تفاوت نبشی و ناودانی در چیست؟ تعریف نبشی و ناودانی

از محصولات بسیار پرکاربرد در امر ساخت و ساز نبشی و ناودانی نام دارند که هر کدام از آنها در ظاهر و کاربرد با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی هستند که در ادامه‌ی این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. اما قبل از هر توضیحی اجازه دهید که تعریف کلی از این دو محصول فولادی داشته باشیم تا شمای کلی مناسبی از آنها در ذهن‌تان نقش ببندد.

 

نبشی چیست؟

شکل و شمایل نبشی‌ها به صورت L است و به طور کلی از دو ضلع عمود شده بر هم تشکیل می‌شوند. این محصول فولادی هم به شکل مرکب و هم به شکل منفرد در بسیاری از ساختمان‌سازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع و اقسام دارد و با توجه به شکل‌های متفاوتی که دارند نام‌گذاری خواهند شد.

از جمله انواع نبشی نیز می‌توان به بال مساوی و بال نامساوی اشاره کرد که تفاوت آنها در طول و ضخامت آنهاست. البته در نظر داشته باشید که نوع دیگری در بازار وجود دارد که برای مواقعی استفاده می‌شود که احتمال خوردگی در محل وجود داشته باشد که نام این‌گونه از نبشی، گالوانیزه است. البته ناگفته نماند که نبشی‌ها به دو شکل پرسی و فابریک در بازار فروش موجود هستند. برای بررسی لیست قیمت نبشی با ما همراه باشید.

 

ناودانی چیست

ناودانی‌ها نیز به صورت U تولید می‌شوند و مانند نبشی‌ها به دو شکل پرسی و فابریک وجود دارند. نوع پرسی این محصول از ورق فولادی تولید شده و نوع فابریک نیز با بکارگیری از عملیات نورد گرم حاصل می‌شود. البته در نظر داشته باشید که اگر بنا به طبقه‌بندی ناودانی بر اساس ظاهر باشیم باید آن را به دو مدل مشبک و ساده دسته‌بندی کرد. قیمت این محصول بنا به ضخامت و کیفیت آن در نظر گرفته خواهد شد. برای بررسی لیست قیمت ناودانی با ما همراه باشید.

 

فرق بین نبشی و ناودانی

تفاوت‌های مهم و البته مشخصی برای این دو محصول می‌توان در نظر گرفت که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اولین تفاوت در نبشی و ناودانی این است که در ناودانی برعکس نبشی نمی‌توان از انواع بال نامساوی این محصول استفاده کرد. لذا فقط در انواع نبشی وجود بال مساوی یا نامساوی مطرح خواهد بود.

• شکل ظاهری این دو محصول نیز از دیگر تفاوت‌های نبشی و ناودانی است. همانطور که گفته شد نبشی‌ها به صورت زاویه‌دار تولید می‌شوند اما ناودانی به صورت دوار و  به اصطلاح شکل U دارند. البته ناگفته نماند که ناودانی را می‌توان از محور جان برش داد تا دو نبشی بدست آورد.

• اندازه تولید این دو محصول برای هر کارخانه متفاوت خواهد بود که این موضوع می‌تواند بر قیمت هر کدام تأثیرگذار باشد. برای اینکه از اندازه‌های مختلف این دو محصول فولادی باخبر شوید، بهتر است که به مراکز مجاز مراجعه کنید.

• برای تشخیص ناودانی از نبشی باید به اجزای آن رجوع کرد. پر واضح است که هر کدام از این دو محصول دارای اجزای متفاوتی هستند که فرق بین این دو پروفیل را مشخص خواهد کرد.

• یکی دیگر از مهمترین تفاوت‌های این دو محصول تنوع در متریال محصول نبشی نسبت به ناودانی است. در واقع برای نبشی می‌توان انواع بیشتری از جمله نبشی گالوانیزه را در نظرگرفت. این در حالی است که نوه پلاستیک یا MDF نیز برای نبشی وجود دارد. اما ناودانی اکثراً با جنس آهن شناخته می‌شود.

• چگونگی تولید این دو محصول نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در واقع برای ساخت هر کدام از این دو پروفیل از دستگاه‌های بخصوص و روش‌های متنوعی استفاده خواهد شد.

• از لحاظ استاندارد نیز این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع می‌توان برای نبشی استاندارد DIN 1022 را در نظر گرفت اما برای استاندارد ناودانی دو مورد BS EN 10279 و DIN 1026 مطرح خواهد بود.

• نهایتاً نیز تفاوت در اجرای کار این دو محصول وجود دارد که هر کدام از این پروفیل برای کارهای مختلفی در نظر گرفته می‌ش

بهترین راه برای بدست آوردن قیمت نبشی و ناودانی ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943