شمش فولادی چیست؟ نحوه تولید و کاربرد آن

 
شمش های فولادی قطعات مستطیلی شکلی هستند که از فولاد ساخته می شوند. این سازه های فولادی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند امروزه کاربرد زیادی در زندگی انسان پیدا کرده اند و در صنعت های متعددی مورد استفاده قرار می  گیرند. البته نا گفته نماند که این سازه در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود که نام های آن ها نیز بدین شرح است:
شمش دستی
شمش بیلت
شمش بلوم
شمش اسلب 
 
 

نحوه تولید شمش فولادی

برای تولید شمش های فولادی روش های متفاوتی وجود دارد که مهم ترین آن ها به شرح ذیل است:
 
 
روش کوره بلند 
یکی از پر کابرد ترین روش هایی که برای تولید شمش فولادی وجود دارد روش کوره بلند است. در این روش ابتدا قراضه های آهن و سنگ آهن داخل کوره ریخته می شوند. سپس با استفاده از دو لوله نیزه ای به داخل کوره اکسیژن هدایت می شود. با افزودن اکسیژن به کوره عمل اکسیداسیون انجام می شود و نا خالصی ها از بین می روند. در آخر نیز ماده ای که طی این فرایند به دست آمده است به بخش ریخته گری فرستاده می شود.
 
 
کوره احیا مستقیم 
یکی دیگر از روش هایی که برای تولید شمش های فولادی وجود دارد روش احیا مستقیم است. در این روش آهن قراضه ها با استفاده از یک سری سبد های مخصوص داخل کوره ها ریخته می شوند. سپس آهن اسفنجی را به همراه بریکت به آهن قراضه ها اضافه می کنند و یک سری مواد سرباره مثل کک، آهک و بنتونیت را نیز درون کوره می ریزند. بعد از این که این مواد به طور کامل ذوب شدند و نا خالصی های آن ها از بین رفت ماده مذابی که به دست آمده است با استفاده از پاتیل های مخصوص حمل و نقل، به بخش ربخته گری فرستاده می شود. در بخش ریخته گیری ماده مذاب در قالب مسی ریخته می شود تا به شمش تبدیل شود.
 
 
کوره تونلی 
آخرین روشی که می خواهیم به شما معرفی کنیم روش کوره تونلی است.  در این روش با استفاده از کربن شمش های فولادی تولید می شوند. این روش یکی از بهترین و جدید ترین روش هایی است که برای تولید شمش های فولادی وجود دارد و معمولاً نیز در کارخانه ها و واحد های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
 
 
 
 
شمش فولادی و مزایای آن
 
 
 

 مزایای شمش فولادی 

 

قابل حمل بودن
یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های شمش های فولادی این است که ساختار آن ها به گونه ای طراحی شده که به راحتی می توان آن ها را جا به جا کرد و به هیج وجه نیازی نیست برای انتقال آن ها هزینه های گزافی پرداخت شود.
 
 
ساختار مقاوم
یکی دیگر از مزیت های مهم شمش های فولادی این است که ساختار مقاومی دارند و به مرور زمان آسیب نمی ببیند. 
 
 
 

کاربرد شمش فولادی

درست است که شمش فولادی یکی از با ارزش ترین محصولات صنعت فولاد سازی است و امروزه نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی می کند اما این نکته نیز لازم به ذکر است که میان انواع مختلف آن از لحاظ کارایی تفاوت زیادی وجود دارد. مثلاً از شمش های نوع بلوم و بیلت فقط برای ساخت پروفیل های اصلی اسکلتی مثل تیر آهن، مفتول، میلگرد، نبشی، ناودانی و سپری استفاده می شود. دلیل آن نیز این است که شمش بیلت دارای چگالی بالایی است و بیش تر برای مصارف صنعتی مناسب است. اما برای ساخت محصولاتی مثل ورق های فلزی، کلاف، کویل، لوله های درز دار، نبشی، ناودانی برشی بیش تر از شمش های تختال استفاده می شود که برای فرایند های نورد گرم و سرد بسیار مناسب هستند. 
 
 
 
 
شمش فولادی و قیمت بروز آن
 

 

 

ارزش اقتصادی شمش فولادی 

ارزش شمش فولادی به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم ترین آن ها سنگ آهن، قیمت جهانی نفت، ضایعات، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا و بازار جهانی است. به همین دلیل است که این محصول در بازه های زمانی مختلف  متفاوت به بازار عرضه می شود و افرادی که به آن نیاز دارند تا قبل از خرید نمی توانند ارزش نرخ روز آن را به طور دقیق محاسبه کنند. از این رو این است که قبل از معامله حتماً از شمش و ساچمه های فولادی استعلام بگیرند تا در حین پرداخت با مشکلات مالی مواجه نشوند.
 
 
تذکر:
قابل ذکر است که هر کدام از شمش های فولادی، خواص منحصر به فردی دارند و برای کار خاصی طراحی شده اند. به همین دلیل لازم است افرادی که برای خرید این مدل وسایل به بازار مراجعه می کنند اطلاعات کافی در مورد آن ها داشته باشند و آن ها را به خوبی بشناسند. در غیر این صورت نمی توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند و در حین استفاده از شمش هایی که خریداری کرده اند  دچار مشکل می شوند.. 
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید شمش فولادی وارد لینک روبرو شوید - قیمت شمش فولادی

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943