولاد تقویت‌کننده، نمره میلگرد و مقاومت فشاری بتن، میزان بودجه و ... متفاوت است. اگر علاقه مند هستید تا با انواع روش‌های اورلب آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 


انواع اورلب میلگرد

 

  • اورلب میلگرد بدون اتصال

اگر در زمان اورلب میلگردها در کنار یکدیگر قرار گیرند، اتصال ایجاد شده مقاومت زیادی ندارد و بتن به همه فواصل موجود نفوذ نخواهد کرد. بهتر است به‌اندازه دو قطر ، میلگردها از یکدیگر فاصله داشته باشند. ازآنجاکه در این روش احتمال جابجایی  وجود دارد و فاصله بیش از حد میلگردها از مقاومت سازه خواهد کاست، مهندسین تمایل به اورلب میلگردها از روش‌های اتصال دارند.

 

 

 

میلگرد اورلب

برای بررسی قیمت و خرید میلگرد وارد لینک روبرو شوید - قیمت میلگرد

 

 

 

  • اورلب میلگرد از طریق اتصال با سیم

آسان‌ترین روش اورلب میلگرد اتصال با سیم است. البته که این روش منعطف و ساده است اما عواملی نظیر مقاومت بتن، قطر ، طول لبه میان در عملکرد اورلب میلگرد از طریق اتصال با سیم تأثیر می‌گذارند. این روش با نام‌های وصله پوششی یا Lap splices نیز شناخته می‌شوند. 

 

 

  • اورلب میلگرد از طریق جوشکاری

جایی که سیم نتواند بار قطعات را تحمل کند از جوشکاری استفاده می‌شود. در روش اورلب از طریق جوشکاری میلگرد ها بر روی‌هم قرار گرفته و در طول مشخصی به هم جوش می‌خورند.

 

 

  • اورلب از طریق جوشکاری انتهای میلگرد

در روش اورلب میلگرد از طریق جوشکاری انتهای ابزار خاصی استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار انتهای یکی از میلگردها به کاتد و انتهای میلگرد بعدی به الکترود تبدیل می‌شود.

 

 

  • اورلب میلگرد از طریق اتصال مکانیکی

بهترین روش اورلب روش اتصال مکانیکی است. از جمله مزایای این روش کاهش تراکم آرماتور و ایجاد شرایط مناسب‌تر بتن‌ریزی است. اتصال کوپلر نام دیگر اتصال مکانیکی در عملیات اورلب میلگرد است. کوپلرها انواع مختلفی نظیر کوپلر تبدیل، انتهایی، جوشی میلگرد و سازه، موقعیت و ... دارند. اگر قطر 20 میلیمتر به بالا باشد از روش اتصال مکانیکی استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که انتهای دو میلگردی که قرار است به یکدیگر متصل شوند را با ابزار مناسبی رزوه زده و این کار تا طول مشخصی از میلگرد انجام می‌شود. رزوه زنی به کمک دستگاه تراش چرخان انجام می‌گیرد. سپس با استفاده از ابزار کوپلر یا جفت کننده مثل مهره، دو انتهای رزوه شده را به یکدیگر متصل می کنند. باتوجه‌به نوع کوپلر امکان استفاده از دو سایز مختلف وجود خواهد داشت. کوپلرها از جنس فولادهای آلیاژی بوده و مقاومت کششی بالاتری نسبت به میلگرد دارند.

 

 

  • اورلب میلگرد از طریق فورج

در روش مورلب به‌صورت فورج اتصال دو میلگرد به کمک حرارت و اعمال فشار انجام می‌شود. کافی است محل اتصال به کمک مشعل یا کویل القایی حرارت ببیند و به‌صورت خمیری قرار گیرد، سپس با اعمال فشار به طرفیت اتصال میان آن ها ایجاد می‌شود. البته این روش نسبت به سایر روش‌ها هزینه و زمان بالاتری دارد.

 


اندازه اورلب میلگرد

اندازه اورلب عموماً به‌اندازه‌ای گفته می‌شود که برای اورلب دو میلگرد و انتقال بار از یکی به دیگری ضروری است. عموماً اندازه اورلب 50 تا 80 برابر قطر میلگرد در نظر گرفته می‌شود. البته که اندازه دقیق آن می‌بایست توسط مهندس محاسب ساختمان محاسبه گردد. مثلاً اگر میلگرد با قطر 50 موجود باشد، طول اورلب یا همپوشانی در ستون و تیر را 60 برابر قطر یعنی 1200 میلیمتر در نظر می‌گیرند.

 

 

برای بررسی قیمت و خرید میلگرد آجدار وارد لینک روبرو شوید - قیمت میلگرد آجدار

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943