تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست ؟ مزایا و کاربرد هرکدام

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست ؟

 


لوله‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. به این منظور انواع مختلفی از لوله‌ها برای مصارف گوناگون ساخته شده‌اند. انتخاب لوله مناسب در شرایط متفاوت لوله‌کشی، تأثیر زیادی بر نتیجه کار خواهد داشت و می‌تواند بر دوام، کیفیت نهایی و همچنین نوع نگهداری لوله‌ها تأثیر بگذارد. از مهم‌ترین لوله‌ها می‌توان به لوله‌های سیمانی، پلاستیکی، فلزی، پی‌وی‌سی، یوپی‌وی‌سی و لوله‌های گالوانیزه اشاره کرد. دراین‌بین لوله‌های گالوانیزه Galvanized tube از پرمصرف‌ترین لوله‌ها است. اما گاهی به دلیل اینکه قیمت لوله گالوانیزه بالاست از نوع دیگر لوله های ضد زنگ استفاده می‌شود.
تاریخچه تولید فلزات گالوانیزه به سال 1837 میلادی بر می‌‌گردد. اولین نمونه گالوانیزه شناخته شده در قرن 17 و بر روی زرهی در کشور هند مشاهده شد. امروزه لوله های گالوانیزه جایگزین بسیار مناسبی برای لوله‌های چدنی و سربی محسوب می‌شوند. لوله‌های گالوانیزه جز دسته لوله‌های فولادی درزدار محسوب می‌شوند. در لوله‌های گالوانیزه با ایجاد لایه‌ای از فلز روی بر سطح فلزات، لوله‌ها گالوانیزه می‌شوند. درصورتی‌که لایه روی از داخل و خارج سطح لوله آغشته شده باشد، دوام لوله بسیار بالا رفته و گاهی تا 70 سال نیز می‌رسد.
به لوله‌های سیاه گالوانیزه می‌گویند. هر زمان فولاد با یک یا چندلایه روی (Zinc) پوشش داده شود، لوله گالوانیزه تهیه می‌شود. ازآنجاکه فلز روی نسبت به فولاد به‌کاررفته در لوله‌های گالوانیزه فعال‌تر است، باعث می‌شود تا لوله نسبت به رطوبت دیرتر آسیب ببیند و به همین دلیل طول عمر لوله‌های گالوانیزه بالاتر می‌رود. لوله‌های گالوانیزه در برابر خوردگی مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند. البته پوشش گالوانیزه از لوله‌هایی که به طور مداوم در تماس با سیالاتی خورنده مانند اسید و باران هستند محافظت نمی‌کند.
باید توجه داشت که ازبین‌رفتن لایه روی در لوله‌های گالوانیزه باعث کاهش دبی جریان سیال شده و افت فشار سیال را در پی خواهد داشت که این از جمله معایب لوله‌های گالوانیزه است. عملیات گالوانیزاسیون در شرایطی که لوله به‌تناوب در معرض رطوبت و خشکی قرار دارد مفید است، شرایطی شبیه به تابلوهای کنار جاده‌ای یا گاردریل کنار خیابان‌ها. رنگ لوله‌های گالوانیزه زمانی که برای اولین‌بار نصب می‌شوند شبیه رنگ نیکل است. طول لوله‌های گالوانیزه معمولاً حدود 6 متر بوده و قطر این لوله‌ها بین 1 تا 8 اینچ متغیر است. لوله‌های گالوانیزه به دو روش سردوگرم تولید می‌شوند. قیمت لوله گالوانیزه باتوجه‌به سایز و ضخامت لوله‌ها و روش تولید آن‌ها متفاوت است و عموماً قیمت‌های ارائه شده در بازار به‌صورت شاخه‌ای یا کیلویی است. اما باید توجه شود که هزینه نگهداری این لوله‌ها عموماً پایین است. اگر قصد دارید با تفاوت لوله گالوانیزه سردوگرم آشنا شوید و از کاربردها و قابلیت‌های هرکدام از این لوله‌ها اطلاع یابید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

قیمت لوله گالوانیزه سرد و گرم


لوله گالوانیزه سرد

لوله‌های گالوانیزه سرد که به نام لوله مبلی هم شناخته می‌شوند، در دمای پایین‌تری نسبت به لوله‌های گالوانیزه گرم آبکاری شده و فلز روی بر سطح آنها قرار می‌گیرد. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش حدود 25 میکرون است. به‌منظور تهیه این لوله‌ها، بعد از اینکه به‌منظور ازبین‌بردن هرگونه ناخالصی و تمیزکردن سطح لوله‌ها، لوله ها را در محلولی اسیدی نظیر اسیدسولفوریک یا اسیدکلریدریک به همراه ایجاد لغزش غوطه‌ور کرده تا اضافات و آلودگی از سطح لوله‌ها از بین برود، نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی ریخته و بر لوله‌ها که در این حالت به آن‌ها الکترولیز می‌گویند اسپری می‌کنند. لوله‌های گالوانیزه سرد در محیط‌های مرطوب نهایتاً تا 5 سال عمر می‌کنند و عمر مفید آن‌ها زیر خاک بین 3 تا 4 سال است. همچنین طول عمر مفید این لوله‌ها روی زمین حدود 8 سال است. لوله‌های گالوانیزه سرد در صنایع خودرو، پیچ‌ومهره و قطعه‌سازی به کار می‌رود. یکی از کاربردهای لوله گالوانیزه سرد برق در عملیات الکتریکال به‌عنوان محافظ سیم و کابل‌های موجود در مسیرهای سیم‌کشی و کابل‌کشی است. لوله‌های گالوانیزه سرد مقاومت و استحکام کمتری نسبت به لوله گالوانیزه گرم دارند و حتی با کشیدن یک شی فلزی بر سطح آنها، روکش گالوانیزه آنها آسیب‌دیده و خراش برمی‌دارد. این لوله‌ها نسبت به لوله‌های گالوانیزه گرم کدرتر هستند. این لوله‌ها بدون رزوه تولید می‌شوند و در صورت نیاز می‌توان آنها را رزوه دار کرد. لوله‌های گالوانیزه سرد در سایزهای مختلفی چون PG4,PG42,PG36,PG29,PG16,PG13.5 تولید می‌شوند. شرکت های مختلفی در ایران این نوع لوله ها را تولید می کنند که از این جمله می توان به شرکت ساوه، سپنتا، سمنان، دورپاد تبریز، قزوین و ... که لوله‌های گالوانیزه سرد تولید می‌کنند اشاره کرد. قیمت این لوله‌ها نسبت به نوع گرم آن‌ها نسبتاً ارزان‌تر است.


لوله گالوانیزه گرم

در این حالت لوله فولادی بر مذابی که تقریباً 460 درجه سانتی‌گراد حرارت دارد غوطه‌ور شده تا پوشش روی بر لوله ایجاد شود. در انتها پس از خارج کردن لوله از محیط مذاب، لوله فولادی با اکسیژن و کربن واکنش نشان داده و لایه‌ای مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بر لوله‌ها ایجاد می‌شود. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش حدود 100 تا 130 میکرون است. عمر مفید لوله‌ها در این روش بین 25 تا 30  سال است. لوله‌های گالوانیزه گرم در دکل‌های مخابراتی، گاردریل جاده‌ها، دکل‌های فشارقوی برق، لوله‌های آب با ضخامت بالا به کار می‌رود. لوله‌های گالوانیزه گرم کیفیت به‌مراتب بالاتر و مقاومت زیادی دارند. این لوله‌ها به دلیل عملیات شیمیایی که بر آن‌ها انجام می‌شود به‌مراتب سطح براق‌تری نسبت به لوله‌های گالوانیزه نوع سرد دارند.
به عنوان سخن پایانی باید در نظر بگیرید که لوله های گالوانیزه با داشتن خواص منحصربه فرد خود برای اهداف مخصوصی تولید می شود، اگر کاربردهایی نظیر انتقال آب، تصفیه خانه، گلخانه، دکل های مخابراتی، انتقال محصولات پتروشیمی و حصارکشی را در نظر دارید، استفاده از لوله های گالوانیزه توصیه می‌شود. 
برای بررسی لیست قیمت لوله با ما همراه باشید.

 

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943