سیم  مفتول چیست؟

یکی از تجهیزات مهم در سازه‌های ساختمانی سیم مفتول است. موارد کاربرد این محصول به اندازه‌ای است که می‌توان آن را یکی از پایه‌های اصلی در صنایع مختلفی همچون ساختمان سازی، هنری و…دانست. افراد با اهداف مختلفی اقدام به خرید این کالا می‌کنند. در سایزها و اندازه‌های مختلفی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در این مطلب تصمیم داریم به صورت ویژه در خصوص این محصول صحبت کرده و با آن بیشتر آشنا شویم. 
 
 

شناخت سیم مفتول

سیم مفتول به دلیل ویژگی‌های ظاهری و کاربردی که دارد، دارای اسامی و عناوین مختلفی است. دو نمونه از متداول‌ترین اسامی این محصول عبارتند از: سیم خشک و همچنین سیم نصب ثابت. دو خصیصه بسیار مهم در این محصول وجود دارد که ترکیب آن‌ها در کنار هم موجب می‌شود تا سیم مفتول یک محصول انحصاری و کاربردی در صنایع به شمار رود. این دو خاصیت مهم، میزان انعطاف‌پذیری قابل توجه و در عین حال دوام و استحکام بالای آن است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای این محصول نام برد به شرح زیر هستند.
  • پس از انجام فرایندهای کششی و نورد بر روی بیلت فولادی، سیم مفتول تولید می‌شود. بنابراین می‌توان گفت جنس این محصول از فولاد است. 
  • فولادهای استفاده شده در سیم مفتول، گریدهای متفاوتی دارند و از استانداردهای خاصی تبعیت می‌کنند. 
  • در کارخانجات تولیدکننده، مفتول در گروه محصولات نهایی قرار گرفته و این در حالی است که در کارگاه‌های تولیدی از مفتول به عنوان یک ماده خام در ساخت دیگر محصولات استفاده می‌کنند. 
  • این کالا دارای سطح مقطع مشخصی است. این سطح مقطع به طور متغیر در بازه ۰.۴ میلی متر الی ۴ میلی متر قرار می‌گیرد. 
  • این محصول به صورت یک رشته نازک است که یک هادی دارد و این هادی معمولا از جنس مس و در مواردی از آلومینیوم است. صنعتگرانی که به دنبال تولیدات باکیفیت هستند معمولا از هادی با جنس مفتول مسی استفاده می‌کنند. 
  • قیمت این دو هادی که از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند، متفاوت است. در واقع نوع آلومینیومی اندکی ارزان‌تر است. 
  • رشته مفتول همچنین دارای یک ولتاژ است. این ولتاژ می‌تواند بین مقادیر۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت متغیر باشد. 
  • این مفتول دارای یک پوشش یا (عایق) نیز هستند که جنس آن را پی وی سی تشکیل می‌دهد. 
  • همانطور که قبلا اشاره شد این محصول بسیار نرم و منعطف است، اما با وجود نرمی قابل ملاحظه‌ای که دارد در برابر عوامل مختلف از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. 
  • در کنار سیم‌های صنعتی که از فولاد کم کربن ساخته می‌شوند، نوعی از آن‌ها وجود دارند که از جنس استیل هستند. این محصولات از نظر خواص شیمیایی با مفتول صنعتی مشابه هستند اما در برخی از خواص فیزیکی دستخوش تغییراتی می‌شوند. 

 

کاربردهای سیم مفتول

از آن جایی که سیم مفتول از متنوع‌ترین محصولات صنعتی است، نمی‌توان تمامی کاربردهای آن را در یک لیست کوتاه قرار داد. در واقع این محصول از نظر ساخت و ویژگی‌های ظاهری از تنوع بالایی برخوردار است و از این رو موارد استفاده از آن نیز گسترده و وسیع است. با این وجود برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کاربردهای این محصول در صنایع مختلف را خدمت شما عزیزان شرح می‌دهیم. یکی از رایج‌ترین موارد استفاده در ساخت و سازهای ساختمانی است. 
عموما نوعی آرماتور محسوب می‌شود. استفاده از این نوع سیم مفتول در ساختمان مزیت‌های بسیار زیادی را به دنبال دارد به عنوان نمونه، استفاده در ساختمان و ترکیب کردن آن با بتن می‌تواند به استحکام و مقاومت بیشتر ساختمان کمک کند. همچنین بهره گرفتن از این محصول می‌تواند تا حد زیادی، هزینه‌های مازاد را کاهش دهد. از دیگر کاربردهای سیم مفتول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. صنعت برق یکی از صنایعی است که از این محصول استفاده می‌کند. به عنوان مثال، عملیات سیم کشی داخلی در تابلو برق به کمک این سیم انجام می‌شود. 
  • کاربرد در انواع توزیع کننده برق
  • استفاده در ساخت لوله‌ها
  • تعبیه شدن زیر گچ‌ها
  • ساخت انواع سیم خاردار
  • ساخت فنر
  • استفاده در ساخت انواع سیم جوش
  • استفاده به عنوان نوعی آرماتور در عملیات بتن ریزی و ساختمان‌سازی
  • ساخت انواع توری از جمله توری‌های مرغی، پرسی و…
  • استفاده در انواع اتصالات روزمره
  • کاربرد در رابیتس‌بندی
خب، تمامی موارد گفته شده مربوط به یک نوع سیم مفتول نیست. در واقع هرکدام از این کاربردها را می‌توان به سیم‌های مختلف اختصاص داد. برای اینکه با انواع و ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید در بخش بعدی با ما همراه باشید. 
 
 
مفتول چیست؟ انواع سیم مفتول
 
برای بررسی قیمت و خرید مفتول آلومینیومی وارد لینک روبرو شوید - مفتول آلومینیومی
 

انواع سیم مفتول

قبل از معرفی دسته‌بندی‌های مختلف سیم مفتول به این نکته دقت داشته باشید که این رشته‌ها به صورت کلی و براساس روش تولید در دو دسته قرار می‌گیرند. فابریک و غیرفابریک. با کشیدن و عملیات نازک کردن میلگرد می‌توان سیم مفتول فابریک تولید کرد. همچنین با استفاده از تسمه فلزی می‌توان غیرفابریک تولید کرد. این دسته‌بندی برطبق روش ساخت مفتول بود. اما به روشی دیگر نیز گروه‌بندی می‌شود. می‌توان گفت جنس به کار رفته و همچنین نوع کاربرد آن از پارامترهایی هستند که می‌توانند باعث ایجاد تنوع در این محصول شوند. براساس کاربرد و جنس به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند. 
 
 

مفتول سیاه

طبعیتا این محصول نام خود را از ظاهر سیاه رنگی که دارد گرفته است. اما جالب است بدانید که آن را با نام دیگر مفتول آرماتوربندی هم می‌شناسند. از ویژگی‌هایش عبارتند از: 
  • برای ساخت آن از فولاد کم کربن استفاده می‌کنند. 
  • بسیار منعطف و نرم است. بنابراین با توجه به این خصوصیات می‌تواند به راحتی و بدون هیچ آسیبی خمیده شود. 
  • در عین نرم بودن استحکام و مقاومت خوبی داشته و اگر آن را بتابید می‌تواند مجددا به حالت اولیه خود برگردد. 
  • باتوجه به توضیحات بالا می‌شود نتیجه گرفت این نوع از مفتول، در مواقع نیاز بسیار شکل‌پذیر است. 
  • پلاستیسیته آن به صورت قابل توجهی بالاست. 
  • باوجود ویژگی‌های مثبتی که برای این محصول بیان شد یکی از معایب آن دوام پایین در برابر خوردگی است. 
  • علت مقاومت پایین این محصول در برابر زنگ زدگی، نبود هیچ گونه روکششی روی بدنه آن است. 
  • علائم زنگ زدگی روی مفتول سیاه را می‌توانید به صورت نقطه‌ها یا لکه‌های قرمز رنگ مشاهده کنید. 
     

مفتول چیست؟ مفتول سفید و سیاه

مفتول گالوانیزه

با انجام عملیات گالوانیزه بر روی مفتول سیاه، می‌توان گالوانیزه تولید کرد. این نوع با نام مفتول سفید نیز معرفی می‌شود. از ویژگی‌های بارز این محصول عبارتند از: 
  • به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه و متریال خام در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • در محیط‌هایی که رطوبت تقریبا بالایی دارند گزینه بسیار کاربردی و مناسبی است. 
  • این نوع سیم، خود در دو دسته سرد و گرم قرار می‌گیرد. 
     

مفتول گالوانیزه سرد

این نوع مفتول گالوانیزه را به کمک عملیات الکترولیز تولید می‌کنند. در واقع می‌توان گفت آبکاری کردن سیم سیاه بر طبق روش الکترولیز انجام می‌شود. میزان عمق عملیات گالوانیزه کردن در این نوع، نسبت به مفتول گالوانیزه گرم، کمتر است. همچنین کیفیت نهایی این محصولات در مقایسه با نوع گرم نیز پایین‌تر است. 
 
 

مفتول گالوانیزه گرم

زمانی که مفتول سیاه را به طور کامل به وانی از فلز مذاب منتقل می‌کنند و پروسه گالوانیزه کردن فلز مورد نظر با عمق بسیار زیاد انجام می‌شود، محصول نهایی شما مفتول گالوانیزه گرم خواهد بود. همانطور که قبلا اشاره کردیم این نوع مفتول کیفیت بهتر و عمق بیشتری نسبت به نوع سرد آن دارد. این مفتول بسیار براق و یکپارچه است. 
 
 

مفتول پی وی سی

همانند مفتول سیاه، نیز در عملیات پوشش دهی به وسیله مواد PVC پوشیده می‌شود. تمامی این فرایند به کمک دستگاه مخصوص روکش مفتول انجام می‌پذیرد. از نکات جالب توجه مفتول پی وی سی می‌توان به استحکام و دوام بالا در برابر زنگ زدگی، مقاومت در برابر خوردگی و همچنین نرمی و شکل‌پذیری آن اشاره کرد. 
 
 

مفتول استنلس استیل

این محصول از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین سیم‌های مفتولی است. برخی از خصوصیات آن عبارتند از: 
  • این محصول نسبت به دو نوع سیم مفتول موجود در بازار از قیمت بالاتری برخوردار است. 
  • مفتول استنلس مقاومت و دوام بسیار خوبی در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از خود نشان می‌دهد. 
  • مقاومت و استحکام این مفتول به دلیل دارا بودن کروم، نیکل و مولیبدن است. 
  • به دلیل همین ویژگی‌های ذکرشده احتمال پارگی در این سیم وجود ندارد
تا این بخش با سیم مفتول، انواع آن و کاربردهایی که دارد آشنا شدیم. در ادامه تصمیم داریم درباره تحوه تولید این محصول و نکات مهمی که در فرایند تولید آن می‌بایست رعایت شوند صحبت کنیم. 
 
 
مفتول چیست و چگونه تولید میشود.
 

چگونگی تولید سیم مفتول

چندی پیش به صورت خلاصه در خصوص روش‌های تولید صحبت کردیم. اینکه اصولا با توجه به روش ساخت به دو گروه تقسیم می‌کنند. مفتول فابریک و غیرفابریک. در این بخش می‌خواهیم با روش کلی تولید سیم مفتول آشنا شویم. قطعا تاکنون به خوبی متوجه شده‌اید که سیم مفتول از فولاد ساخته می‌شود. بنابراین، اولین و مهم‌ترین وسیله‌ای که برای شروع فرایند تولید مفتول نیاز است یک میله فولادی است. اصولا میله‌ها دارای سطح مقطع بیشتری نسبت به یک سیم هستند. 
پس لازم است تا این سطح مقطع را با روش‌ها و تکنیک‌های به خصوصی کمتر کرد. با استفاده از عملیاتی همچون سنگ زنی می‌توان این سطح مقطع را کاهش داد. با کاهش این مولفه، حال می‌توان میله را به راحتی از سوراخ‌های مورد نظر عبور داد. برای اینکه بتوان ضخامت و اندازه میله را تا اندازه سطح مقطع سوراخ رساند می‌توان از تکنیک کشش استفاده کرد. تکرار مجدد این فرایند برای چندین بار، در نهایت منجر به تولید مفتول یا سیم مفتول می‌شود. این خلاصه‌ای از روش تولید سیم مفتول بود که به شما عزیزان ارائه کردیم. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که در هنگام تولید سیم مفتول می‌بایست رعایت شوند را معرفی می‌کنیم. 
  • همانطور که در فرایند تولید سیم مفتول گفتیم، در تبدیل کردن میله فلزی به سیم مفتول نیاز است تا سطح مقطع آن کاهش باید و برای انجام این کار عملیات کشش می‌بایست چندین و چند بار تکرار شود. پس به این نکته دقت کنید که تنها با یکبار کشیدن نمی‌توانید میلگرد در دسترس را به سیم مفتول تبدیل کنید. بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که در هر مرتبه تکنیک کشش تنها چیزی حدود ۶۳ درصد از قطر میلگرد کاسته می‌شود. پس دقت کنید که سطح مقطع مورد نظر با یک بار کشش حاصل نخواهد شد. 
  • دستگاهی که عملیات کشش با آن انجام می‌شود برای بهتر کار کردن نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. یکی از مواردی که در نگهداری از این دستگاه باید به آن دقت زیادی داشته باشید، روغن کاری کردن دستگاه است. در واقع دهانه دستگاه را باید به خوبی گریس کاری کنید. در صورتی که این کار را به درستی و به صورت مرتب انجام ندهید امکان ایجاد اصطکاک شدید بین فلز و دهانه افزایش می‌یابد. با ایجاد اصطکاک به احتمال بسیار زیاد سیم دچار پارگی و آسیب خواهد شد. البته این مشکل تنها در تولید سیم مفتول‌های فابریک که با این روش تولید می‌شوند مشاهده شده است. مفتول‌های غیر فابریک به دلیل روش تولید متفاوت با این چالش‌ها رو به رو نخواهند بود. 
  • دقت داشته باشید، انجام کشیدگی بر روی میلگرد طی چند مرحله خواهد بود. در هر بار کشش فشار و نیرویی خاص بر میله وارد می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوان از بروز هرگونه آسیب یا پارگی جلوگیری کرد می‌بایست بعد از اتمام هر مرحله کششی، میلگرد را به خوبی بررسی کرده و تنش‌های به وجود آمده در آن را از بین برد تا محصول برای ورود به گام بعدی آماده شود. 
در پایان به شما توصیه می‌کنیم در خرید سیم مفتول حتما اطلاعات تخصصی و کامل را درخصوص محصول از فروشندگان مربوطه دریافت کنید. از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین فاکتورهایی که در خرید می‌بایست به آن دقت ویژه‌ای داشته باشید جنس مفتول است. در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم که فولاد به کار رفته در تولید سیم مفتول دارای گریدهای متفاوتی است. هرکدام از این گریدها، ترکیبات و خلوص متفاوتی نیز دارند. 
اطلاع داشتن از تمامی این موارد می‌تواند در انتخاب شما بسیار موثر باشد. همچنین در کنار این موارد مراکز ارائه کننده خدمات هم نقشی تعیین کننده در کیفیت محصول دارند. واحدهای تولیدی معتبری که در زمینه تولیدات صنعتی از جمله سیم مفتول فعالیت گسترده‌ای داشته و با روش‌های نوین تولید آشنایی دارند، قطعا نسبت به دیگر مجموعه‌های تازه وارد محصولات مرغوب‌تر و با کیفیت‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهند. 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید مفتول وارد لینک روبرو شوید - قیمت سیم مفتول

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943