آشنایی با روش های ریخته گری و کاربرد هرکدام | تجارتگرام

از جمله روش‌های تولید برای برخی محصولات ساختمانی ریخته ‌گری است. به طور کلی اگر یک ماده ذوب شده به داخل قالب‌های از پیش تعیین شده ریخته شود و سپس تا زمانی که به انجماد برسد در آن نگهداری شود؛ قطعه‌ای که از قالب خارج می‌شود در واقع ریخته‌ گری شده است. در نظر داشته باشید که برای این منظور می‌توان از برخی فلزات یا مصالحی مانند سیمان، اپوکسی یا پلاستیک استفاده کرد.

 

 

ریخته گری چیست؟

به نحوه‌ی شکل دادن برخی فلزات یا حتی آلیاژهای مهم با استفاده از روش ذوب مواد، ریخته‌ گری گفته می‌شود. برای این‌ کار باید از تجهیزات ریخته گری استفاده کرد در واقع برای این منظور باید از قالب‌های مورد نیاز استفاده کرد و چنانچه موادهایی که از قبل مشخص شده به قالب‌ها انتقال داده شده‌ و سپس باید تا زمانی که انجماد صورت می‌گیرد، صبر کرد. این روش شاید بهترین روش برای بدست آوردن فلزات دلخواه بوده است. 

 

 

آشنایی با روش های ریخته گری

 

انواع روش های ریخته گری

 

  • ریخته گری دقیق 

این نوع ریخته گری با نام‌های ریخته گری مومی یا ظریف نیز شناخته می‌شود که برای انواع و اقسام آلیاژهای فلزی استفاده خواهد شد و برای انجام آن باید از یک‌سری قالب استفاده کرد که در آن فلز یا پلاستیک ذوب شده قرار داده می‌شود که بعد از مدتی انجماد خواهد شد تا در نهایت محصول نهایی حاصل شود. در واقع قلق این روش به این صورت است که در اول کار باید موادهای نسوز را با بکارگیری از یک مایع پوشش داده و نهایتاً قالب از مایع مدنظر پر خواهد شد. از مهمترین ویژگی‌های ریخته گری دقیق می‌توان به امکان تولید انبوه اشاره کرد. همچنین برای آنکه بتوان فلزات یا آلیاژهای مختلف را تولید کرد، این روش انتخاب خوبی خواهد بود.
 
  • ریخته گری پوسته ای 

در این روش از یک قالب مصرفی استفاده می‌شود و برای اینکه بتوان در قالب حفره‌ای ایجاد کرد باید از یک ماسه که با بکارگیری از رزین پوشش داده شده است، استفاده کرد. از مزایای این روش، می‌توان به سرعت قابل قبول تولید و دقت در ابعاد محصول اشاره کرد. به طور کلی برای استفاده از این روش ابتدا باید مدل را تولید و سپس به سراغ ساخت قالب رفت و در نهایت نیز بارریزی و خنک شدن انجام خواهد شد. از دیگر مزیت‌های بکارگیری از ریخته گری پوسته‌ای می‌توان به کاهش هزینه‌ها و مشکلات گازها اشاره کرد.
 
 
 
 
انوع روشهای ریخته گری
 
 
 
  • ریخته گری گریز از مرکز 

اگر نیاز به ساخت لوله‌های فلزی باشد، معمولاً از روش ریخته گری گریز از مرکز استفاده می‌شود که اساس آن بکارگیری از یک قالب متحرک (چرخنده) است. در واقع این قالب برای شکل‌دهی بهتر مواد درون آن استفاده می‌شود. هر چند ناگفته نماند که با توجه به چرخنده بودن این قالب محصولاتی که از آن خارج می‌شود، دایره‌ای شکل خواهند بود؛ با این حال از آن برای ساخت پروفیل‌های چندگوش و البته متقارن نیز بکارگیری خواهد شد. از مزایای این روش قابلیت تولید قطعات با تیراژ بالا است و همچنین نیاز به تمیزکاری پس از اتمام کار نخواهد بود.
 
  • ریخته گری دایکاست

این روش که با نام تحت فشار نیز شناخته می‌شود که برای تولید قطعات مورد نیاز باید درون قالب‌های مورد نظر، فلزات ذوب شده تحت فشار را انتقال داد. دقت کنید که این روش در نهایت موجب از بین رفتن موادهای اضافه قطعات تولید شده خواهد شد که در نتیجه مقاومت آنها را افزایش می‌دهد. در طی مراحل ریخته گری دایکاست می‌توان از آلیاژهای غیرآهنی مانند آلومینیوم، مس، منزیوم و روی استفاده کرد. ضمناً از مزیت‌های این روش می‌توان به سریع‌تر انجام شدن آن اشاره کرد. همچنین دقت کنید که ریخته گری دایکاست فقط برای آلیاژهایی قابل بکارگیری است که دمای پایینی دارند.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943