پی و فونداسیون [ معرفی انواع فونداسیون ]

میلگرد در صنعت ساختمان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و در سازه­های بتنی آرماتوربندی از عملیات اجرایی شناخته‌شده است و در مقاوم­سازی سازه­ها آرماتوربندی نقش بسزایی ایفا می­کند. اگرچه مقاومت فشاری بتن بالا است ولی مقاومت کششی بتن پایین ‍‍‍ است و برای افزایش مقاومت کششی بتن درون بتن میلگرد قرار داده و بتن مسلح ایجاد می­کنند. بتن ماده­ای خمیری است که ممکن است به هر شکلی باشد و میلگرد به آن کمک می­کند تا سفت گردد و استحکام کافی را به دست آورد. اگر میلگردها را کنار یکدیگر قرار دهیم و به‌گونه‌ای آن­ها را به یکدیگر متصل کنیم عملیات آرماتوربندی انجام می­گیرد. 

 

آرماتوربندی چیست

اگر میلگرد و دیگر محصولات فولادی را در کنار یکدیگر قرار دهند و اتصال بین آن­ها از طریق بست فلزی یا جوشکاری سرد انجام گیرد به این فرایند آرماتوربندی می­گویند. میلگردگذاری فونداسیون و یا آرماتوربندی در طراحی سازه­های بتنی اهمیت دارد. آرماتوربندی ظرفیت کششی سازه را بالا می­برد. آرماتوربندی فعالیتی است که پس از اجرای بتن مگر فونداسیون انجام می­شود. به‌منظور آرماتوربندی مراحل و فعالیت­های ذیل انجام می­شود:

 

آرماتورگذاری:

مطابق با نقشه­های اجرایی میلگردها با سایز مشخص و تعداد معین کنار یکدیگر قرار گرفته و به هم متصل می­شوند. میلگردها به اشکال مختلف کنار یکدیگر قرار می­گیرند که شامل میلگردهای انتظار که به شکل L یا یک میلگرد مستقیم با خم نود درجه­ای در یک انتها قرار می­گیرند، میلگرد گوشه­ای، به شکل L هستند و طول هرضلع آن­ها مساوی است، میلگردهای به شکل سنجاق مو، به شکل U هستند و برای پیوستن دو سفره میلگرد ایجاد مقاومت جانبی مورداستفاده قرار می­گیرند و میلگرد عصایی، به‌صورت عصا بوده و برای اتصال دو یا چند سفره میلگرد موازی مورداستفاده قرار می­گیرند.

 

کنترل مجدد آرماتوربندی:

در این مرحله آرماتورها مجدد بررسی شده و از درست بودن محل قرارگیری و سایز میلگرد اطمینان حاصل می­شود. حتی از درست وصل بودن آرماتورها باید اطمینان حاصل کرد. به‌منظور بستن میلگردها به یکدیگر عموماً از مفتول فلزی نرم با قطر 5/1 تا 2 میلیمتر استفاده می­کنند و به عملیات بستن میلگردها به یکدیگر اصطلاحاً گره‌زدن می­گویند. به‌منظور بستند میلگردها از گره­های متفاوتی استفاده می­شود. گره صلیبی، زمانی که از میلگردهای با ضخامت بالا استفاده شود که تعداد گره­ها کم باشد از گره صلیبی بهره می­برند، گره پشت گردنی، به‌منظور اتصال میلگرد به خاموت در گوشه­ها، ستون­ها و تیرها از این نوع گره بهره می­برند، گره اصطکاکی، به‌منظور جلوگیری از لغزش میلگردهای افقی در اتصال میلگردها مورداستفاده قرار می­گیرد.

 

قالب گذاری و بتن‌ریزی:

با قراردادن قالب در آرماتورها و بتن­ریزی داخل آن­ها بعد از حدود 28 روز بتن با مقاومت موردنظر به دست خواهد آمد. نحوه قرارگرفتن آرماتورها نقش مهمی در رسیدن بتن به نقاط مختلف دارد. در ستون­های بزرگ که در آن­ها از میلگردهای بزرگ استفاده می­شود می­بایست فضای بیشتری را در اختیار آرماتور و قالب قرار دهیم و اجازه دهیم تا بتن به تمام نقاط قالب برسد. جهت استعلام قیمت میلگرد و راهنمای خرید آن شما می توانید آن می توانید با کارشناسان ما  در تجارت گرام در ارتباط باشید.

 

 

انواع پی یا فونداسیون

 

پی یا فونداسیون - پی یا سازه

 

پی یا سازه قسمتی از سازه است که در تماس با خاک بوده و بارهای مرده و زنده سازه را به زمین منتقل می‌کند و اجرای درست آن از اهمیت بالایی برخوردار است. پی یا فونداسیون به‌منظور کنترل واژگونی سازه، کنترل نشست سازه و انتقال مناسب نیرو از سازه به زمین و جلوگیری از شکست زمین بکار می­رود. انواع پی یا فونداسیون بر اساس سطح قرارگیری، مشخصات ظاهری، ابعادی، مصالح تشکیل­دهنده و ... تقسیم­بندی می­شوند.

 
  • پی­های سطحی:

در عمق کم و نزدیک به سطح زمین‌ساخته می­شوند. پی­های منفرد یا مجزا، مرکب، نواری و گسترده تقسیم می­شوند. جنس پی­های سطحی سنگی، بتنی یا بتن‌آرمه است.

 

  • فونداسیون منفرد یا مجزا:

رایج­ترین نوع فونداسیون­ها می­باشند. این نوع فونداسیون برای تک ستون ساخته شده و اصطلاحاً فونداسیون یا پی منفرد نیز نامیده می­شوند. فونداسیون منفرد از لحاظ شکل مربع یا مستطیل است و زمانی استفاده می­شود که بارهای سازه از طریق ستون منتقل می­شوند. ابعاد فونداسیون سطحی بر اساس مقدار بار روی ستون و ظرفیت باربری خاک تعیین می­شود.

 

  • فونداسیون مرکب:

اگر دو یا چند ستون آن‌قدر به هم نزدیک باشند که فونداسیون سطحی آن­ها به هم هم‌پوشانی داشته باشد از فونداسیون مرکب استفاده می­شود. فونداسیون مرکب از نظر شکل مستطیلی است و زمانی استفاده می­شود که بارهای سازه توسط ستون منتقل شوند.

 

  • فونداسیون پهن یا نواری یا فونداسیون دیواری:

فونداسیون یا پی نواری شالوده­ای عریض‌تر از پی­های دیواری باربر معمولی دارند. زمانی که لایه خاک باربر در حدود 3 متر از سطح زمین قرار گرفته از فونداسیون پهن استفاده می­شود. درصورتی‌که امکان جاری شدن آب بر لایه باربر خاک وجود دارد از این نوع فونداسیون نباید استفاده کرد.

 

  • فونداسیون گسترده:

در فونداسیون گسترده شالوده­هایی هستند که به طور کامل در تمامی سطح ساختمان پخش شده تا بارهای سنگین سازه­ای ناشی از ستون­ها و دیوارها را تحمل کنند. در جایی که خاک منبسط شونده وجود دارد و ظرفیت باربری برای اجرای فونداسیون پهن و دیواری کمتر است از فونداسیون گسترده استفاده می­شود. اگر سفره آب زیرزمینی بالاتر از سطح باربر خاک قرار داشته باشد نباید از این فونداسیون استفاده شود.

 

  • پی­های عمیق یا شمع­ها:

اگر نسبت عمق قرارگیری پی به کوچک‌ترین بعد افقی آن از 10 تجاوز کند، پی عمیق خواهیم داشت. فونداسیون شمعی و حفاری از این نوع فونداسیون می­باشند.

 

  • فونداسیون شمعی:

فونداسیون شمعی از نوع فونداسیون عمیق است و به‌منظور انتقال بارهای بسیار سنگین از سازه به لایه­های سنگ سخت بکار برده می­شوند. زمانی از فونداسیون شمعی استفاده می­شود که خاک سطح زمین برای تحمل بارهای سنگین مناسب نباشد.

 

  • فونداسیون حفاری:

این فونداسیون­ها مشابه فونداسیون شمعی هستند با این تفاوت که نوع فونداسیون­های درجا دارای ظرفیت باربری بالایی هستند. ایجاد فونداسیون حفاری با استفاده از مته انجام می­گیرد.

 

  • پی­های نیمه‌عمیق:

پی­هایی بین پی سطحی و عمیق را پی نیمه سطحی می­گویند.

در اجرای فونداسیون سطحی پس از نقشه­ برداری و جانمایی مناسب المان­های سازه­ای، آماده­سازی زمین شامل گودبرداری و عملیات خاکی و تسطیح و رگلاژ انجام می­شود و در ادامه بتن مگر اجرا می­گردد و در نهایت به آرماتوربندی و صفحه­گذاری می­پردازند و در انتها بتن­ریزی انجام می­گردد.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943