هر آنچه باید درباره لوله درز دار و بدون درز بدانید

رشد جمعیت و پیشرفت صنعت ساختمان سازی، باعث شده است که  نیاز به سیستم لوله کشی و آب رسانی شهری، بیش از هر زمانی احساس شود. نقش اساسی را در انتقال آب و مواد فاضلابی دارند. معماران، مهندسین، فروشندگان انواع لوله، صنعت کاران و البته کسانی که قصد خرید لوله مقاوم و باکیفیت را برای آپارتمان خود را دارند، از مطالعه این مقاله بی نصیب نخواهند ماند.

زیرا تفاوت های میان لوله بدون درز و درز دار، مبحث مهمی است که در ادامه قصد بررسی آن را داریم. به عنوان مثال یک تفاوت ملموس میان این دو ، بالا بودن قیمت لوله مانیسمان نسبت به درز دار است. به نظرتان دلیل قیمت بالای این لوله بدون درز، در چیست؟ چه مزیت های اساسی سبب افزایش قیمت بدون درز شده است؟ در ادامه به مهمترین مشخصات و البته تفاوت های میان این دو خواهیم پرداخت.

 

منظور از لوله بدون درز چیست؟

لوله بدون درز (Seamless Pipe)، تعریف شفافی دارد. در واقع نام این محصول، همه چیز را مشخص می کند. بدون درز، به دلیل عدم جوش کاری بر روی بدنه خود، شکلی صاف و یکدست دارد. همین موضوع باعث شده تا لوله بدون درز، مقاومت بیشتری داشته باشد. مواد اولیه این محصول را شمش فولادی تشکیل داده است. کیفیت مقاوم و بالا، این نوع را در برابر فرسودگی، شکاف، فشار های سنگین، سرما و گرما ضمانت کرده است. از این رو، استفاده از بدون درز، در سازه های حساس و ساختمان هایی با زیرساخت پیچیده، کاربرد دارد. همچنین ساخت لوله بدون درز، با قطر کم صورت می گیرد. چراکه تولید با قطر های بالا و در عین حال بدون درز، بسیار مشکل بوده و هزینه بسیاری نیز به دنبال دارد. برای بررسی لیست قیمت لوله درز دار با ما همراه باشید.

 

مزایای لوله های بدون درز

  • مقاومت بسیار بالا در برابر آسیب پذیری هایی همچون فشار بالا، خوردگی و فرسودگی
  • فاقد درز جوش کاری شده و سطحی صاف و یکدست
  • کیفیت و کارایی بیشتر
  • ارائه لوله مقاوم و محبوب مانیسمان
  • سطح مقطع گرد و انتقال سریع و مطمئن آب و سایر مواد

 

منظور از لوله درزدار چیست؟

لوله درز دار (welded pipe) نیز همانند بدون درز، نامش تعیین کننده هویت و کارایی آن است. ورق فولادی در تولید نیز نقش مستقیم دارد. درز هایی بر روی بدنه لوله درز دار دیده می شود، باعث بروز تفاوت ها شده است. یکی از مهم ترین این تفاوت ها، کاهش دوام و کیفیت نسبت به بدون درز می باشد. لوله درز دار به علت وجود درز جوش، تحمل فشار پایین تری دارد. از درز دار، در انواع لوله کشی ساختمان استفاده می شود. با این تفاوت که فقط در خطوط انتقال کم فشار سیال، می تواند نصب شود.

 

مزایای لوله های درز دار

  • قیمت ارزان و مناسب نسبت به سایر لوله ها
  • امکان بررسی بدنه داخلی لوله، هنگام تولید
  • دسترسی آسان
  • نیاز به زمان کمتر برای تولید لوله
  • نبود نوسان قیمت به دلیل تولید زود به هنگام
  • امکان سفارش در ابعاد و اندازه های متنوع

 

تفاوت لوله درز دار با بدون درز
 

  • نحوه تولید

لوله درز دار، با استفاده از تسمه فولادی ساخته می شود. تسمه فولادی با قطر و طول مشخص، به ابعاد دلخواه برش می خورد. عبور از غلتک ها مرحله بعدی است که با فشار زیاد، به تدریج ورقه فولادی شکل دایره ای لوله را به خود می گیرد. در انتها نیز درز ایجاد شده جوش می خورد. بدون درز، اما به نحو دیگری تولید می شود. بر روی این لوله آثاری از جوش و لحیم دیده نمی شود. در مرحله اول، شمش فولادی به ابعاد دلخواه برش می خورد. در مرحله بعد، برش ها درون کوره قرار گرفته و حرارت می بیند. سپس صاف و یکدست آورده و به ابعاد متفاوت کشش می دهند. در انتها فولاد داغ را خنک کرده و پس از سرد شدن به مشتری تحویل می دهند.

 

  • عرضه و تقاضا

 

قیمت لوله درزدار

 

لوله بدون درز در مقایسه با نوع درز دار، از کیفیت و دوام بالاتری برخوردار است. در واقع استفاده از لوله بدون درز، مطمئن تر می باشد. همچنین بدون درز، با ارائه و معرفی لوله مانیسمان به بازار، انقلابی وسیع در عرصه لوله کشی و تأسیسات ساختمانی به راه انداخت. مانیسمان که در دسته لوله های بدون درز قررار گرفته، مقاومت بسیار بالا و کیفیتی ارزنده دارد. به همین علت خرید این لول ها در بین مردم بسیار محبوب گشته و تراکم تقاضای مردم برای تهیه این محصول، بسیار زیاد است. البته به همین نسبت، قیمت این نوع لوله ها گران تر نیز می باشد.

لوله درز دار، برای افرادی مناسب است که نمی خواهند هزینه بالایی را صرف کنند. بسیاری از سازه ها با ساختاری ساده، نیاز آنچنانی به لوله بدون درز ندارند. به همین علت برای آنها انتخاب بهتر و مناسب تری است. در واقع کیفیت پایین تر مواد اولیه و جوش کاری های موجود بر روی سطح فولاد لوله درز دار، سبب کاهش قیمت و البته افت کیفیت آن گردیده است. به همین علت برخی از مهندسین برای کاهش هزینه های ساخت، این نوع لوله را انتخاب می کنند. بهترین راه برای بدست آوردن قیمت لوله ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943