جوانه زا زیرکونیومی چیست؟

صنعت ریخته گری، فرایندهای مخصوصی دارد که یکی از مهمترین آن ها، جوانه زنی است. در واقع در طول فرایند جوانه زنی، به مقداری که جوانی زنی انجام می شود، خاصیت فلز به انجماد رسیده و شکل نهایی آن مشخص می شود. دانه‌های کریستالی، هر کدام از رشد کردن یک جوانه تولید شده‌اند و تعداد جوانه‌هایی که در مذاب به وجود می‌آید، می‌تواند اندازه پایانی را در ساختمان قطعه سرد شده، مشخص کنند. اندازه دانه‌ها نیز خود تاثیر به سزایی روی خواص قطعه بر جای می‌گذارد. برای بسیاری از اهداف به خصوص شرایطی که استحکام بیشتر مد نظر است، ساختمان با دانه‌های ریز توصیه می‌گردد. در حالت کلی ۳ نوع ماده جوانه زا در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد: 
  1.  جوانه زای حاوی زیرکونیوم
  2.  جوانه زای حاوی باریم
  3. جوانه زای حاوی استرانسیم
     

 

کاربردهای جوانه زا زیرکونیومی

امروزه از زیرکونیوم برای از بین بردن اکسیداسیون و یا زیرسینوک استفاده می‌کنند. خود این عمل می‌تواند منجر به بهبود سیال شدگی آهن مذاب، از بین بردن اثر دهان سفید در چدن، تولید گرافیت‌های یک دست از نوع گرافیت‌های نوع A شود. در نهایت، کاهش سرعت بارداری، آخرین کاربرد زیرکونیوم خواهد بود.جوانه زا زیر کونیومی را می‌توان یک فروآلیاژ دانست که در ترکیبات خود دارای سیلیسیوم است. سیلیسیوم موجود در جوانه زا زیر کونیمومی، ۷۵ درصد از ساختار آن را تشکیل داده است. در کنار سیلیسیوم همچنین، عناصر دیگری مانند زیرکونیوم، آلومینیوم و کلیسیم وجود دارند.
این ماده پرکاربرد عملکرد خوبی در کنترل کردن هر چه بهتر انجماد سریع، هم در نوع آهن‌های خاکستری و هم در نوع آهن‌های داکتیل دارد و تشکیل مورفولوژی گرافیت تصفیه شده را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از موارد و کاربردهای جوانه زا زیر کونیومی، استفاده از آن در چدن‌های خاکستری است. این ماده کاربرد زیادی در چدن‌هایی که دارای گوگرد، آن هم از نوع متوسط تا نوع زیاد، داشته و می‌تواند در چدن‌های شکل‌پذیر مورد استفاده قرار بگیرد. به بیان دیگر، این ماده به جوانه زا زیر کونیومی، که قدرت متوسط و احتمال تقویت‌کنندگی ناخالصی پایینی دارد و همچنین باعث انقباض و یا آخال در شرایط مختلف ریخته‌گری نمی‌شود، احتیاج داشته تا بتواند فرایند تولید را بهبود ببخشد. زیرکونیوم قابلیت ترکیب شدن را با نیتروژن‌های سست که در فلز آهن حل گشته‌اند را داشته و امکان تولید یک آخال نیترید بی‌ضرر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش تمایل به مک گازی شود. 
 
 
 
 
جوانه زا زیر کونیومی چیست؟
 
 
 

مزایای جوانه زا زیرکونیومی

تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده جوانه زا در چدن‌هایی نشکن، بیشترین میزان اثربخشی را به همراه خواهد داشت. منیزیم اثرات تثبیت‌کنندگی بر روی کاربیدها را داشته و از این رو در فرایندهای گره زنی به محصول مورد نظر، اضافه خواهد شد. افزودن منیزیم نشان دهنده این نکته است که آهن نیاز به یک ماده جوانه زای سنگین‌تری نسبت به چدن خاکستری دارد.
بنابراین ماده جوانه زای پاکیزه و و محلول که آماده مصرف است، در دماهای بعد از گره زنی، دارای کاربردها و خواص بسیار زیادی خواهد بود. در حقیقت ماده جوانه زا زیر کونیومی می‌تواند با تولید جایگاه‌های هسته‌ای درون آهن، باعث تقویت شدن حجم زیادی از گره‌های گرافیتی شده و در عین حال، به وجود آمدن انجماد در قسمت‌های نازک‌تر را کاهش دهد. حال اگر جوانه زا زیر کونیومی دارای گوگردی بیشتر از ۰.۳۵ درصد باشد، می‌تواند در مقایسه با چدن‌های خاکستری، کابرد بیشتری داشته باشد. این ماده زمانی که به عنوان افزودنی در پاتیل استفاده می‌شود، در ایجاد ساختاری یکنواخت در تمامی فرایند ریخته گری، همینطور به حداقل رساندن گرایش به ایجاد انجماد در آهن به شدت مؤثر است. به دلیل آن که در ماده مورد نظر، عنصرهای گرافیتی زیادی وجود دارند، انتظار می رود که فرایند رشد گرافیت نیز به خوبی انجام بپذیرد.
این مصداق را می‌توان همچنین در زمان افزودن جریان فلزی دیرهنگام نیز مشاهده کرد. به خصوص اگر در فرایند اشاره شده، از یک ماده جوانه زا زیر کونیومی که دارای درجه‌بندی بین ۰.۲ تا ۰.۷ میلی متری، استفاهد شود، تاثیر بیشتری برجای خواهد ماند. این امر ناشی از خرد شدگی و فرایندهای اندازه گیری به کار رفته در کارخانه است که این اطمینان را می‌دهد که محصول اکسیژن بسیار کمی دارد. همچنین عاری از سرباره یا باقیمانده‌ای است که در موادی که با کیفیت کمتری تولید شده اند، وجود دارد. آن دسته از ماده‌هایی که اندازه‌های کوچکتری دارند، می‌توانند باعث نفوذ گرد و غبار شوند. از این رو آن‌ها را حذف کرده تا در کنار این موضوع، انجلال چدن نیز با سرعت بیشتری صورت بگیرد. از این رو به سادگی می‌توان دلیل استفاده از جوانه زا زیر کونیومی را در جریان‌های دیررس نیز متوجه شد. 
 
 

ارزش اقتصادی جوانه زا زیر کونیومی در ایران

جوانه زا زیرکونیومی در تهیه چدن داکتیل یا چدن نشکن نسبت به سایر تولیدات کاربرد بیشتری داشته و در خرید جوانه زا زیر کونیومی باید به یک سری نکات توجه شود. ارزش این ماده می‌تواند وابستگی شدیدی به گرید آن داشته باشد. از آن جایی که ماده جوانه‌زا زیر کونیومی دارای ۳ گرید متفاوت است، ارزش آن بسته به گرید، با یکدیگر فرق خواهد کرد. این ۳ گرید عبارت‌اند از: 
 
 

جوانه زا زیر کونیومی فروسیلیسیوم دارای استرانسیم

این ماده به سادگی قابلیت حذف حفره‌های سفید را داشته و می‌تواند با توزیع مناسب گرافیت در ریخته‌گری‌های با دیواره نازک، کابرد بسیار زیادی پیدا کند. 
 
 

جوانه زا زیر کونیومی فروسیلیسیم دارای باریم

جوانه زیر کونیومی حاوی باریم در گرافیت‌سازی بیشترین کاربرد را داشته و می‌تواند به هرچه بهتر شدن شکل و همچنین توزیع یک دست‌تر گرافیت در ریخته‌گری شود. جوانه زا زیر کونیومی فروسیلیسیم حاوی زیرکونیوم به دلیل قابلیت بالا در تقویت گرافیت، سیالیت بهتر آهن مذاب، از بین بردن اثر دهان سفید در چدن به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که نمی‌توان اثربخشی افزودنی‌های زیرکونیوم را با باقیمانده فلزی که در اسید حل شده است، محاسبه کرد. بلکه باید آخال‌هایی که به صورت مفید تغییر کرده‌اند را محاسبه کرد تا به میزان اثر بخشی آن ها، دست پیدا کنید.
بسته به این میزان اثربخشی نیز، ارزش نهایی جوانه‌زا زیر کونیومی، قابلیت تغییر را دارد. آلیاژ زیرکونیوم را می‌توان یکی از پایین‌ترین ماده‌های افزودنی به فلز فولاد از نظر ارزش دانست، لذا ارزش این محصول هم نسبت به سایر جوانه زاها پایین‌تر خواهد بود. همینطور قیمت این ماده با توجه به ابعاد نیز تعیین می‌گردد. جوانه زا زیر کونیومی در ابعاد ۲/۰ تا ۷/۰ میلی متر و ۲ تا ۶ میلی متر به بازار عرضه می‌شود. 
 
 
 

فروش جوانه زا زیر کونیومی

همانطور که متوجه شدید جوانه زا زیرسینوک که به صورت زیرکونیوم دار است، قابلیت زیادی در دادن شکل ورقه‌ای به گرافیت و متغییر کردن ساختارهای بلوری شکل فلز دارد. دلیل این امر نیز استفاده از موادی همچون باریم، زیر کونیوم و استرانسیم اضافه شده به فروسیلیس است. اضافه کردن زیرسینوک به مذاب موجب می‌گردد که پروسه انجماد در تمامی سطوح به صورت یکنواخت انجام گیرد، دانه‌های ریزتری تشکیل شود و از این رو سختی و چقرمگی را افزایش می‌دهد. زیرسینوک عموماً جهت ساخت فولاد و همچنین چدن‌های خاکستری کاربرد دارد.
در هنگام معامله جوانه زا زیر کونیومی به کیفیت کار باید توجه ویژه‌ای داشت و بر اساس کیفیت، از گرید مناسب جوانه زا زیر کونیومی استفاده شود. جوانه زا زیر کونیومی به هنگامی که به پاتیل فولاد مذاب ریخته می شود، می‌تواند با عناصر دیگر، همچون اکسیژن، گوگرد و نیتروژن واکنش دهد. همچنین از این ماده زمانی استفاده می‌شود که میزان گوگرد موجود در فولاد مذاب، ۰.۰۲ درصد و یا بیشتر از آن است.
شما می‌توانید از ماده پرکابرد را هم به صورت بشکه‌ای و هم به صورت کیسه‌ای خریداری کنید. اما در قدم اول نیاز است تا به این نکته توجه کنید که به چه میزان از جوانه زا زیر کونیومی نیاز پیدا خواهید کرد. جوانه زا زیر کونیومی در چدن خاکستری باید با سطح گوگرد بالای ۳۵/۰ درصد مورد استفاده قرار گیرد و به این نکته مهم هم در معامله محصول می‌بایست توجه گردد.
 
 
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید جوانه زا زیر کونیومی وارد لینک روبرو شوید - قیمت جوانه زا زیر کونیومی
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943