پروفیل آلومینیوم چیست؟

صنعت امروزی دارای فلزات متفاوت و زیادی است که هرکدام خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی متنوعی دارند. یکی از این فلزات پرکاربرد صنعتی آلومینیوم است که اغلب به صورت پروفیل در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله سعی داریم با بررسی ویژگی های مختلف پروفیل آلومینیوم آگاه شویم که چرا آلومینیوم به عنوان یکی از اصلی ترین فلزات محبوب در صنعت به حساب می آید.
 
 

پروفیل آلومینیوم چیست؟

در صنایع ساخت و ساز مصالح فراوان مختلفی به کار می رود که یکی از پرکاربردترین آن ها پروفیل است. پروفیل به معنای ثابت بودن سطح مقطع در طول مشخص است. در صنایع ساختمانی اغلب پروفیل مصالحی هستند که از آن ها در ساخت درب و پنجره، لوله یا نمای ساختمان استفاده می شود. پروفیل در دو نوع باز و بسته تولید می شوند. از جمله پروفیل های باز می توان به تسمه، تیرآهن، نبشی و ناودانی اشاره کرد.
از جمله پروفیل های بسته می توان به لوله، قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل پی وی سی و کرکره ای اشاره کرد. فلز آلومینیوم این توانایی را دارد تا در تولید  انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار گیرد. لذا پروفیل آلومینیوم با توجه به کاربرد آن نوعی پروفیل بسته محسوب می شود. فلز آلومینیوم به دلیل رنگ نقره ای، سبکی، نرمی، انعطاف پذیری و از همه مهمتر به دلیل مقابله در برابر خوردگی در صنعت ساختمان بسیار استفاده می شود. درب و پنجره تولید شده از پروفیل آلومینیوم دارای ویژگی هایی چون سبک وزنی، استحکام بالا، انعطاف پذیری و طول عمر زیاد است.
همچنین انواع فرآیندهای ساختمانی چون جوشکاری، برشکاری، سوراخکاری، رنگ آمیزی و ... به راحتی بر پروفیل آلومینیوم قابل انجام است. پروفیل آلومینیوم اغلب به روش اکستروژن تولید می شود. اکستروژن یکی از روش های شکل دهی شمش و یا فلزات نیمه ساخته است. در این روش از پیستونی بسیار قوی جهت اعمال بار یکنواخت بر شمش و پرس کردن آن استفاده می شود. اکستروژن آلومینیوم روشی است که شمش آلومینیوم را به سطح مقطع های مشخص برای کاربردهای مشخصی تبدیل می کند. پروفیل آلومینیوم به سه حالت ریخته گری یا دایکست، اکستروژن و نورد یا رولینگ تولید می شود. که روش اکستروژن رایج ترین روش تولید پروفیل آلومینیوم است.
 
 
 
 
 
پروفیل آلومینیوم چیست؟
 
 
 

پروفیل آلومینیوم چه کاربردی دارد؟

  • پروفیل آلومینیوم به دلیل سبک بودن در صنعت هوا و فضا کاربرد زیادی دارند.
  • پروفیل آلومینیوم به دلیل مقاومت در برابر خوردگی در صنایع دریایی و کشتی سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در صنعت ساختمان سازی از پروفیل آلومینیوم در ساخت درب و پنجره استفاده می شود. 
  • از آلومینیوم در صنعت بسته بندی و قوطی سازی نیز استفاده می شود و شاید این کاربرد به دلیل سبکی، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر خوردگی آلومینیوم باشد.
  • از دهه 1920 به بعد از آلومینیوم در قسمت بالای دکل های انتقال برق فشار قوی استفاده می شود. قابلیت بالای رسانایی این فلز و استحکام بالا و وزن کم سبب استفاده زیاد از آلومینیوم در صنایع برقی می شود.
  • پروفیل آلومینیوم در سیستم های معماری، پارتیشن ها، سیستم های حفاظتی و اشکال و فرم های مختلف هندسی استفاده می شود. در صنایع متالوژی از پروفیل آلومینیوم برای تولید استیل و گالوانیزه کردن استفاده می شود.
 
 

مشخصات فنی پروفیل آلومینیوم چیست؟

  • مهمترین ویژگی پروفیل آلومینیوم شکل پذیری آن است. 
  • وزن سبک و متناسب پروفیل آلومینیوم از دیگر ویژگی های این محصول است که به دلیل سبک بودن سبب کاربرد فراوان آن در صنعت هوایی شده است.
  • تبادل دما با هوای آزاد از دیگر مشخصات پروفیل آلومینیوم است. اغلب درب و پنجره های آهنی دمای زیادی را در تبادل با هوای آزاد از دست می دهند اما درب و پنجره های آلومینیومی در تبادل با دمای محیط تبادل حرارتی کمتری داشته از این رو اتلاف انرژی کمتری دارند.
  • روشن و سفید بودن ظاهر پروفیل آلومینیوم حس تمیزی و زیبایی را در ذهن بینندگان القا کرده لذا در آشپزخانه کاربرد زیادی دارد. پروفیل آلومینیوم مقاومت بالایی دارد و در ساختمان های مسکونی و اداری به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پروفیل آلومینیوم به دلیل قابلیت انعطاف و سبکی به راحتی نصب می شود. این محصول غیر قابل اشتعال است.
  • پروفیل آلومینیوم که در تولید درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد بر خلاف یو پی وی سی شیمیایی نبوده و جزئی از طبیعت به حساب می آیند.
  • درب و پنجره های پروفیل آلومینیوم به دلیل مقاومت در برابر خوردگی هزینه تعمیر و نگهداری بسیار کمی خواهند داشت.
  • درب و پنجره پروفیل آلومینیوم نسبت به درب و پنجره یو پی وی سی قابلیت عبور نور بالاتری داشته و فضای داخلی خانه با استفاده از آن ها نورگیرتر خواهد شد.
  • پروفیل آلومینیومی که در ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد به مرور زمان دچار پوسیدگی و تغییر شکل نمی شود و می تواند وزن زیاد شیشه را به راحتی تحمل کند و دچار افتادگی نخواهند شد. 
  • پروفیل آلومینیوم دو برابر مس رسانا است لذا گزینه مناسبی برای اتصالات برقی، چراغ های خطی و قاب های انرژی خورشیدی است.
  • قابلیت بازیافت پروفیل آلومینیوم بسیار بالا است و این فلز می تواند برای همیشه بازیافت شود و تمامی خصوصیات آن با همان کیفیت اولیه حفظ خواهند شد.
  • پروفیل آلومینیوم در برابر فشار مقاومت بالایی دارد و ضریب کششی آن در مقایسه با دیگر فلزات یک سوم است.

 

 
 
 
پروفیل آلومینیوم و مشخصات فنی آن
 
 
 
 

انواع پروفیل آلومینیوم

 

پروفیل آلومینیومی ساده:

دو نوع پروفیل به نام ST و Coronet در تولید پروفیل آلومینیومی ساده استفاده می شود.

پروفیل آلومینیومی ترمال بریک:

نوع جدیدی از پروفیل آلومینیومی به نام ترمال بریک تولید شده است که مهمترین ویژگی آن عایق بودن نسبت به حرارت است. در پروفیل آلومینیوم ترمال بریک تسمه ای از جنس پلی آمید با تحمل درجه حرارت 220 درجه سانتیگراد قرار داده می شود. این پروفیل تا دمای منفی 50 درجه نیز تحمل هوای سرد را خواهد داشت.

پروفیل آلومینیوم چوب:

  1. پروفیل آلومینیوم چوبی از پروفیل ترکیبی تشکیل می شود که لایه داخلی آن از چوب و لایه بیرونی آن از آلومینیوم است. چوب و آلومینیوم با مکانیزم خاصی به هم متصل می شوند و زیبایی خاصی دارند. 
  2. پروفیل آلومینیوم با شیار صنعتی 20*20، اندازه سطح مقطع 20*20*20 میلیمتر و دهانه 6 میلیمتری و وزن تقریباً 375 گرم در هر متر است. از پروفیل آلومینیوم 20*20 در ساخت شاسی های کم مقاومت استفاده می شود.
  3. پروفیل آلومینیوم با شیار صنعتی 25*25 دارای سطح مقطع 25*25*25 میلیمتر و دهانه 6 میلیمتری و وزن 400 گرم در هر متر است.
  4. پروفیل آلومینیوم با شیار صنعتی 30*30 دارای سطح مقطع 30*30*30 میلیمتر و دهانه 8 میلیمتری و وزن 790 گرم در هر متر است. این پروفیل ها مقاومت بالایی ندارند و از آن ها برای ساخت روکش استفاده می شود.
  5. پروفیل آلومینیوم با شیار صنعتی 40*40 دارای سطح مقطع 40*40*40 میلیمتر و دهانه 10 میلیمتری و وزن 35/1 کیلوگرم در هر متر است. مقاومت بالایی داشته و از آن ها برای ساخت سازه های سبک استفاده می شود.
  6. پروفیل آلومینیوم 45*45 دارای سطح مقطع 45*45*45 میلیمتر و دهانه 10 میلیمتری و وزن 7/1 کیلوگرم در هر متر است و از آن ها برای ساخت سازه های با مقاومت بالاتری استفاده می شود.
  7. پروفیل آلومینیوم 60*60 دارای سطح مقطع 60*60*60 میلیمتر و دهانه 10 میلیمتری و وزن ½ کیلوگرم بر متر است و برای تایرهای صنعتی و تایرهای پارتیشن گزینه مناسبی هستند.
  8. پروفیل آلومینیوم با شیار صنعتی 80*80 دارای سطح مقطع 80*80*80 میلیمتر و دهانه 10 میلیمتری و وزن 93/2 کیلوگرم در متر هستند و در ساخت پارتیشن های بزرگ با مقاومت بالا مورد استفاده می باشند.
  9. پروفیل آلومینیوم با شیار صنعتی 45*90 میلیمتر دارای دهانه 10 میلیمتری و وزن 7/2 کیلوگرم در متر هستند و از آن ها برای ساخت ستون در سازه استفاده می کنند.
 
 
 
 

برای بررسی قیمت و خرید پروفیل آلومینیوم وارد لینک روبرو شوید - قیمت پروفیل آلومینیوم

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943