ورق اسید شویی چیست؟

ورق‌های اسیدشویی ورق‌های سیاهی هستند که به واسطه اسید صاف و صیقلی شده‌اند و ناخالصی‌های آن‌ها از بین رفته است. این سازه فلزی به دلیل قابلیت‌های منحصر به فردی که داشته است امروزه کاربرد زیادی در صنعت پیدا کرده و از آن جایی به کارگیری این وسیله موجبات پیشرفت‌های مهمی را فراهم کرده ما قصد داریم در ادامه آن را به طور کامل به شما معرفی کنیم و کارایی آن را توضیح بدهیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا قابلیت‌های این سازه را بشناسید و بتوانید به بهترین نحو ممکن از آن‌ها استفاده کنید.

 
 

مشخصات ورق اسیدشویی

ورق‌های اسیدشویی در دو نوع رول و تخت ساخته می‌شوند و هر کدام از آن‌ها مشخصات خاصی دارند که ما در این قسمت به طور جداگانه در مورد هر کدام از آن‌ها صحبت خواهیم کرد:
 
 

1- ورق‌های رول

عرض ورق‌های رول 100 و 125 سانتی‌متری و ضخامت آن‌ها بین 1.5 تا 6 میلی‌متر است.
 
 

2- ورق‌های تخت

ورق‌های اسیدشویی تخت که به آن‌ها ورق شیت نیز می‌گویند در دو نوع فابریک و برشی به بازار عرضه می‌شوند. عرضی بین 1 تا 1.25 متر و طولشان بین 2 تا 2.5 متر است.
 
 
 
 
ورق اسید شویی چیست؟
 
 
 

نحوه اسیدشویی کردن ورق‌های فولادی

فرایند اسیدشویی کردن ورق‌های فولادی یک پروسه خیلی مهم است که انجام آن نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد و ما به زبانی ساده مراحل آن را برای شما توضیح می‌دهیم تا شما بهتر بتوانید حساسیت این موضوع را درک کنید و این مراحل به شرح ذیل است:
 
 

1. بارگیری 

برای شروع فرایند اسیدشویی یک وسیله خاص چند رول ورق را  به ابتدای خط تولید انتقال می‌دهد.
 
 

2. باز کردن کلاف 

زمانی که ورق‌ها به خط تولید می‌رسند تسمه‌ای که دور آن‌ها پیچیده شده، باز می‌شود. سپس با جک‌های هیدرولیکی و اتومات مهار می‌کنند و آن‌ها را برای مرحله بعد که  صاف کردن ورق‌ها است آماده می‌کنند.
 
 

3. صاف کردن ورق‌ها

در مرحله سوم هم ورق‌ها را زیر غلتک قرار می‌دهند و هر گونه ناهمواری و خمیدگی که وجود داشته باشد را بر طرف می‌کنند. غلتک‌هایی که در این پروسه به کار گرفته می‌شوند به گونه‌ای هستند که فشار زیادی به ساختار آن وارد نمی‌کنند اما در عین حال سطحش را کاملاً صاف می‌کنند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشند.
 
 

4. لبه‌گیری کردن

مرحله چهارم که لبه‌گیری کردن است دائمی نیست و فقط زمانی که ورق‌ها یکنواخت نباشند و لبه‌دار شده باشند این مرحله باید انجام شود. در این مرحله تمام ابعاد چک می‌شوند و اگر ابعاد آن‌ها درست نباشد آن‌ها را برش می‌دهند و خوردگی‌های که به وجود آمده را بر طرف می‌کنند.
 
 

5. شست و شو 

در این مرحله باید ورق‌ها با استفاده از یک محلول قوی مثل هیدروکسید سدیم شسته شوند تا سطح آن‌ها کاملاً بدرخشد شود و هیچ اثری از گرد و غبار و کثیفی روی آن‌ها باقی نماند.
 
 

6. آغشته کردن به اسید 

بعد از تمییز شدن ورق‌های فولادی آن را در محلول کلرید آهن می‌گذارند و منتظر می‌مانند تا این محلول به تمام بافت‌های ورق‌ نفوذ کند.
 
 

7. اسیدشویی

در مرحله بعد ورق‌ها را با استفاده از اسید می‌شویند تا اکسیدها، لایه‌های زنگ و کربن از سطح آن‌ها پاک شوند. البته در آخر کار مجدداً این ورق‌ها با استفاده از یک ماده شیمیایی قلیایی می‌شویند و این کار را تا زمانی که اثر اسید به طور کامل از بین برود ادامه می‌دهند.
 
 

8. خشک کردن

بعد از این که اسید ورق‌های فولادی به طور کامل شسته شد آن‌ها را خشک می‌کنند و رطوبت آن‌ها را می‌گیرند. این کار خیلی مهم است و باید با دقت انجام شود و اگر نه احتمال دارد که دوباره زنگ بزنند و تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته به باد برود.
 
 

9. روغن کاری 

در مرحله روغن‌کاری با استفاده از یک‌سری تجهیزات مخصوص سطح ورق‌های فولادی را روغن‌کاری می‌کنند تا احتمال زنگ زدگی آن‌ها کاهش پیدا کند و رطوبت نتواند به آن‌ها آسیب بزند.
 
 

10. کلاف کردن 

در آخرین مرحله نیز ورق‌های فولادی را با دستگاه کلاف بسته‌بندی می‌کنند و به انبار می‌فرستند.
 
 
 
ورق اسید شویی و انواع آن
 
 
 

معرفی انواع ورق‌ها اسیدشویی 

در حال حاضر ورق‌های اسیدشویی در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و هر کدام از انواع آن ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و در حوزه خاصی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ما در این قسمت می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و مهم‌ترین انواع ورق‌های اسیدشویی را به شما معرفی کنیم و آن ها عبارتند از:

1. ورق اسیدشویی SW22

2. ورق اسیدشویی STW22 

ورق‌های اسیدشویی STW22  در مقایسه با ورق‌های نوع اول ظرفیت کششی بیش‌تری دارند. به همین دلیل هم در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ما در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. 
 
 
 

موارد استفاده ورق اسیدشویی 
 

صنعت ساختمان‌سازی 

یکی از‌مهم‌ترین صنعت‌هایی که از ورق‌های اسیدشویی استفاده می‌کند صنعت ساختمان‌سازی است و بد نیست بدانید که در حال حاضر بخش اعظمی از لوله‌ها و پروفیل‌هایی که در این صنعت کاربرد دارند با استفاده از همین ورق‌های اسیدشویی ساخته شده‌‌اند و از آن جایی که کارایی خوبی هم داشته‌اند روز به روز بر میزان کاربرد آن‌ها افزوده می‌شود و توجه افراد بیش‌تری به سمت آن‌ها معطوف می‌شود.
 
 

صنعت خودروسازی

صنعت دیگری که برای ساخت محصولات خود به ورق‌های اسیدشویی روی آورده صنعت خودروسازی است. این صنعت امروزه بخش قابل توجهی از قطعات مورد نیازش را با استفاده از ورق‌های اسیدشویی تولید می‌کند. به عنوان مثال نیز می‌توان به قطعاتی مثل شاسی‌، رینگ و بدنه چرخ‌ها اشاره کرد که نقش مهمی در خودرو بازی می‌کنند و کیفیت آن‌ها می‌تواند عمر مفید خودرو را تحت تأثیر قرار بدهد.
 
 

صنعت لوله‌سازی

یکی دیگر از حوزه‌های مهمی که از ورق‌های اسیدشویی استفاده می‌کند صنعت لوله‌سازی است. این صنعت با استفاده آن توانسته است کیفیت و کارایی محصولات خود را ارتقا بدهد و موجبات پیشرفت صنایع بسیاری را فراهم کند.  
 
 
 

پروسه اسید شویی و انواع آن

 

هیدروکلریک اسید

این نوع اسید یک نوع مایع شفاف خورنده است که بوی خیلی تندی دارد. با استفاده از این محلول نه تنها نمک‌‌های‌ آهن کمتر رسوب می‌کنند بلکه مقدار هیدروژنی که در طول انجام اسیدشویی تولید می‌شود هم کاهش پیدا می‌کند. اما متأسفانه سیستم‌هایی که برای بازیابی این نوع اسید استفاده می‌شوند خیلی گران هستند و خرید و استفاده از آن‌ها نیازمند سرمایه زیادی است. همین علت نیز کافی است که این نوع اسید کاربرد زیادی در صنعت نداشته باشد.
 
 

سولفوریک اسید 

یک نوع دیگر از اسیدهایی که برای اسیدشویی کردن ورقه‌های فولادی می‌توان از آن استفاده کرد سولفوریک اسید است. این اسید یک نوع اسید معدنی است که از گوگرد، اکسیژن و هیدروژن ساخته می‌شود و هیچ رنگ و بویی ندارد ولی گرانروی آن بالا است و به راحتی می‌توان آن را بازیابی کرد. البته، بد نیست بدانید که سولفوریک اسید چسبنده است و باعث می‌شود که هیدروژن و اسید بیشتری به ساختار فولاد نفوذ کند. اما از آن جایی که استفاده از آن باعث می‌شود که هزینه اسیدشویی کردن ورق‌های فولادی کاهش پیدا کند کاربرد زیادی پیدا کرده است و صنایع متعددی از آن استفاده می‌کنند.
 
 
 
 

علت انجام فرایند اسید شویی

 

ارتقا کیفیت ورق‌های فولادی 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای اسیدشویی کردن ورق‌های فولادی وجود دارد این است که با انجام این کار کارایی این سازه‌ها بهبود می‌یابد و صنایع بیشتری می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

 

مهیا کردن ورق‌ها برای فرآیند نورد سرد

فرایند نورد سرد یکی از مهم‌ترین مراحلی است که در حین ساخت تجهیزات فولادی باید طی شود و از آن جایی که اسیدشویی کردن ورق‌های فولادی باعث می‌شود که تمام سختی‌ها و لایه‌های اضافی از بین برود و پروسه نورد سرد بهتر انجام شود، تولید کننده‌ها اصرار دارند که برای تولید محصولات خود ازاین نوع استفاده کنند و از خواص این نوع سازه‌ها استفاده کنند.
 
 
برای بررسی قیمت و خرید ورق اسید شویی وارد لینک روبرو شوید - قیمت ورق اسید شویی
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943