برترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور [تاریخچه و ویژگی محصول هرکدام]

بزرگترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور


تیرآهن از مهم‌ترین مقاطع فولادی صنعت ساختمان‌سازی است. باتوجه‌به نیاز ساختمانی، برخی مواقع از تیرآهن سبک و در دیگر موارد از نوع سنگین تیرآهن استفاده می شود. تیرآهن سنگین یکی از مقاطعی است که اغلب در ساخت ستون ها و مکان هایی که نیاز به مقاومت بالا داشته باشد بکار گرفته می شود و عموماً در تهیه تیر و خرپا از آن استفاده می کنند. تیرآهن سبک نیز مقاومت بالایی را تحمل می کند اما در مقایسه با تیرآهن سنگین ضخامت کمتری دارد. به‌منظور تولید تیرآهن، آهن را به دمای موم‌سانی می‌رسانند. در این دما آهن حالت مومی و نرم پیدا خواهد کرد. در مرحله بعد این فلز مومی شکل را وارد دستگاه‌های تولید تیرآهن می‌کنند تا شکل تیرآهن که به شکل H است به دست آید. تیرآهن‌ها علاوه بر اینکه باعث افزایش سرعت نصب و اجرا در صنایع عمرانی می‌شوند امکان توسعه سازه و اتصال قطعات متعدد را فراهم می‌سازند. ایران یکی از کشورهای غنی با منابع طبیعی فراوان است و کارخانه‌های فولادی بسیاری را در خود جای‌داده است. امروزه عوامل زیادی بر قیمت تیرآهن تاثیر گذارند و باتوجه به اینکه اکثر تیرآهن های مصرفی تولید داخل هستند قیمت ها تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته اند و تولید کنندگان تحت شعاع این موارد قرار گرفته اند:  کارخانه‌هایی نظیر فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، فایکو، آریان، کوثر اهواز، فولاد ناب تبریز، جهان فولاد غرب کرمانشاه، ظفر بناب، مجتمع جهان فولاد غرب و پروفیل صنعت ماهان و ... که از برترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور محسوب می‌شوند. اگر مایلید با برخی از برترین تولیدکنندگان تیر آهن در کشور آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

قیمت تیرآهن امروز


فولاد خوزستان
این شرکت بزرگ ترین عرضه‌کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور است. شرکت فولاد خوزستان در مجاورت شهر اهواز و در مرکز خوزستان واقع شده است. این شرکت اولین مجتمع تولید آهن و فولاد به روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در سال 1368 افتتاح گردید. ظرفیت تولیدی این شرکت اکنون بالای 3 میلیون و 800 هزار تن است.


ذوب آهن اصفهان
در سال 1350 بهره‌برداری از این مجتمع با تولید چدن آغاز گردید. ظرفیت کارخانه ذوب‌آهن اصفهان 3 میلیون و 600 هزار تن فولاد در سال است. به ذوب‌آهن اصفهان لقب مادر صنعت فولاد کشور را داده‌اند. در احداث کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در سال 1344 دولت شوروی نیز همکاری داشته است. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در منطقه دشت طبس در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است. تیرآهن‌های تولید شده توسط این مجتمع متفاوت بوده و در دسته‌های تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)، تیرآهن هاش بال پهن (IPB) و تیرآهن بال باریک شیب‌دار (IPN) تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه در انواع سایزهای 12، 14، 16، 18، 20، 22، 24، 27 و 30 است. 
برای بررسی لیست قیمت تیرآهن هاش با ما همراه باشید.


فایکو
شرکت فولاد البرز ایرانیان با نام تجاری فایکو، با تولید سالانه 1.5 میلیون تن انواع مقاطع فولادی از برترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور است. تنوع محصولات تولیدی این شرکت شامل انواع میل‌گردهای صنعتی و ساختمانی و انواع تیرآهن‌های سری IPE و IPN است. این مجتمع در استان مازندران واقع شده است.


شرکت آریان
شرکت نورد آریان فولاد در سال 1385 باهدف تولید انواع مقاطع فولادی نظیر نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و میل‌گرد در شهرستان بویین زهرا احداث گردید. ظرفیت تولید این کارخانه 800 هزار تن انواع مقاطع فولادی در سال است. کارخانه نورد آریان فولاد مجهز به تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای است که توسط کارخانه‌های مانیسمان دماگ آلمان، NNK ژاپن و دانیلی ایتالیا فراهم شده است.


کوثر اهواز
نورد کوثر اهواز از کارخانه‌های زیرمجموعه گروه ملی صنعت فولاد ایران است که در سال 1381 در کیلومتر 9 جاده اهواز شهرستان خرمشهر احداث گردید و در سال 1383 به بهره‌برداری رسید. ظرفیت تولیدی این کارخانه تقریباً 550 هزار تن در سال است. از تولیدات این مجتمع می توان به محصولاتی نظیر میل‌گرد، ناودانی، نبشی و تسمه و تیرآهن اشاره کرد. تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه بال نیم پهن موازی نیمه سبک و تیرآهن بال نیم پهن موازی است. تیرآهن بال موازی با اندازه بال 120 و 140 میلیمتر و اندازه جان 12 متری است. تیرآهن‌های بال باریک شیب‌دار با اندازه بال 120 تا 200 میلیمتر و اندازه جان 6، 9 و 12 متری است. این شرکت از جمله برترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور است.


فولاد ناب تبریز
کارخانه فولاد ناب تبریز در سال 1382 فعالیت خود در تولید انواع نبشی، ناودانی و تیرآهن بر اساس استانداردهای جهانی در شهر تبریز را شروع کرده است. خطوط تولید شرکت فولاد تاب تبریز ظرفیت تولید سالانه 360 هزار تن را داراست. از جمله محصولات این مجتمع می‌توان به تیرآهن، نبشی و ناودانی اشاره کرد. استاندارد تیرآهن‌های تولید شده این کارخانه شامل DIN EN 10056-1 1998، ISIRI 16348، ISIRI 1791 و GOST 85101986 است.


جهان فولاد غرب کرمانشاه
شرکت جهان فولاد غرب در سال 1382 تأسیس گردید و عملیات اجرایی خود را در اوایل سال 1384 آغاز کرد. ظرفیت تولید این کارخانه حدود 300 هزار تن انواع تیرآهن، نبش و ناودانی در سال است. تیرآهن‌های تولید شده این شرکت دو نوع تیرآهن عریض (IPM) و تیرآهن نیم پهن (IPB) است. تیرآهن‌های نوع نیم پهن تولید شده در سایزهای 80 تا 200 میلی متر و با طول استاندارد 8 تا 18 متر است.


ظفر بناب
مجتمع فولاد ظفر بناب در سال 1386 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با ظرفیت تولیدی 200 هزار تن در سال کار خود را آغاز کرد. امروزه با بهره‌برداری از فاز توسعه این مجتمع ظرفیت تولید به 300 هزار تن در سال رسیده است.


مجتمع جهان فولاد غرب
سال 1384 عملیات اجرایی احداث این مجتمع آغاز و در سال 1387 فاز اول این مجتمع به بهره‌برداری رسید. این مجتمع مجهز به سیستم نورد گرم با تکنولوژی روز دنیاست و توانایی تولید محصولاتی نظیر تیرآهن، نبشی و ناودانی را دارا می‌باشد. این مجتمع ظرفیت تولید 300 هزار تن انواع مقاطع فولادی در سال را داراست.


پروفیل صنعت ماهان
شرکت پروفیل صنعت ماهان در سال 1389 جهت تولید انواع لوله و پروفیل، تیرآهن، نبشی و ناودانی در ایران تأسیس گردید. تیرآهن‌های تولید شده در این کارخانه تیرآهن 14 دوازده متر سبک‌وسنگین استاندارد و تیرآهن ناودانی است. این مجتمع ظرفیت تولید 50 هزار تن در سال را دارا می باشد.

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943