پرکاربرد ترین ماشین آلات در ساخت راه و جاده

انواع ماشین آلات راه سازی

برای راه سازی باید یکسری عملیات جاده‌ای را بر روی یک زمین با عرض معین در دستور کار قرار داد تا وسایل نقلیه بتوانند از مسیری به مسیر دیگر بروند. به طور کلی برای راه سازی باید سه عامل اساس، زیراساس و روسازی را در نظر گرفت. همانطور که می‌دانید برای شروع راه سازی مراحل متعددی در پیش است که اولین مورد آن تهیه یک نقشه توپوگرافی است که باید در آن مشخصات کامل جاده مشخص شده باشد. پر واضح است که برای ادامه‌ی مراحل انجام راه سازی نیاز به امکانات پیشرفته مانند استفاده از ماشین آلاتی مانند لودر و بولدوزر و مواردی از این دست است تا شرایط انجام کار به نحو احسنت پیش برود. ما در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم در خصوص ویژگی‌های انواع ماشین آلات راه سازی که برخی از آن ها جز ماشین آلات معدنی نیز به حساب می‌آیند صحبت کنیم.

تراکتورها و بولدوزرها

از مهمترین ماشین آلات مربوط به راه سازی می‌توان به تراکتورها و بولدوزرها اشاره کرد که هر کدام از آنها دارای کاربردهای متنوعی هستند. استفاده از این دو ماشین آلات برای کشیدن یا جلو راندن اجسام سنگین بکار گرفته می‌شود. از طرف دیگر می‌توان بر روی تراکتورها انواع وسایل مکانیکی مانند تیغه و مواردی از این دست نصب کرد تا با استفاده از آنها بتوان به دیگر کارهای راه سازی در مدت زمان کوتاه رسیدگی کرد.

اما مهمترین کاربردهایی که این دو ماشین آلات در راه سازی دارند می‌توان به مواردی مانند مسطح کردن زمین از هر گونه بوته، شکل‌ دادن راه‌های اولیه در زمین‌های صعب العبور، جابجایی توده خاک در حجم‌های بسیار زیاد، هل دادن اسکریپرها، خش و پشته کردن خاک اشاره کرد. دقت کنید که تراکتورها نیز دارای انواع و اقسام هستند که می‌توان از هر کدام که نیاز است استفاده کرد.

بیل‌های مکانیکی

بیل‌های مکانیکی از دیگر ماشین آلات بسیار مهم در امر راه سازی است که به دسته‌های مختلفی تبدیل می‌شود. نوع اول آن بیل مکانیکی با جام معکوس نام دارد که مناسب برای حفاری هستند. بیل دیگری که استفاده‌های بیشتری از آن می‌شود بیل مکانیکی با سیستم کابلی است که در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی موجود است. این بیل شامل یک اطاقک گردان بوده که بر چرخ‌ها سوار شده و در جلوی آن نیز بیل مخصوص نصب شده است.

بیل کششی نیز از دیگر بیل‌های مکانیکی محسوب می‌شود که دارای یک بازوی بسیار طویل است که به درد حفاری و یا تخلیه موادهای کنده شده می‌خورد. از ویژگی‌های این بیل مکانیکی می‌توان به استفاده از آن در سطوح بسیار بالا یا پایین‌ اشاره کرد. ضمن اینکه در انواع زمین‌ها می‌توان از بیل کششی بکارگیری کرد.

اسکریپر

از انواع ماشین آلات بسیار مهم برای عملیات راه سازی اسکریپرها هستند که از سه قسمت بارگیر جلویی، بارگیر عقب جام و دیواره‌ی تخلیه تشکیل می‌شوند. این نوع از ماشین آلات به دو دسته موتوردار و بدون موتور تقسیم شده و در حال حاضر نوع بدون موتور آن بیشترین استفاده را دارد. از ویژگی‌های اسکریپرها می‌توان به تک محور بودن‌شان اشاره کرد. از کاربردهای اسکریپرها نیز می‌توان به مواردی مانند کندن موادهای خاکی، بارگیری خاک‌های کنده شده، حمل موادهای حفاری شده، غلتک زدن جاده، مسطح کردن سطوح راه و مواردی از این دست اشاره کرد. به طور کلی اسکریپرها به دلیل قدرت بیش از اندازه‌ای که دارند می‌توانند در اکثر پروژه‌های راه سازی مورد استفاده قرار بگیرند و حتی به جای دیگر ماشین آلات راه سازی نیز کاربرد دارند.

انواع لودرها

لودرها تقریباً در تمامی پروژه‌های راه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وسیله غول پیکر به سه دسته‌ی چرخ زنجیری، چرخ لاستیکی و بکهولودر تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. بعنوان مثال لودر چرخ زنجیری قدرت کشش بسیار فوق العاده‌ای دارد و از جمله کاربردهای آن را می‌توان به کندن ریشه سخت درختان اختصاص داد. در کنار آن لودر چرخ لاستیکی دارای سرعت مناسبی است که از آن می‌توان در جابجایی بارها استفاده کرد. از بکهولودر نیز برای حمل لوله، لایروبی و برداشتن موانع بکارگیری می‌شود.

کامیون راه‌ سازی

متداول‌ترین لوازم مورد استفاده در عملیات راه سازی کامیون‌ها هستند که انعطاف‌پذیری خوبی از خود نشان می‌دهند. نوع کمپرسی کامیون برای حرکت در جاده‌هاست و انواع بزرگ‌تر آن دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی هستند که برای کلیه‌ی عملیات عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی از کامیون‌ها در پروژه‌های سبک‌تر استفاده می‌شود و اکثراً نیز برای حمل و نقل انواع مواد مورد توجه هستند.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943