ریخته گری چیست؟

تمامی قطعات فلزی که ما در پیرامون خود می بینیم هر کدام طی روش خاصی تولید شده اند از قبیل نورد کاری، ماشین کاری، دریل کاری، جوش کاری، فرم دهی انفجاری، فرم دهی الکترومقناطیسی فرم و شکل توسط دست با سوهان و اره و...

 اما روشی که قصد داریم در این مقاله توضیح دهیم قدمتش به هزاران سال پیش باز می‌گردد.  قدیمی ترین روش برای شکل دهی به فلزات ریخته گری است. ریخته گری اولین فنی بود که انسان توانست با آن فلزات را به طوری که می خواهد شکل دهد. نخستین فلز مورد استفاده بشر فلز مس بود. طبق شواهد بدست آمده قدمت استفاده از مس به ده هزار پیش باز می‌گردد، اما چون فلز مس خالص بیش از اندازه نرم بود قابل استفاده برای بعضی از موارد از جمله سلاح و ابزار آلات نبود به همین دلیل باعث به وجود آمدن دیگر آلیاژ ها و اشیا ساخته شده از آن ها شد.در مورد قدمت ریخته گری دیگر فلز پر کاربرد <<آهن>> نیز شواهدی در دسترس است که ایرانیان 900 سال پیش از میلاد از این روش سود برده اند. در شمال شرق کشور مردمان ایران باستان با این فن آشنا بوده و از آن برای ساخت وسایل مورد نظر استفاده می‌کردند. این فن نسل به نسل منتقل شده تا جایی که شاید بتوان گفت که امروزه اکثر کالا های تولید شده حداقل حاوی یک قطعه ریخته گری هستند. 

 

 

ریخته گری چیست؟

برای بررسی قیمت و خرید مواد ماسه ریخته گری وارد لینک روبرو شوید - ماسه ریخته گری

 

  تعریف ریخته گری

به طور ساده ریخته گری فرآیندی است که درآن فلز مورد نظر بر اثر حرارت ذوب شده و مواد مذاب را در داخل محفظه ایی به نام قالب هدایت میشوند تا سر شده و در نهایت به شکل قالب دار بیایند. برای ساخت یک قطعه ریخته گری ابتدا طراح شروع به کشیدن طرح و نقشه قطعه مورد نظر را می کند، پس از اتمام وارد مرحله بعدی یعنی ساخت مدل می‌شویم، با توجه طرح ایجاد شده مدلی از رو آن ساخته میشود. حال نوبت به ساخت قالب می رسد که قرار است مذاب شکل آن را به خود بگیرد . اکنون بایست قالب ایجاد شود که اینکار توسط نمونه از قبل ساخته شده انجام می‌شود با استفاده از نمونه قالب مورد نظر را درون ماسه به وجود می‌آورند. ماسه ها معمولا چند دسته اند  یک نوع آن که در گذشته استفاده میشد همان ماسه دریا و یا ته رودخانه ها هستند نوع دوم ماسه co2 نام دارند که برای حرارت های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 در نهایت مواد مذاب به درون دریچه ایی که از قبل در محفظه قالب تعبیه شده هدایت شده و درون قالب ریخته می‌شوند. برای خروج گازهای زائد حتما بایست دریچه ایی برای خروج وجود داشته باشد، درغیراین صورت قالب به صورت کامل و یک دست پر نمی‌شود. نکته دیگری در انجام عملیات ریخته دیگری رعایت شود این است که همانگونه که نقطه ذوب هر فلز با دیگری متفاوت بوده و سرعت سرد شدن آن ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد پس اگر سرعت و دمای مناسب انجام نشود باعث ایجاد حفره هایی در قطعه مورد نظر شده و باعث پایین آمدن کیفیت کار و محصول نهایی بدست آمده می‌شود. 

 

 

شناخت حرفه ریخته گری

 

 

برای قطعاتی که نیاز است قسمتی از آن با مذاب پر نشوند و یا توخالی باشند مانند لوله ها چه باید کرد؟

در ساخت چنین قطعاتی از ماهیچه های ریخته گری استفاده می‌شود.حال اگر بخواهیم تعریف مختصری از ماهیچه داشته باشیم میتوان به این صورت بیان کرد که ماهیچه جز مستقلی از قالب است که از استحکام خوبی برخوردار باشد. این ماهیچه به منظور ایجاد قسمتی از قالب که شکل دهی آن ها از طریق قالب گیری مستقیم مشکل و یا در برخی از موارد امکان پذیر نیست به کار برده می‌شود. در شکل زیر استفاده از ماهیچه را به طور شمتایک می توانید مشاهد کنید  در این شکل ماهیچه قسمت خاکستری رنگ نمایش داده شده است که وظیفه آن ایجاد محفظه داخلی اصلی در قطعه تو خالی است. 

 

 

برای بررسی قیمت و خرید غلاف ترموکوپل وارد لینک روبرو شوید - غلاف ترموکوپل

 

امتیازدهی به این مقاله (4.60)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943