اتصالات لوله [ معرفی و بررسی انواع اتصالات لوله دائمی وموقت ]

اتصالات لوله در زمینه­ های صنعتی و عمرانی کاربرد وسیعی دارد. استفاده در صنایع نفت و گاز، در کارخانجات پتروشیمی و در ساخت سازه، به وفور دیده می شود. برای اینکه بتوانند آب و دیگر مواد را به طور پیوسته جابجا کنند، گاهی نیاز به طی کردن مسافت های طولانی دارند. برای افزایش طول برای آب رسانی و انتقال سیال، چاره در اتصالات لوله ها به یکدیگر یافت شد. پس اتصالات جهت پیوند لوله ها و شیرآلات مختلف به یکدیگر، استفاده می شود تا انتقال سیال به راحتی در وسعت بالا صورت بگیرد. از جمله لوله هایی که کیفیت خوبی در امور آب رسانی دارند، گالوانیزه است که در صورت نصب و اتصال حرفه ای، خیال شما را از ایمنی سیستم لوله کشی ساختمان به کل راحت می کند. در ادامه به سایر ویژگی های اساسی و مهم در اتصالات  خواهیم پرداخت. برای بررسی لیست قیمت لوله گالوانیزه با ما همراه باشید.

 

نحوه اتصالات لوله فولادی

اتصالات لوله به سه روش دائم، نیمه وقت و موقت انجام می شود. در اتصالات دائمی، تنها راه برای جدا کردن دو لوله وصل شده تخریب آنها است. اتصال نیمه وقت نیز به راحتی جدا نمی شود و مقاومت نسبتاً ماندگاری دارد. اما ممکن است با بارگذاری مقداری نیرو از هم جدا شوند.  اتصالات داربستی به این نحو صورت می گیرد. داربستی یک صنعتی پراستفاده است که اطلاع از قیمت لوله داربستی شما را در خرید مناسب آن کمک می کند. اما پیوند موقت به نحوی است که مرز بین دو لوله مانند اتصال پیچ و مهره آشکار است. در ادامه با چند مورد از رایج ترین و مقاوم ترین حالت ها برای اتصال آشنا می شویم.

 

اتصال فشرده سازی

اتصالات لوله به روش های مختلف صورت می گیرد. اتصالات لوله به شیوه فشرده سازی، در امور ساختمان سازی یک روش متدوال است. این نوع اتصال کاربردی، عمدتاً جهت اتصال دو لوله با یک لوله دیگر به یک شیر مورد استفاده قرار می گیرد. فشرده سازی اتصالات برای سلب بروز مشکلاتی همچون نشت، شکاف و خوردگی، مقاومت آستین یا فرولر را بر روی مفاصل افزایش می دهد. این دسته از اتصالات، به ندرت نیاز به تعویض و تعمیر نیاز دارد. چرا که بسیار محکم و قابل اطمینان است. اتصالات فشاری لوله، با لوله های مرطوب هم خوب پیش می رود و نیاز به گرمایش لوله ها قبل از استفاده ندارد. اتصالات به روش فشرده سازی، در سیستم لوله کشی خانه ها و منازل ایده آل است.

 

اتصالات لوله به روش جوشکاری

اتصالات لوله به روش جوشی در بیشتر صنعتی، کاربرد چشمگیری دارند. اتصالات جوشی در اتصال شیرآلات پالایشگاه ها، صنایع نفت و گاز و کارخانجات سوختی جایگاه ویژه ای دارند. جوشکاری برای پیوند با ضخامت زیاد بسیار مناسب می باشد. همچنین کیفیت جوش لوله ها، از همه بیشتر به دقت و توانایی فرد جوشکار بستگی دارد. از معایب این روش، می توان به استحکام بالا، اجرای تفریباً آسان در پروژه های سخت و پیچیده، ظاهر خوب و ایجاد یک سازه یکپارچه اشاره کرد.

 

اتصالات لوله به روش شیاردار

اتصالات لوله به روش شیار دار به گونه است که یک شیار در زیر لوله ها ایجاد شده و بعد از آن با کمک کوپلینگ به هم متصل می شوند. به طور کلی اتصالات شیار دار یک روش راحت و سریع برای نصب دو قطعه لوله به هم است. 

 

انواع روش اتصال لوله های فولادی

قیمت اتصالات لوله فولادی

 

  • اتصال لوله با پیچ و مهره

پیچ یکی از آن ابزاری است که در اتصالات لوله در سازه های فولادی، بسیار کاربرد دارد. این ابزار به همراه مهره توانسته در پیوند زدن قطعه های مختلف از جمله لوله ها موفق عمل کند. پیچ و مهره یکی از متداول ترین ابزار ها برای پیوند و نصب سازه های فولادی است. اتصال پیچ و مهره به سرعت بالا و نصب سریع انجام می شود. همچنین برای نصب این اتصال، نیازی به فرد متخصص و باتجربه نیست. مزیت دیگر این نوع اتصال، بی سر و صدا بودن نصب آن و امکان انجام اتصال در فضای کوچک است. همین موضوع سبب افزایش فروش و مصرف زیاد این ابزار شده است.

 

  • اتصالات مغزی

اتصالات به انواع مختلفی انجام می شود. اتصالات مغزی برای اتصال دو لوله هنگام لوله کشی استفاده می شود. مغزی ها همان لوله های کوچک هستند که طرفین آنها رزوه گردیده است. به این معنا که در دو طرف، شیار هایی ایجاد می شود که امکان نصب یک لوله دیگر بر روی آن را فراهم می کند. در اتصالات لوله به روش مغزی، امکان تغییر ضخامت وجود دارد.

 

  • مهره ی ماسوره

مهره ماسوره ابزاری است که بعید است اسم آن تا به حال به گوشتان نخورده باشد. مهره ی ماسوره به دلیل استفاده زیاد و کاربرد وسیع به صورت مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفت. این ابزار کاربرد گسترده ای در لوله کشی ساختمان ها دارد. کاربرد دیگر مهره ی ماسوره در اتصال اجزای دستگاه های متفاوت مانند پکیج دیواری و آب گرم کن دیده می شود.

 

  • فلنج و واشر

فلنج و واشر نوع دیگری از رایج ترین اتصالات است. فلنج نوعی ورقه ی چدنی است که به علت داشتن جنس سخت، در اتصالات لوله کشی سازه استفاده می شود. واشر ها نیز نقش آب بندی فلنج ها را دارند. نصب فلنج ها بر روی لوله، نیاز به دقت و تجربه بالا دارد. در غیر این صورت ممکن است به طور مناسب اتصال نخورده باشد و به کل سیستم لوله کشی آسیب وارد شود. بهترین راه برای بدست آوردن قیمت لوله ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943