تفاوت ورق روغنی با ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های فولادی در صنعت کاربردهای زیادی دارند. دراین‌بین ورق های روغنی و گالوانیزه یکی از پرمصرف‌ترین ورق های فولادی هستند. مهم‌ترین تفاوت میان ورق های روغنی و گالوانیزه در نوع نورد آنها است. در عملیات نورد ضخامت ورق را کاهش می دهند یا سطح مقطع را از طریق نیروهای فشاری اعمال شده توسط غلتک ها تغییر می دهند. هدف از نورد ورق های فولادی تغییر فرم ورق به شکل موردنظر است. عملیات نورد بر اساس دمایی که این عملیات در آن انجام می گیرد به دو نوع سردوگرم تقسیم می‌کنند. نورد سرد در دمایی کمتر از دمای تبلور فلز یعنی در همان دمای محیط انجام شده و نورد گرم در دمایی بالاتر از دمای تبلور فلز انجام می‌گیرد ورق های فولادی روغنی از طریق نورد سرد و ورق های گالوانیزه با نورد گرم تولید می شوند.

محصولات نورد گرم عموماً از قابلیت شکل‌دهی بالایی برخوردارند و قطعات حاصل از نورد گرم نیاز به پردازش کمتری دارند. در نتیجه فرایند نورد مقاومت فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی بیشتر می شود؛ لذا کاربرد ورق‌های روغنی و گالوانیزه در صنایع و مصارفی است که مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در آن‌ها اهمیت دارد ورق های فولادی روغنی و گالوانیزه میان شرکت های ساختمانی به یک اندازه موردتوجه هستند. نورد سرد و گالوانیزه از هم جدا نبوده و در واقع فولاد نورد سرد نیز می‌تواند گالوانیزه شود. اگر مایل هستید تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه را بدانید و از نحوه تهیه و کاربرد هریک از آن ها اطلاعاتی کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 


ورق روغنی چیست و نحوه تولید

به ورق های روغنی ورق سرد نیز می گویند، چون این ورق ها توسط نورد سرد تولید می شوند. یکی از مهم ترین تفاوت های ورق سرد با ورق گرم گران‌تر بودن قیمت ورق روغنی است که باعث می شود در مواقعی که ظاهر کار اهمیت داشته باشد از آن استفاده شود. ورق های روغنی پایه تولید ورق های گالوانیزه می باشند ورق های روغنی با ضخامتی بین 0.3 تا 3 میلیمتر و با عرض هایی در محدوده 100 تا 125 سانتیمتر تولید می شوند.

ورق های روغنی به دلیل ظاهر بهتر و مقاومت بالاتر در صنایع خودرو و ساخت لوازم‌خانگی کاربرد دارند. در فرایند تولید ورق های روغنی از ورق های سیاه که کربن کمتری در ترکیبات خود دارد استفاده می شود. به‌منظور اینکه این ورق ها سطح صاف و تمیزتری پیدا کنند، ابتدا آن ها را اسیدشویی کرده و در ادامه با طی کردن چندین مرحله نوردکاری سرد، ورق روغنی تولید می شود. مثلاً اگر قصد تولید ورق روغنی به ضخامت دو میلیمتر را داریم، ابتدا ورق سیاهی با ضخامت بالاتر مثلاً 3 میلیمتر را آماده کرده و پس از نوردکاری سرد به ورق روغنی با ویژگی های متفاوت تبدیل می شود ورق سیاه همان ورق فولاد نورد گرم است.

ورق های روغنی در فشارهای بالا مقاومت بهتری داشته در نتیجه سازه های قدرتمندتری با آن ها تولید می شود. آنالیز ورق روغنی شامل ورق های معمولی ST12، ورق های نیمه کشش ST13 و ورق های فوق کشش ST14 می شود. ورق روغنی معمولاً برای محصولات کوچک تر مورداستفاده قرار می گیرند که نیاز به دوام و انعطاف بالاتری دارند. عمر مفید ورق های روغنی بین 2 تا 11 سال می باشد.

 


ورق گالوانیزه چیست و نحوه تولید

ورق‌هایی تولید شده با نورد گرم در فرایندی خاص گالوانیزه می‌شوند. در این حالت متخصصان لایه‌ای نازک از جنس روی (ZN) بر سطح خارجی ورق می‌کشند تا مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی در برابر رطوبت افزایش یابد. به دلیل مقاومت بالاتر، از این ورق‌ها در مناطق مرطوب استفاده می‌شود. عرض ورق های گالوانیزه تولید شده معمولاً بین 100 تا 125 سانتیمتر و ضخامت آن ها بین 0.18 تا 6 میلیمتر می باشد.

از ورق گالوانیزه در ساخت انواع مخازن نظیر مخازن تانکرها، ساخت سقف‌ها و بدنه سوله‌ها، ساخت انواع تجهیزات آشپزخانه‌ای مانند یخچال یا ماشین لباسشویی، ساخت انواع تابلوهای برق شهری و صنعتی و ... استفاده می‌شود. به‌منظور تولید ورق گالوانیزه از روش غوطه‌وری گرم یا غوطه‌وری در مذاب استفاده می‌شود. بدین منظور ورق‌های کلافی شکل را به هم جوش داده سپس سطح ورق را با چربی‌گیرهایی پاک می‌کنند. حتی بعد از استفاده از چربی‌گیرها از طریق اسیدشویی یا سند بلاست ترکیبات مانده روی ورق‌ها را از بین می‌برند. برای این کار ورق ها در حمام اسیدکلریدریک غوطه‌ور شده تا سطحی عاری از هرگونه زنگ و پوسته به دست آید. در مرحله بعد ورق‌ها را در وان آب شسته و بعد آن ها را به حمام گرم کلرید آمونیاکی به‌منظور پوشش با مذاب روی می‌برند.

 

 

 

ورق گالوانیزه

 

 

 

بعد از تنها دو الی سه دقیقه مذاب روی با سطح فولادی واکنش داده و پوشش گالوانیزه ایجاد می‌شود. در آخرین مرحله ورق‌های گالوانیزه روی اندود شده را توسط آب یا دی کرومات سدیم خنک می‌کنند. عمر مفید ورق های گالوانیزه بین 20 تا 30 سال بوده و ازاین‌حیث عمر مفید بالاتری نسبت به ورق های روغنی دارند. هزینه تولید ورق های گالوانیزه به دلیل پروسه تولید آن ها نسبت به ورق های روغنی بیشتر است. 

هزینه نگهداری ورق های گالوانیزه به دلیل روی اندود شدن ان ها نسبت به ورق های روغنی پایین تر است. استانداردهایی که در تولید ورق گالوانیزه استفاده می شود در مقایسه با ورق روغنی به‌مراتب بالاتر بوده و این ورق ها قابلیت اعتماد بالاتری دارند. استحکام ورق گالوانیزه از ورق روغنی بالاتر است. ورق روغنی سطحی صاف تر و ابعاد دقیق تری دارد، زیرا که ضخامت ورق گالوانیزه در نورد گرم کاهش می یابد. ورق گالوانیزه به دلیل لایه روی به‌کاررفته در آن ها محافظت در برابر خوردگی بیشتری دارند. باید در نظر داشت با تمام ویژگی هایی که برای ورق های روغنی و گالوانیزه بیان شد، نمی توان یکی را نسبت به دیگری برتری داد، زیرا کاربرد هرکدام از آن ها در صنایع مختلف متفاوت است، اما ورق های گالوانیزه در صنایعی که نیاز به طول عمر بالاتری احساس می شود پرکاربردتر خواهند بود.

 

 

برای بررسی قیمت و خرید ورق گالوانیزه وارد لینک روبرو شوید - قیمت ورق گالوانیزه

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943