جوانه زا باریمی چیست؟

جوانه زا باریمی را می‌توان از جمله مواد جوانه دانست که در ترکیبات آن باریم (ba) و سیلیسیوم حضور دارند. امروزه از این جوانه در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ریخته‌گری اشاره کرد. جوانه زا باریمی یکی از محصولات مورد نیاز کشور است که کمبود آن را به کمک واردات جبران خواهند کرد. در ادامه در مورد کاربردهای این ماده، خواص و ویژگی های آن و همچنین راهنمای خرید آن صحبت می کنیم.
 
 

 جوانه‌زا باریمی و کاربرد آن

جوانه زا باریمی را می‌توان از جمله جوانه های‌زایی دانست که کاربرد بسیار زیادی در صنعت ریخته‌گری خواهد داشت. مهندسین و متخصصین از این ماده برای تولید فولاد و چدن استفاده می‌کنند. ساختار این ماده فروسیلیس بوده و دلیل استفاده از آن در ریخته ری نیز تغییر حالت ورقه‌ای گرافیت در ساختار فلزها است. امروزه می‌توان جوانه زا باریمی را از طریق ترکیب کردن موادی مانند باریم، سیلیسیوم به اضافه آلومینیوم و همچنین کلسیم تولید کرد.
این مواد در زمان ترکیب شدن می‌توانند به سادگی گوگرد و اکسیژن را در فرایند ذوب از بین ببرند و باعث شوند تا فرایند ذوب، بهبود پیدا کند. در کنار این مورد، ترکیب این مواد با یکدیگر قابلیت از گرافیت‌زایی نیز دارند. دلیل استفاده از موادی همچون آلومینیوم و باریم در ترکیبات جوانه زا باعث خواهد شد تا خواص مکانیکی آلیاژ تولید شده بهبود پیدا کند و الثرات تبرید را تا جای ممکن کاهش دهند.
اما این مواد همچنین قابلیت به وجود آوردن شرایط مورد نیاز جهت ایجاد انجاماد یوتکتیکی را داشته و می‌توانند باعث به وجود آمدن گرافیت در زمینه پرلیتی شوند. از موارد مهم کاربردی جوانه زا، می‌توان به استفاده از آن در چدن خاکستری و چدن‌های داکتیل اشاره کرد. منظور از چدن داکتیل، همان چدل نشکن است که مقاومت بسیار مناسبی دارد. مهندسین و متخصین از جوانه زا برای بالا بردن زمان انجام در فرایند ذوب استفاده می‌کنند. البته کاهش سرباره نیز از دیگر کاربردهای این جوانه محبوب است. 
 
 

 
 
جوانه زا باریمی چیست؟ ویژگی های جوانه زا باریمی
 
 
 

خواص و ویژگی‌های جوانه زا باریمی

ماده جوانه زا باریمی در اصل یک فروآلیاژ نیست بلکه می‌توان ان را یک آلیاژ مرکب دانست که از عناصر مختلفی تولید شده است. این جوانه از طریق ترکیب این عناصر با یکدیگر و توسط فرایندی به نام ذوب مصنوعی تولید خواهد شد. برای دستیابی به خواص مورد نظر می‌توان سیلیسیوم و باریم به کار رفته در ترکیبات جوانه زا را با نسبت‌های متغییر و یا یکسان با یکدیگر ترکیب کرد. استفاده از جوانه زا در صنایع مختلف مزایای بسیار زیادی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به کاهش درجه فوق سرمایش آهن مذاب اشاره کرد. به این مورد همچنین می‌توان بهبود هرچه بهتر رسوب شدن گرافیت ها، کاهش تمایل به تشکیل دهانه سفید، کم کردن سختی نسبی و بالا بهبود علمکرد ریخته‌گری را هم اضافه کرد. 
 
 

از جمله ویژگی‌های ماده جوانه زا باریمی عبارتند از: 

  • نقطه ذوب اندک (تقریباً۱۳۰۰ درجه) 
  • مقاومت خوب در برابر رکود
  • ذوب آسان در فرایند جوانه زنی
  • مقاوم در برابر محو شدگی
  • تفاله و ضایعات ناچیز
 
 

 

برای بررسی قیمت و خرید جوانه زا باریمی وارد لینک روبرو شوید - قیمت جوانه زا باریمی

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943