نکات تولید میلگرد به روش ترمکس و مقایسه با TMT

استفاده از روش ترمکس در ساخت میلگرد، منجر به ساخت میلگرد ترمکس می شود که کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارد. در این مطلب قصد داریم به طور خاص درخصوص این نوع میلگرد و ویژگی های آن صحبت کنیم. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که میلگرد ترمکس چیست، احتمالا مطالب این بخش می تواند به شما در یافتن جواب درست کمک کند. به طور کلی میلگردها مقاطع فولادی با ارزشی هستند که وجود آن ها در هر پروژه عمرانی و ساخت و سازی از اهمیت زیادی برخوردار است. این قطعات انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن ها میلگرد ترمکس است. این میلگردها به دلیل روش ساخت خاص و ویژگی هایی که دارند مقاومت یک سازه بتنی را تا حد زیادی افزایش می دهند.
 
 
 

مهم ترین نکات ساخت میلگرد ترمکس 

این نوع میلگرد با روش ترمودینامیکی تولید می شود.
سطح این میلگردها نسبت به میلگردهای معمولی سخت تر است.
این میلگردها در بخش مرکزی خود نرمی بیشتری دارند.
در واقع تولیدکنندگان با بهبود خواص مکانیکی میلگردهای معمولی به میلگرد ترمکس دست پیدا می کنند.
این میلگردها نام خود را از شرکت سازنده ترمکس گرفته اند.
میلگردهای ترمکس (THERMEX) که با عبارت اختصاری TMX نیز شناخته می شوند در دسته بندی میلگردهای آجدار قرار می گیرند. تکنولوژی خاص در ساخت این میلگردها باعث شده تا مقاومت و استحکام آن ها به مراتب در مقایسه با دیگر میلگردها بیشتر باشد. حال در ادامه تصمیم داریم چگونگی تولید میلگرد به روش ترمکس را شرح داده و با پروسه آن آشنا شویم. 
در ابتدا بایستی بدانید که تکنولوژی به کار رفته در ENCHED AND SELF TEMPERED است کتولید میلگرد ترمکس تکنولوژی QUه بصورت مخفف با عبارت QST معرفی می شود. این تکنولوژی علاوه بر افزایش مقاومت میلگردها موجب کاهش هزینه های نیروی انسانی وآلیاژسازی نیز می شود.
 
 
 
 
مهم ترین نکات در ساخت میلگرد ترمکس
 
 
 

مراحل تولید میلگرد به روش ترمکس نیز به شرح زیر است:

1. در ابتدا لازم است میلگرد طی نورد گرم تا دمایی بین 950 الی 1050 سانتی گراد، گرم شود.
2. حال این میلگرد را درون یک محفظه سرد قرار داده و به کمک جریان آب سرد می کنند.
3. از آن جایی که عملیات سردسازی میلگرد با سرعت بالایی انجام می شود، میلگرد ساختار کریستالی خود را از دست داده و سخت و شکننده می شود. ( با وجود سخت شدن قسمت های بیرونی میلگرد، مرکز آن همچنان نرم و انعطاف پذیر باقی می ماند.)
4. بعد از خروج میلگردها از درون محفظه سردکننده، آن ها را روی صفحات خنک کننده ای قرار می دهند که کاملا در معرض هوا باشند.
5. سرد بودن لایه بیرونی و گرم بودن بخش مرکزی میلگرد باعث می شود تا بتدریج گرمای درونی آن به سطح میلگرد منتقل شود.
6. طی این پروسه انتقال گرما به سطح، خاصیت چقرمگی جایگزین خاصیت شکنندگی میلگرد می شود.
7. در پایان یک میلگرد ترمکس با قابلیت هایی همچون نقطه تسلیم بالا و جوش پذیری و چکش خواری مناسب تولید می شود.
 
از آن جایی که قابلیت ها و میزان مقاومت میلگرد ترمکس نسبت به میلگردهای معمولی بیشتر است، طبیعی است که قیمت نهایی این محصولات نیز بیشتر باشد. همین دوام و ماندگاری بالا و خواص بی نظیری که این نوع میلگرد دارد، پاسخ مناسبی است برای آن دسته از افرادی که سوال می کنند چرا میلگرد ترمکس بهتر از میلگرد معمولی است. از آن جایی که میلگردهای ترمکس محبوبیت و جایگاه خاصی در بازار جهانی کسب کرده اند، تقاضا برای خرید آن ها افزایش یافته است. به همین علت بسیار مهم است که در هنگام خرید به کیفیت و استانداردهای محصول دقت داشته باشیم. 
اگر به دنبال روشی برای تشخیص میلگرد ترمکس از نوع معمولی آن هستید در ادامه با ما همراه باشید. اصولا تولیدکنندگان در ساخت میلگرد ترمکس مواردی را در نظر دارند تا افراد بتوانند از این طریق راحت تر نوع ترمکس را از نوع معمولی تشخیص دهند. برای این کار لازم است در هنگام خرید محصول به علائم و نشان های درج شده روی آن توجه خاص داشته باشید. تمامی کدها، حروف اختصاری و علامت ها می توانند راهنمای شما در انتخاب محصول باشند. در صورتی که بین حروف استفاده شده، به حرف T رسیدید این یعنی میلگرد موردنظر به روش ترمکس تولید شده است. در ادامه برای روشن تر شدن قضیه به دو مثال اشاره می کنیم:
 
حروف اختصاری CT: این عبارت یعنی آج 400 یا میلگرد A3 با روش ترمکس ساخته شده است.
حروف اختصاری HT: این عبارت نیز یعنی آج 420 یا میلگرد A3 با روش ترمکس ساخته شده است.
این روش یکی از رایج ترین و راحت ترین روش ها برای شناسایی میلگرد ترمکس است. البته یک روش دیگر نیز برای این کار وجود دارد و آن هم توجه به مقدار موادی است که در ساخت میلگرد ترمکس به کار رفته اند. درست است که شمش های فولادی اصلی ترین ترکیب در ساخت هر میلگردی هستند، اما اینکه از هرکدام از آلیاژهای آن به چه میزانی در هر میلگرد استفاده شود، بحثی متفاوت است.
 
 

درصد آلیاژهای به کار رفته در میلگرد ترمکس 

عنصر کربن حدودا 0.25 درصد
عنصر سیلیسیوم حدودا 0.52 درصد
عنصر گوگرد حدودا 0.05 درصد
عنصر منگنز حدودا 0.6 تا 1.5 درصد
عنصر فسفر حداکثر 0.05 درصد
 
 

تفاوت ترمکس با TMT

برخی افراد بعد از تحقیقات و مطالعاتی درخصوص میلگرد ترمکس این سوال را در ذهن دارند که تفاوت ترمکس با TMTدر چیست و آیا اصلا این دو فرقی با هم دارند یا خیر؟ پاسخ به این سوال منفی است. در واقع می توانیم بگوییم میلگرد ترمکس یا TMX همان میلگرد TMT است که در سطح کیفی بالاتری قرار دارد. هردوی این میلگردها با روش QST تولید می شوند و از نظر فرایند ساخت، هیچ تفاوتی میان آن ها وجود ندارد. مسئله ای که وجود دارد این است که میلگردهای TMT تحت لیسانس شرکت ترمکس ساخته نمی شوند و استانداردهای این شرکت را ندارند. 
میلگردهای ترمکس در مقایسه با نوع TMT مزایای بیشتری را به همراه دارند. به عنوان نمونه می توان به ضریب کششی بالا، انعطاف پذیری و کیفیت بالا و همچنین جوش پذیری قابل قبول میلگرد ترمکس اشاره کرد. با توجه به این توضیحات می توان گفت دو نوع میلگرد TMX و TMT از نظر فناوری ساخت تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها نکته مهمی که درخصوص این دو نوع محصول وجود دارد این است که میلگردهای ترمکس استانداردهای ساخت بالایی داشته و از این رو خواص فیزیکی آن ها قابل قبول تر است. 
با وجود اینکه میلگردهای ترمکس کیفیت بالا و ساختار مطلوبی دارند، بایستی در هنگام استفاده از آن ها به نکاتی دقت داشته باشید. عواملی هستند که بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی این محصولات تاثیر می گذارند. با شناسایی این عوامل و کنترل آن ها می توان خواص میلگردهای ترمکس را حفظ کرد. این عوامل عبارتند از:
 
 
فشار آب
اصولا در فرایند تولید و آماده سازی میلگرد روی آن آب پاشیده می شود. در صورتی که فشار آب بالا و پایین شده و نوسان داشته باشد، این عامل منجر به تغییر مقاومت کششی و مقاومت تسلیم میلگرد می شود.
 
 
قطر میلگرد
هر میلگرد باتوجه به قطری که دارد، به مدت زمان خاصی برای خشک شدن نیاز دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت آن دسته از میلگردهایی که قطر زیادی دارند، پروسه خشک شدنشان طولانی تر خواهد شد و همین مسئله، مقاومت تسلیم میلگرد را نسبت به دیگر انواع میلگرد پایین می آورد.
 
 
سرعت وارد شدن به محفظه سردکننده
برای اینکه خواص میلگرد ترمکس کاملا استاندارد و مطلوب باشد، لازم است تا در مرحله ورود میلگرد به سیستم خنک کننده عملیات سردسازی به سرعت انجام شود.
همانطور که می دانید استانداردهای بالا در ساخت میلگردهای ترمکس و کیفیت مطلوب آن ها باعث افزایش قیمت این محصولات شده است. اما لازم به ذکر است که بدانید خریداری و استفاده از میلگرد ترمکس به جای میلگردهای معمولی، دوام و طول عمر سازه شما را افزایش خواهد داد. این محصولات از متریال مرغوبی ساخته می شوند و روشی برای تولید آن ها به کار می رود که مقاومت و استحکام سازه را تضمین می کند. به همین علت شما برای یک پروژه ساختمانی نیاز به قطعات کمتری از میلگرد ترمکس دارید و همین امر در هزینه های نهایی شما صرفه جویی چشمگیری خواهد داشت. 
در پاسخ به این سوال که آیا می توان بر روی میلگردهای ترمکس عملیات جوشکاری انجام داد یا خیر نیز می بایست بگوییم، این دسته از میلگردها همانند آرماتور در ساختمان هستند و قابلیت جوشکاری هم دارند. علاوه بر این، به دلیل استحکامی که در این مصالح وجود دارد شما می توانید در انواعی از پروژه های عمرانی خود از آن ها استفاده کنید.
 
 
 
از جمله موارد مصرف میلگرد ترمکس
 
 
 
 

از جمله موارد مصرف میلگرد ترمکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت انواع سد
استفاده در سازه های بزرگ و عظیم
ساخت انواع برج
پل سازی
ساختمان سازی
میلگردهای ترمکس بهترین و مناسب ترین گزینه در مناطق زلزله خیز هستند.
 
 
 
علاوه بر مقاومت بالایی که در میلگردهای ترمکس مشاهده می شود، می توان به کیفیت بالای طراحی ظاهری آن ها نیز اشاره کرد. درواقع مزیت این میلگردها تنها مربوط به مقاومت و استحکام آن ها نمی شود. نرم بودن و انعطاف پذیری در میلگردهای ترمکس مزیت دیگری است که باعث شده تا بهترین انتخاب برای طراحی های مدرن امروزی باشند.
 
 
درصورتی که برای قیمت میلگرد نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، کارشناسان ما در تجارت گرام آماده مشاوره به شما مشتریان عزیز هستند.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943