انواع کوره های ریخته گری و استفاده کدام بهینه تر است؟

کوره های ریخته گری حفره‌هایی هستند که می‌توانند با در نظر گرفتن یکسری شرایط مانند ایجاد حرارت، فلز یا هر گونه آلیاژ را ذوب کنند. این کار با سرعت از پیش تعیین شده و صرف هزینه‌های مختلف قابل انجام خواهد بود. دقت کنید که کوره های ریخته گری در انواع و اقسام وجود دارند که برای استفاده از هر کدام باید به کیفیت فلز و نوع آلیاژ مد نظر دقت کرد. البته باید موارد دیگری مانند دمای مناسب برای ذوب فلز، میزان ذوب و شرایط زیست محیطی را نیز مورد بررسی قرار داد. 

به طور کلی اگر بخواهیم کوره های ریخته گری را تقسیم بندی کنیم آن ها جز تجهیزات ریخته گری به حساب می آیند و باید آنها را در سه دسته‌ی پیش‌گرم، ذوب و نگهدارنده در نظر بگیریم. البته ناگفته نماند که کوره های ریخته گری با مقیاس مصرف انرژی در دو شکل سوخت فسیلی و گرمایش الکتریکی وجود دارند. حال اجازه دهید به توضیحات مختصری درباره بعضی از کوره های ریخته گری بپردازیم.

 

 

  • کوره بوته ای

از جمله کوره های ریخته گری، نوع بوته‌ای آن است که از خصوصیاتش می‌توان به مدیریت درجه حرارت کوره اشاره کرد. در اکثر موارد، کوره بوته ای از سرامیک ساخته خواهد شد به همین دلیل به راحتی قابل رویارویی با آتش و حرارت بسیار بالا خواهد بود. ضمناً با وجود آنکه روش‌های بهینه‌تری برای ساخت انواع جواهرات پدید آمده است، اما هنوز هم از کوره بوته ای برای این منظور استفاده می‌شود. این نوع کوره ریخته گری دارای مزایا و معایب خاص خودش هست که به صورت زیر در نظر گرفته می‌شود:

 

مزایا کوره بوته ای

هزینه‌های بسیار کم (نگهداری و...).

تصفیه شدن مذاب به طور کاملاً مستقیم.

تولید فلز تمیزتر و انعطاف پذیر.

 

معایب کوره بوته ای

راندمان پایین که چیزی بین 7 تا 19 درصد خواهد بود.

میزان ذوب پایین.

مضر برای محیط زیست.

 

 

  • کوره قوس الکتریکی

از دیگر کوره های ریخته گری که در دهه‌ی 1800 به محبوبیت بیشتری دست یافته است، می‌توان به کوره قوس الکتریکی اشاره کرد. این کوره از یک حمام بزرگ و البته با عمق کم که لایه‌ی نسوز اسیدی یا بازی دارد تشکیل می‌شود. اساس کار در این کوره با جریان الکتریکی است به گونه‌ای که پایین آمدن الکترودها این جریان را راه‌اندازی خواهد کرد و در ادامه با بالا رفتن الکترودها، قوس الکتریکی شروع به کار کرده و عملیات ذوب استارت زده خواهد شد.

از این کوره برای تولید انواع فولاد مخصوصاً فولادهای آلیاژی استفاده می‌شود. ضمناً کوره قوس الکتریکی بکارگیری از قراضه ارزان را نیز به راحتی دسترس قرار می‌دهد. همچنین در نظر داشته باشید که بیشترین استفاده از این نوع کوره ریخته گری برای ساخت گریدهای مختلف فولاد است. نهایتاً نیز تولید میلگرد آجدار، میله و تسمه و ناودانی نیز از دیگر موارد استفاده از این کوره محسوب می‌شود.

 

 

  • کوره مقاومتی

استفاده‌های مختلفی از این کوره‌ی ریخته گری می‌شود که از جمله می‌توان به عملیات‌های حرارتی، آماده سازی محصولات با پیش گرم کردن بوسیله‌ی فشار و همچنین ذوب کردن فلزات اشاره کرد. دقت کنید که در این کوره به جهت تأمین حرارت برای ذوب، شارژ از راه عبور جریان الکتریکی از سمت المنت‌ها در نظر گرفته می‌شود. گفتنی است که کوره مقاومتی به دو شکل گرم کننده مستقیم و گرم کننده غیرمستقیم وجود دارد که در هر کدام از موارد، روش خاصی برای ذوب کردن بکارگیری می‌شود.

از مزایای بکارگیری از کوره مقاومتی می‌توان به مدیریت ترکیب شیمیایی مذاب اشاره کرد و در مقابل هزینه‌های بسیار بالا به دلیل بکارگیری از الکتریسیته برای انجام کار و همچنین ظرفیت بسیار پایین آن که در حدود 500 گرم است از معایب این روش محسوب می‌شود.

 

 

  • کوره القایی

در این نوع از کوره های ریخته گری، از میدان مغناطیسی استفاده می‌شود. در واقع روش کار به این صورت است که فلز مدنظر در یک بوته‌ی حلقوی قرار داده شده که این بوته به وسیله‌ی یک آهن‌ربای بسیار قدرتمند که از مس تهیه شده، محصور شده است. بعد از آنکه فلز کاملاً ذوب شد، یک الکترومغناطیسی داخل مایع رخ خواهد داد و سبب زده شدن موادها به صورت اتوماتیک می‌شود. نهایتاً نیز هر چیزی که به درون بوته وارد شود، دوباره به همان صورت باز خواهد گشت. در نظر داشته باشید که کوره القایی را نمی‌توان برای تصفیه فولاد بکار برد اما مزیتی که دارد این است که روش کار کردن با آن نسبت به روش‌های دیگر بسیار آسان است.

 

 

برای بررسی قیمت و خرید مواد ریخته گری وارد لینک روبرو شوید - قیمت مواد ریخته گری

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943