میلگرد انتظار یا ریشه چیست؟ مزایا و معایب آن

از جمله مصالح مورد نیاز برای ساختمان‌سازی میلگرد است. میلگرد به دلیل استفاده زیاد آن در بتن در هزینه تمام شده ساختمان نقش پر رنگی دارد. که برای افزایش استحکام بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید میلگردها در انواع مختلفی مانند ساده و آجدار تولید شده و گریدهای مختلفی نیز دارند. پر واضح است که بنا به نیاز از هر کدام از انواع میلگرد در جای مناسبش استفاده خواهد شد. اما آیا چیزی از میلگرد انتظار و مزایا و معایب آن می‌دانید؟ ما در این مقاله قصد داریم در خصوص این نوع از میلگرد که کاربرد آن در تولید ساختمان‌هاست صحبت کنیم.

 

میلگرد ریشه چیست؟

به میلگردی که قسمتی از آن در بتن جای داده می‌شود و قسمت دیگر آن بیرون می‌ماند، میلگرد ریشه یا انتظار گفته می‌شود. گاهی نیاز است که به یکدیگر متصل شوند، برای انجام این کار از وصله مکانیکی میلگرد استفاده می شود. از نکات قابل توجه در بکارگیری از این نوع میلگرد این است که آن را نمی‌توان در یک مرحله مورد استفاده قرار داد و دلایل این امر به مواردی مانند وجود محدودیت در طول میلگردها، مشکلات اجرایی، محدودیت در فضا و مواردی از این دست مرتبط دانست.

گفتنی است که انتظار ساختارهای مختلفی دارند و برای شناسایی آنها از نمادهای اختصاری زیادی استفاده خواهد شد که از جمله می‌توان به Es، L، obs، fy و غیره اشاره کرد. هر کدام از این علایم معنای خاصی دارند که برای مثال Es نشان می‌دهد که مدل میلگرد انتظار به شکل ارتجاعی فولادی بوده و یا نماد obs نشان‌دهنده‌ی مقاومت کششی میلگرد انتظار خواهد بود.
 

 

 

میلگرد انتظار یا میلگرد ریشه

 

 

مزایا و معایب میلگرد انتظار

پر واضح است که طبق همه‌ی مصالح ساختمانی، میلگرد انتظار نیز دارای یکسری مزایا و معایب است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

 

  • مزایا میلگرد انتظار

به طور خلاصه می‌توان مزیت‌های استفاده از میلگرد انتظار را به صورت زیر جمع‌بندی کرد:

  1. انتقال راحت‌تر بارها میان عضوهای ساختمان: پر واضح است برای آنکه توزیع بارها در کل ساختمان به شکل مناسبی توزیع شود، باید از میلگرد انتظار استفاده کرد. این عمل می‌تواند در لحظاتی که ممکن است اثرات منفی میان شکل‌گیری درز‌ عضوهای مختلف پیش بیاید را کنترل کند.
  2. افزایش عمر سازه: از دیگر مزیت‌های بکارگیری از میلگرد انتظار این است که عمر سازه را افزایش خواهد داد. این عمل به صورت کم کردن تأثیر بارگذاری بر روی درزها اعمال می‌شود.
  3. افزایش سرعت اجرا: برای آنکه بتوان تولید یک سازه را با سرعت بیشتری پیش برد، بکارگیری از میلگرد انتظار توصیه می‌شود چرا که حمل و نقل و نحوه‌ی کار با آن راحت‌تر است.
  4. کاهش مصرف میلگرد: درصورتی که برای تولید یک ساختمان از میلگرد انتظار استفاده کرد، می‌توان در نظر داشت که به صورت کلی مصرفی به طرز چشم‌گیری کاهش یابد.

 

  • معایب میلگرد انتظار

در کنار مزایایی که برای میلگرد انتظار متصور هستیم، اما در یک شرایط نیز معایب خاص خود را دارد که در مورد زیر از مهمترین آنهاست:

احتمال شکل‌گیری درز سرد: همانطور که می‌دانید زمانی که سازه‌های بتنی در حال شکل‌گیری هستند، به دلایلی مانند عدم ترتیب مناسب در نحوه‌ی بتن‌ریزی احتمال ایجاد درز سرد وجود دارد که این موضوع بر مقاومت بتن اثر منفی خواهد گذاشت. در کنار آن اگر به نحو احسنت از میلگرد انتظار در ساخت سازه‌ها استفاده نشود، احتمال ایجاد این مشکل بسیار زیاد خواهد بود.

غیرممکن بودن اجرا و بکارگیری از میلگرد انتظار: در برخی از سازه‌ها ممکن است شرایط مناسبی برای استفاده نداشته باشد. به همین دلیل استفاده از دیگر انواع میلگردها در دستور کار قرار می‌گیرد. بهترین راه برای بدست آوردن قیمت میلگرد آجدار ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.

 


 

کاربرد میلگرد انتظار یا ریشه

 

 

کاربرد میلگرد ریشه (انتظار)

همانطور که در ابتدا اشاره شد، نام دیگر میلگرد انتظار، میلگرد ریشه است که از آن می‌توان در موارد مختلف استفاده کرد. به طور مثال از این نوع میلگرد برای تولید انواع پل، ساخت انواع پله و مواردی از این دست اشاره کرد. با این حال برای میلگرد ریشه کاربردهای زیر نیز مد نظر قرار خواهد گرفت:

  1. با استفاده از میلگرد ریشه می‌توان ستون‌ها را به فونداسیون سازه‌ها اتصال داد.
  2. متصل کردن دال به ستون‌ها با بکارگیری میلگرد ریشه.
  3. متصل کردن دال به دال از دیگر موارد کاربرد میلگرد ریشه است.
  4. برای متصل کردن پله به ستون نیز می‌توان از این نوع میلگرد بهره برد.
  5. نهایتاً برای متصل کردن راه پله‌ها به دال نیز از این‌گونه میلگردها بکارگیری خواهد شد.
  6. در نظر داشته باشید که نحوه‌ی انجام هر یک از موارد بالا به صورت‌های خاصی است که باید توسط متخصصین امر انجام شود.

 

 

 

جهت استعلام قیمت میلگرد با تجارتگرام در ارتباط باشید.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943