فرومنگنز چیست؟ کاربرد و خواص آن

فرومنگنز آلیاژی است که حدود ۸۰ درصد آن را منگنز و مابقی را آهن تشکیل می‌دهد. زمانی که اکسید منگنز، اکسید آهن و اکسید کربن (به شکل کک نفتی یا زغال سنگ) درون کوره بلند یا کوره قوس سابمرج حرارت می‌بینند، آلیاژ فرومنگنز تولید می‌شود. فرومنگنز جزء عناصر مهمی است که از خواص مکانیکی برخوردار بوده و قابلیت سخت‌پذیری دارد. همچنین قادر است میزان گوگرد را کاهش دهد. این آلیاژ در جدول تناوبی در گروه هفتم و با عدد اتمی ۲۵ جای گرفته و به رنگ نقره‌ای است.

این ماده از عناصر آلیاژی مهمی است که از خواص مکانیکی برخوردار است. همچنین توان این را دارد که میزان گوگرد را کاهش دهد. از خصوصیات دیگر فرومنگنز می توان به جامد بودن آن اشاره کرد. ظاهر آن نیز به صورت کلوخه است.. این ماده در حالت خشک، فاقد هر نوع بویی است. منگنز به صورت ریز شده و یا الک شده به فروش می‌رسد. 
 
 

دسته‌بندی فرومنگنز

حاوی کربن زیاد (پرکربن)
حاوی کربن کمتر (کم کربن)
حاوی کربن در حد کم (کربن متوسط)
 
 

کم کربن و کربن متوسط

از نوع کربن در حد فرومنگنز متوسط کربن و کم کربن در حد کم هم در تولید فولادهای آلیاژی استفاده می‌شود که از آنها برای جوشکاری و منابع حساس استفاده می شود. هر کدام از این انواع فرومنگز، دانه‌بندی‌های متفاوتی داشته و هر یک کاربردهای خاص خود را دارند.
به هنگام تولید فولاد، بعد از اینکه فروآلیاژها و از جمله فرومنگز اضافه می‌شود، دیگر نمی‌توان درصد کربن را کم و زیاد کرد، بنابراین برای کنترل بهتر کربن، از فرومنگنز کم کربن یا کربن متوسط استفاده می‌شود. این نوع از فرومنگنزها با روش‌های کربن‌زدایی و از سنگ معدن‌های منگنز تولید می‌شوند. اضافه کردن هر ۳ درصد منگنز به ترکیب فولاد، باعث افزایش ۱۰ برابری کشش فولاد می‌شود.
 
 
لیست قیمت فروسیلیس منگنز روز
 

پرکربن

فرومنگنز پرکربن مصرف بسیار زیادی دارد و در تولید محصولاتی که نسبت به افزایش کربن واکنشی نشان نمی دهند استفاده می‌شود. در صنعت فولاد، لقب پرمصرف‌ترین فروآلیاژ را دارد. همچنین باعث می‌شود که قطعات به خوبی تراشیده شوند؛ بنابراین وجود آن در ترکیب قطعات خوش تراش الزامی است. از ویژگی‌های فرومنگنز پرکربن می‌توان به کیفیت بالا، دوام زیاد، قیمت‌های رقابتی و… اشاره کرد. ترکیبات فرومنگنز از این قرار است:  کربن(۸٪) – گوگرد(۲۵%) – منگنز (79%) – فسفر(3%) – سیلیسیم (2%)
 
 
 
 
فرومنگنز و کاربرد آن
 
برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر پودر فرومنگنز همراه ما باشید.
 

 

 

کاربرد فرومنگنز

از این آلیاژ در صنایع سرامیک، شیمی، متالوژی، الکترونیک، صنعت شیشه و صنایع متالوژیکی تولید فولاد ملی کاربرد دارد. از کاربردهای این آلیاژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
  • ساخت لاک‌های رنگی
  • ساخت آجرهای رنگی
  • تولید آلیاژهای آهن
  • ماده اصلی چدن و فولاد
  • افزایش کشش فولاد
  • افزایش عمق سختی چدن
  • کاهش دهنده سرعت خنک شدن قطعات
  • افزایش دهنده سختی فولاد
  • استفاده در ریخته‌گری
  • ساخت فروآلیاژهای مختلف
  • مقابله با اثرات منفی سولفور
  • اکسیژن‌زدا 
  • ترکیب با سولفور و ارتقا ویژگی محصولات
 
لیست درخواست خرید و فروش فرومنگنز
 

کاربرد فرومنگنز در صنایع شیمیایی

از کاربردهای فولاد در این زمینه می‌توان به مواد ضدعفونی، کود شیمیایی، کود گیاهی، اکسید کننده، ساختن رنگ و… اشاره کرد. 
 
 

نقش فرومنگنز در فولادسازی

فولاد به عنوان ماده پایه در انواع فولادهای حاوی کربن، ضدزنگ و… کاربرد دارد. در ترکیب اغلب فولادها منگنز ۱٪ وجود دارد. در فولاد مقاوم در برابر زنگ زدگی هم میزان منگنز ۲٪ است. حتی ممکن است نوعی خاصی از فولاد‌ها به میزان ۱۹٪ فرومنگنز داشته باشند. برآورد کردن میزان واقعی منگنر در فولاد با وجود انواع مختلف فولاد و ثابت نبودن میزان منگنر در ساختار انوع مختلف فولاد، کار آسانی نیست. با این حال، اصلی‌ترین نوع فولاد، فولاد کربن دار با درصد ۶/۱ منگنز است.
نقش منگنز در فولادسازی احیاکنندگی و تمیزکنندگی آن است. منگنز در فولاد مذاب، گوگرد و سایر عناصر مهم را جذب خود کرده و سپس آن‌ها را به داخل سرباره می برد. به این ترتیب خواص فولاد به صورت چشمگیری بهبود می‌یابد. حذف گوگرد از فولاد، مانع ترد شدن فولاد در فرایند گرم نورد می‌گردد. استفاده از منگنز در فولادسازی به صورت فروآلیاژ یا کانی سنگ است.
ناگفته نماند که فرومنگنزی که در صنایع مختلف در ایران به کار می رود، تولید ایران، هند و چین است. از دلایل پرکاربرد بودن فرومنگنز در ساخت فروآلیاژها، علاوه بر قیمت پایین، کاربرد گسترده آن در صنایعی است که به آهن و فولاد وابسته است. خرید و فروش منگنز بستگی به عرضه و تقاضای فولاد و سایر فروآلیاژها دارد.
 
 

خواص شیمیایی و فیزیکی فرومنگنز

آلیاژ فرومنگنز به صورت جامد بوده و ظاهر کلوخه‌ای مانند دارد. قسمت رویی این کلوخه ها به صورت نفره بوده و جلای فلزی دارد. اما زمانی که به صورت طولانی مدت انبار می‌شود، روی آن را لایه تیره‌ای از اکسیدها پوشش می‌دهد. این ماده هیچ گونه آلودگی خارجی مثل آخال‌های غیرفلزی یا سرباره ندارد.
فرومنگنز چگالی‌ای در محدوده ۷.۳ الی ۷.۴ گرم بر مترمکعب داشته و چگالی حجمی آن نیز در حدود ۴ تن بر مترمکعب است. بسته به اینکه مشخصات شیمیایی این ماده چگونه باشد، دامنه ذوب آن ۱۰۵۰ الی ۱۲۶۰ سانتی گراد خواهد بود. همچنین حلال در آب بوده و خاصیت اشتعال‌زایی ندارد؛ بنابراین در هنگام مصرف، جابجایی و انبار کردن، با مواد دیگر وارد واکنش نمی‌شود.
 
 
 
 
فرومنگنز و خرید آن
 
 
 
 
 

خرید و فروش فرو منگنز

تولید فرومنگنز کم کربن در ایران با مشکلاتی موجه است؛ چرا که هزینه ساخت آن بالا بوده و این هزینه‌ها برای کارخانجات مقرون به صرفه نیست. همچنین تجهیزات و تکنولوژی لازم برای تولید آن در ایران وجود ندارد. بنابراین برای تأمین فرومنگنز کم کربن مجبور به وارد کردن آن از کشورهایی مثل آفریقای جنوبی، استرالیا، هند، چین، غنا، برزیل، مکزیک و گابن هستیم. همیشه سعی کنید فرومنگنز را از برندهای معتبر خریداری کنید؛ چرا که فرومنگنز بی‌کیفیت، علاوه بر اینکه سرمایه شما را هدر می‌دهد، بلکه سبب کاهش بازدهی کار شما می‌شود.
 
 

قیمت منگنز

قیمت‌گذاری فرومنگنز طبق عوامل مختلف و به دست افراد متخصص در این زمینه صورت می‌گیرد. فروشندگان هم موظف هستند فرومنگنز را با همین قیمت‌ها به فروش برسانند. همیشه قبل از خرید، از قیمت واقعی این محصول باخبر شوید تا مبادا در دام فروشنده‌های سودجو بیفتید. این نوع فروشندگان بدون توجه به نرخ و با هدف افزایش سود فروش خود، این ماده را با قیمت بسیار زیادی به مشتریان ناآگاه می‌فروشند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت واقعی این محصول، به وب سایت‌های معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند مراجعه کنید. 
قیمت منگنز می‌تواند بنا به صلاحدید کارشناسان فروش کارخانه مربوطه، کم و زیاد شود؛ بنابراین آگاهی از قیمت به روز این محصول برای خرید لازم است. بنابراین با مراجعه به این فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده در این زمینه، نیازی نیست که شما با خود کارخانه تماس بگیرید. همیشه سعی کنید فرومنگنز را نمایندگی های فروشی خریداری کنید که آن را با قیمت واقعی عرضه کرده و در عین حال خدمات پس از فروش و گارانتی ارائه می‌دهند.
 
 

کشورهای پرمصرف منگنر کدامند؟ 

میزان مصرف منگنز و همچنین نوع استفاده از آن در کشورهای مختلف متفاوت است. این فلز در آمریکا مصرف بسیار زیادی دارد؛ به طوری که در حدود ۴/۴ مصرف منگنر مربوط به کشورهای آمریکا و ژاپن بوده و پس از آن آلمان رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
 
 

منگنز و محیط زیست

میزان زیاد منیزیم در خاک باعث مسمومیت گیاهان روی این خاک می‌شود. اما مقدار مناسب آن برای تنفس، کلروفیل و فتوسنتز ضروری است. کمبود منگنز باعث ایجاد لکه‌های سوختگی در برگ‌ها می‌شود. همچنین کمبود آن می‌تواند منجر به خشک شدن بغل برگ درختان یا گل‌ها شده و رشد گیاه کمتر شود. جهت آشنایی با یکی از فروشندگان فرومنگنز پر کربن صنایع ذوب ایران در تجارتگرام همراه ما باشید.
 
 
برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرومنگنز کم کربن همراه ما باشید.
 

 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943