آرماتور بندی چیست؟

از جمله خصوصیات بارز بتن‌ها شکننده بودن آنهاست که در واقع نتیجه مقاومت بسیار پایین نیرو کششی آن است. برای رفع این مشکل در زمان ساخت انواع سازه از آرماتور استفاده می‌شود، یعنی قبل از آنکه کار بتن‌ریزی انجام شود، ابتدا باید آرماتور بندی به شکل صحیحی صورت بگیرد. پر واضح است که با توجه به اینکه مقاومت کششی در بتن‌ها پایین است، ناگزیر به استفاده از آرماتور بندی برای حفظ و افزایش بیشتر مقاومت در ساختمان‌ها خواهیم بود.

همانطور که می‌دانید استفاده از آرماتور بندی از جمله روش‌های نوینی به شمار می‌رود که برای ساخت انواع سازه استفاده می‌شود که این موضوع از لحاظ مهندسی نیز کاملاً تأیید شده است. به طور کلی فرآیند آرماتور بندی این‌گونه است که از محصولات مختلف فولادی بخصوص میلگرد استفاده می‌شود. تا در کنار هم قرار گرفته و سپس با استفاده از جوشکاری یا بکارگیری از بست فلزی به طور کامل و البته محکم به یکدیگر متصل شوند. با توجه به بالاتر رفتن نرخ فولاد قیمت میلگرد نیز افزایش دارد.

گفتنی است که آرماتور بندی به شکل‌های مختلفی قابل انجام است. ممکن است فقط از چند میلگرد استفاده شود که برای سقف در نظر گرفته شده و یا به شکل میله‌های خمیده‌ی در هم تنیده باشند که برای استفاده در قسمت‌های مختلف یک ساختمان مانند ستون بکارگیری شوند. پی و فونداسیون ابتدایی ترین مراحل برای ساخت یک پروژه عمرانی هستند.

 

 

مزایا و معایب آرماتور بندی

استفاده از آرماتور بندی می‌تواند دارای یکسری مزایا باشد. با این حال از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

 

مزایای استفاده از آرماتور بندی

بتنی که از آرماتور برخوردار است دارای قدرت و استحکام بیشتری بوده، به همین دلیل استفاده از آن نسبت به دیگر مصالح ساختمانی بیشتر در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین یکی دیگر از علت‌های بکارگیری از آرماتور بندی هزینه‌های نگهداری بسیار پایین آن است که مورد توجه بیشتر کارفرماها قرار گرفته است. ضمناً در نظر داشته باشید بوسیله‌ی آرماتور به راحتی امکان شکل‌دهی بتن فراهم خواهد شد تا بتوان از آن در جای جای یک سازه استفاده کرد. از دیگر مزیت‌های آرماتور این است که در ساختمانی که از آرماتور استفاده شده است، از پایداری بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

 

مزایا و معایب آرماتور بندی

 

 

 

معایب بکارگیری از آرماتور بندی

در کنار مزایایی که آرماتور بندی دارد، دارای یکسری نکات منفی نیز هست که از جمله می‌توان به مقاومت کششی بسیار پایین آن اشاره کرد. ضمناً مقاومت کلی یک ساختمان تنها به استفاده از بتن آرمه بستگی ندارد و دیگر موادهای سازنده نیز در آن نقش خواهند داشت. همچنین باید در نظر داشته باشید که برای شکل‌دهی بتن باید هزینه‌های نسبتاً بالایی را در نظر گرفت. نهایتاً نیز می‌توان از ترک و کاهش قدرت آرماتور در صورت انقباض آن بعنوان یکی دیگر از معایب آرماتور بندی اشاره کرد.

 

مراحل آرماتور بندی

برای انجام آرماتور بندی می‌توان مراحل زیر را در نظر گرفت:

 

  • مشخص کردن اجزای سازه

بعد از مشخص شدن طراحی ساختمان، باید به بررسی ابعاد ستون، تیرها و مواردی از این دست پرداخته شود که تمامی این موارد توسط مهندس سازه انجام خواهد شد.

 

  • تهیه آرماتور

مشخص شدن نقشه‌ی سازه تعیین می‌کند که به چه میزان باید مصالح ساختمانی تهیه شود که آرماتور یکی از آنها خواهد بود.

 

  • بررسی آرماتور

بعد از خرید مصالح مورد نیاز، باید به دقت بررسی شوند که آیا سالم هستند یا خیر که مهمترین آن نیز بررسی میلگردهاست.

 

 

آرماتور بندی چیست؟ و مراحل آرماتور بندی

برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر میلگرد بستر همراه ما باشید.

 

  • در نظر گرفتن امکانات جهت آرماتور

در این مرحله از آرماتور بندی نیز باید وسایل مورد نیاز به جهت خم کردن میلگردها تهیه شود. به طور کلی هر گونه وسیله‌ی دیگر که در این راست مورد نیاز است باید در نظر گرفته شود.

 

  • آرماتور گذاری 

حال باید طبق نقشه‌های موجود آرماتورها با سایزهای از پیش تعیین شده را در محل‌های مخصوص‌شان قرار داده شود و سپس به خوبی به یکدیگر وصل شوند.

 

بررسی دوباره آرماتور بندی

بعد از متصل شدن آرماتورها به یکدیگر باید به خوبی بررسی شوند تا از صحیح بودن محل قرارگیر‌ی‌شان اطمینان حاصل شود تا در صورت رخ دادن اشتباه اصلاح صورت بگیرد.

 

  • بتن ریزی

نهایتاً نیز باید قالب‌گذاری شکل بگیرد که بعد از انجام آن عمل بتن‌ریزی درون آنها اتفاق می‌افتد و بعد از حدود 1 ماه نتیجه‌ی کار حاصل خواهد شد.

 

 

برای بررسی قیمت و خرید میلگرد آجدار وارد لینک روبرو شوید - قیمت میلگرد آجدار

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943