سنگ آهک چیست؟ | کاربرد آن را بهتر بشناسیم

سنگ آهک که به سنگ لایمستون نیز در صنایع معروف است، یکی از پرمصرف ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود که رنگی سفید داشته و از دمای ذوب بالایی نیز برخوردار است. این سنگ ها به دلیل خواص و قابلیت های ویژه ای که دارند بسیار مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته اند.  به دلیل همین اهمیت حضور سنگ آهک در صنایع تصمیم گرفتیم تا در این مطلب بیشتر با این محصول آشنا شویم. در ادامه متوجه خواهیم شد که سنگ آهک چیست و چه نقشی در پیشبرد تولیدات صنعتی دارد؟

 

 

سنگ آهک و کاربرد آن را بهتر بشناسیم

سنگ آهک یا سنگ لایم استون (Limestone) یک سنگ رسوبی است که به دلیل کاربردهای فراوان در صنعت ساخت و ساز، به سنگ ساختمانی نیز شناخته می شود. وقتی می گوییم این سنگ رسوبی است از آن جهت است که بعد از گذشت میلیون ها سال فعالیت و رسوب گذاری گیاهان و جانوران، این سنگ از همین رسوبات وجود می آید. سنگ آهک معمولا در آب های کم عمق ساخته می شود و مهم ترین ترکیب آن کربنات کلسیم است.

یکی از نکات مهمی که بایستی درباره سنگ آهک بدانید این است که این سنگ ها می توانند به سرعت با فلزات وارد واکنش شده و آن ها را دچار خوردگی کنند. به همین علت توصیه می شود در هنگام استفاده، هیچ تماس یا مجاورتی بین سنگ آهک و انواع فلزات وجود نداشته باشد. به عنوان مثال اگر در مجاورت سیستم لوله کشی  آب ساختمان از سنگ آهک استفاده شود امکان خوردگی و کاهش طول عمر لوله ها وجود دارد. سنگ آهک در بازار بسیار متنوع است و همین تنوع باعث می شود تا کاربردهای زیادی در صنایع داشته باشد. در بخش های بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت که کاربردهای سنگ آهک چیست و برای چه مصارفی از آن استفاده می شود؟

برای بررسی قیمت و خرید سنگ آهک وارد لینک روبرو شوید - قیمت سنگ آهک

 

سنگ آهک و عمده مصارف آن

 

 

عمده ترین مصارف سنگ آهک

برای اینکه بدانیم کاربردهای سنگ آهک چیست و چه استفاده هایی از آن می شود، بایستی ابتدا سطح کیفی آن را مشخص کنیم. سنگ آهک یا سنگ لایم استون در سطوح کیفی متفاوتی به بازار عرضه می شود. این سطح کیفی محصول تاثیر زیادی در کاربرد آن در صنایع دارد. هر چه زمینه کاری حساس تر باشد، به سنگ آهک با کیفیت بالاتری نیاز است. اما به طور کل از عمده ترین مصارف سنگ آهک می توان به صنعت ساختمان سازی اشاره کرد. امروزه سنگ آهک را یک نوع مصالح ساختمانی به شمار می آورند. در صنعت ساختمان سازی می توان به روش های مختلف از سنگ آهک استفاده کرد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • کاربرد در بلوک های مستطیلی برای ساخت کف، پلکان و...
  • تهیه سیمان پرتلند با مقاومت بالا
  • تولید گرانول بام برای سقف ساختمان

 

تولید سنگ آهک

مراحل تولید سنگ آهک به شرح زیر است:

  1. استخراج سنگ آهک از معادن
  2. به دلیل دارا بودن برخی ناخالصی ها درون سنگ آهک آن را بایستی به خلوص رساند. برای این کار، سنگ آهک را تحت حرارت قرار می دهند.
  3. حرارت دادن به وسیله کوره های آهک پزی انجام می شود.( جداسازی دی اکسید کربن و مواد ناخالص در این مرحله انجام می شود.)
  4. در این مرحله سنگ آهک برای رسیدن به مراحل نهایی بایستی به وسیله کوره های مخصوص، پخته شود (استفاده از کوره های روتاری صنعتی)

در طی فرایند تولید، گاه با افزودن مقداری آب روی سنگ آهک حرارت دیده شده، آن را هیدراته می کنند که قابلیت های بیشتری در این محصول ایجاد می کند.

 

 

کاربرد سنگ آهک

  • ساخت دیوارپوش
  • صنعت کشاورزی برای پایدار کردن زمین و همچنین جلوگیری از رویش گیاهان ناکارآمد
  • ساخت راه پله
  • جاده سازی
  • ساخت گرانول بام
  • ساخت سیمان و بتن
  • ساخت دکوراتیو مخصوص ساختمان
  • کاربرد در نمای ساختمان
  • تهیه ملات های ساختمانی و...

 

سنگ آهک چگونه به سنگ مرمر تبدیل می شود؟

همانطور که اشاره کردیم ترکیب اصلی تشکیل دهنده سنگ آهک، کربنات کلسیم است که به اشکال مختلفی همچون آراگونیت و کلسیت وجود دارد. همین کربنات کلسیم ماده اولیه تشکیل دهنده سنگ مرمر نیز به شمار می رود. زمانی که سنگ آهک یا سنگ لایم استون طی مدت زمانی طولانی تحت فشار و حرارت بسیار زیاد قرار بگیرد، دگرگون می شود و در نهایت به سنگ مرمر تبدیل می شود. پس این عامل دگرگونی در سنگ آهک است که باعث تولید سنگ مرمر می شود.

 

 

خرید سنگ آهک و نکات مهم در خرید آن

 

 

نکات مهم در خرید سنگ آهک

از مهم ترین نکات در خرید سنگ آهک عبارتند از:

  • تنوع در سنگ آهک زیاد است و کاربردهای آن بر اساس همین تنوع مشخص می شوند. پس حتما پیش از خرید، موارد مصرف خود و نوع سنگ آهک را مشخص کنید.
  • کیفیت را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.
  • در نظر داشتن شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه ای که می خواهید در آن از سنگ آهک استفاده کنید نیز بسیار مهم است.
  • روش تولید سنگ آهک و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.
  • از اعتبار برند فروشنده اطمینان حاصل کنید.

 

رایج ترین سوالات درباره سنگ آهک

 

  1. مهم ترین ویژگی های سنگ آهک چیست؟

تخلخل کم، مقاومت فشاری بالا، سختی قابل قبول، پایداری حرارتی بالا، حلالیت کم

 

  1. بهترین سنگ آهک چه خصوصیاتی دارد؟

پاسخ به این سوال به کاربرد سنگ آهک بستگی دارد. به عنوان نمونه سنگ آهک تراورتن بهترین سنگ برای مصارف ساختمانی است.

 

  1. کانی های تشکیل دهنده سنگ آهک کدامند؟

فلدسپات، کوارتز، سیدریت و پیریت

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943