ساچمه فولادی چیست؟ کاربرد و نحوه تولید آن

 
ساچمه فولادی چیست؟ یک نوع ساینده است که جهت تمیز کاری و لایه برداری سطوح فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. این ساچمه ها به صورت استوانه ای، مخروطی، سوزنی و بشکه ای تولید می شوند. بد نیست بدانید که وسیله به دلیل خواص منحصر به فردی که داشته امروزه کاربرد زیادی در صنعت فولاد سازی پیدا کرده است و جزء ابزار آلات اساسی این صنعت به شمار می آید. 
 
 

کاربرد ساچمه فولادی چیست؟

حال که میدانید ساچمه فولادی چیست، به کاربرد آن می پردازیم ساچمه های فولادی به جزء صنعت فولاد در حوزه های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • صنعت هوا و فضا
  • صنعت ماشین سازی 
  • صنعت تجهیزات پزشکی 

 

نکته: هر کدام از این صنایع به نوع خاصی از ساچمه های فولادی احتیاج دارند. به همین نیز این محصول در انواع متفاوتی تولید می شود. این موضوع موجب شده قیمت ساچمه فولادی مدام تغییر کند. از این رو بهتر است صنایعی که به این وسیله نیاز دارند قبل از خرید حتماً از قیمت شمش فولادی و ساچمه های فولادی استعلام بگیرند تا حین پرداخت هزینه ها با مشکلی مواجه نشوند. سعی کردیم در این مقاله پاسخ کاملی به سوال ساچمه فولادی چیست بدهیم با ما همراه باشید تا با نحوه تولید ساچمه فولادی آشنا شوید.
 
 
 
نحوه تولید ساچمه فولادی
 
برای بررسی قیمت و خرید شمش فولادی وارد لینک روبرو شوید -  شمش فولادی
 

نحوه تولید ساچمه فولادی چیست؟

از آن جایی که کیفیت کارایی ساچمه های فولادی  تا حد خیلی زیادی به نحوه تولید آن ها بستگی دارد. برای تولید ساچمه های فولادی ابتدا فلزاتی که برای تولید این سازه نیاز است ذوب می شوند و به مفتول تبدیل می شوند. سپس این مفتول ها را با نیرویی در حدود 1 تن تحت کشش قرار می دهند. در همین حین، مفتول ها را با اسید می شویند و یک لایه روغن روی آن ها می پاشند. در پایان این مرحله نیز مفتول ها را دور قرقره می پیچند. در ادامه تمام مراحل تولید یک ساچمه فولادی استاندارد را برای شما شرح می دهیم:
 
 
  • شكل دهي سرد يا گرم ساچمه فولادی

در این مرحله ساچمه ها وارد دستگاه کله زنی می شوند و به صورت یک سری قطعات کوچک پلیسه دار، از دستگاه خارج می شوند.
 
 
  • فرايند درزگیری ساچمه فولادی

سومین مرحله تولید ساچمه های فولادی فرایند درزگیری است. در این مرحله قطعات پلیسه داری که در مرحله قبلی تولید شده اند، وارد یک دستگاه به نام Flashing machine می شوند و پلیسه آن ها جدا می شود. در پایان این مرحله ساچمه ها به اندازه حقیقی می رسند و به صورت کروی شکل از دستگاه خارج می شوند.
 
 
  • فرايند حكاكي ساچمه فولادی

چهارمین مرحله تولید ساچمه های فولادی فرایند حکاکی است که طی آن تولید کننده می تواند بنا به سلیقه خود یک تصویر یا یک متن را روی ساچمه های فولادی حک کند. البته این مرحله اختیاری است و می توان آن را حذف کرد.
 
 
  • فرايند عمليات حرارتي ساچمه فولادی

در این مرحله ساچمه های فولادی به همراه زغال سنگ بریکت درون کوره های دوار قرار داده می شوند. دمای این کوره ها در اول کار بعضاً تا 900 درجه نیز می رسد. اما بعد از این که فرایند سخت کاری تمام شد دمای آن را پایین می آورند و ساچمه ها را در مخزن مایع خنک کننده می ریزند. در آخر نیز ساچمه ها باز پخت می شوند تا مقاوم شوند و حالت شکنندگی آن ها از بین برود.   
 
 
  • فرايند فشردگي سطح ساچمه فولادی

در این مرحله ساچمه ها درون مخازن دوار ریخته می شوند تا فشرده شوند و پسماند هایی که روی سطح آن ها وجود دارد از بین بروند.
 
 
  • فرايند سنگ زني ساچمه فولادی

حرارت دادن ساچمه ها باعث می شود که سایز آن ها بزرگ تر از حالت استاندارد شود. به همین دلیل بعد از فرایند حرارت دهی سنگ زنی می شوند. یعنی در یک مسیر دایره ای شکل ریخته می شوند تا ساییده شوند تا زوائد آن ها از بین برود.
 
 
  • فرايند پرداخت نهائي ساچمه فولادی

در این مرحله نیز برای آخرین بار سطح ساچمه ها صیقل داده می شود و تمام زوائد آن ها از بین می رود. 
 
 
  • فرایند آبکاری با کروم ساچمه فولادی

در این مرحله ساچمه های فولادی را با کروم سخت آبکاری می کنند تا سطح آن ها یکنواخت شود و مقاومت آن ها در برابر خودرگی و سایش افزایش پیدا کند. 
 
 
  • فرايند شستشو ساچمه فولادی

در مرحله دهم ساچمه های فولادی با یک سری مواد شوینده بسیار قوی شسته می شوند.  
 
 
  • بازرسي وكنترل نهائي ساچمه فولادی

بعد از شستن ساچمه ها با یک سری دستگاه مخصوص ساختار آن ها به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد تا اکر کم و کاستی در آن ها وجود دارد رفع شود و به حالت استاندارد برسند.
 
 
 
 
 
ساچمه فولادی
 
 
 
 
 
 
 

مزایای ساچمه های فولادی چیست؟

 ساچمه های فولادی مزیت های زیادی دارند که مهم ترین آن ها به شرح ذیل است:
 
 

ساختار مقاوم 

ساچمه های فولادی ساختار بسیار مقاومی دارند و در صورتی که در معرض خوردگی قرار بگیرند آسیب نمی بینند.
 
 

قابل بازیافت بودن 

ساچمه های فولادی را تا ده بار می توان بازیافت کرد و مجدد آن ها را به کار گرفت.
 
 

سازگار بودن با محیط زیست

یکی دیگر از مزیت های مهم ساچمه های فولادی این است که خطر جدی برای طبیعت ندارند و به محیط زیست آسیب نمی زنند.
 
 
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید ساچمه فولادی وارد لینک روبرو شوید قیمت ساچمه فولادی 
 
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943