فرو مولیبدن چیست؟

فرو مولیبدن را می‌توان جز اصلی‌ترین مواد افزودنی به فولاد و سایر قطعات فلزی دانست که می‌تواند موجب بالا بردن استحکام آن‌ها شود. ازاین‌رو این ماده جز مواد فروآلیاژی بسیار پرکاربرد دسته‌بندی می‌گردد صنعتگران داخلی می‌توانند با تولید عظیم خود، نیاز بخش قابل‌توجهی از بازار ایران را نسبت به این ماده فراهم کنند. ما در ادامه قصد داریم تا هر آن چه که در خصوص فرو مولیبدن نیاز است بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
 
 
 

آشنایی با فرو مولیبدن

فرو مولیبدن را می‌توان در دسته خانواده آلیاژها قرار داد. این ماده به دلیل خواص بسیار زیاد خود و همچنین دارای بودن آهن و مولبیدن، به ‌صورت عمده در صنایع تولید فولاد دیگر صنایع کاربرد دارد. شما می‌توانید هم اکنون نیاز خود را با تهیه این ماده از تولیدکنندگان داخلی برآورده کنید. این ماده در بشکه‌های فلزی یا کیسه به فروش می رسد.
فرومولبیدن در صنایع تولید فولاد به کار می رود. این ماده در بشکه‌های فلزی یا کیسه به فروش می رسد.
ابزارآلات مختلف گاهی در شرایط نگهداری می شوند که تنش بسیار زیادی به آن‌ها وارد خواهد شد. از سوی دیگر خطر خوردگی، زنگ‌زدگی و قرارگیری در محیط‌هایی با دماهای بالا، این تجهیزات را تهدید می‌کند. به همی دلیل نیاز است تا با تغییر دادن ترکیبات شیمیایی آن‌ها، مقاومت و استحکام این ابزارها را افزایش داد.
از جمله موادی که می‌تواند در کنار بالابردن مقاومت قطعات مختلف، موجب بالا بردن خاصیت جوش‌پذیری و استحکام آن‌ها می شود، فرو مولیبدن است. ما قصد داریم تا در این مطلب در خصوص این فروآلیاژ بسیار محبوب، بیشتر صحبت کنیم.
 
 
 

نکات مهم در خصوص فرومولیبدن 

زمانی که در خصوص فروآلیاژها صحبت می‌کنیم، منظور ترکیباتی است که در خود آهن و ... را جای‌داده اند. بسته به توقعی که از این آلیاژها در نظر تولیدکنندگان است، نسبت عناصر افزوده شده به آهن تغییر پیدا خواهد کرد. به‌صورت کلی، این مواد برای ساخت سایر قطعات آلیاژی فلزی و غیرفلزی کاربرد دارند. برای مثال استفاده کردن از فروآلیاژها در تولید قطعات چدنی و فولادی، می‌تواند کیفیت ساخت آن‌ها را دستخوش تغییر قرار دهد.
به‌صورت کلی، فروآلیاژها دارای مدل‌های گوناگونی بوده که آن‌ها را بسته به نیاز بازار ساخته و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. فروآلیاژها نیز کاربرد بسیار مختلفی داشته که می‌توانند طیف وسیعی از نیاز صنعتگران را برطرف کنند.
فرو مولیبدن که جز آلیاژهای محبوب در صنعت دسته‌بندی می‌شود، در ترکیب خود، شاهد حضور مولیبدن و آهن است. زمانی که قطعات موردنظر از لحاظ استحکام درجه مناسبی ندارند، با افزودن مولیبدن می‌توان چنین مشکلی را برطرف کرد. ازاین‌رو تعجب‌برانگیز نیست که از فرومولیبدن برای تولید فولادهای ضدزنگ استفاده می‌شود.
نماد شیمیایی این ماده Mo بوده و عدد اتمی آن در جدول تناوبی 42 است. از دیگر خصوصیات آن می‌توان به جرم اتمی 94.95 آن اشاره کرد. همچنین می‌توان کنسانتره مولیبدن را به‌صورت تری اکسید مولیبدن نیز در صنعت به دست آورد.
باید بدانید که استفاده از مولیبدن در کنار بالابردن استحکام و سختی مواد، می‌تواند درجه حرارت و خواص آلیاژها را نیز تغییر دهد. این ماده قابل‌توجه به‌صورت فرو مولیبدن در بازار موجود بوده و از مهم‌ترین تولیدکنندگان جهانی آن می‌توان به کشورهای آمریکا، ارمنستان، چین، روسیه، قزاقستان، شیلی و کشور ایرانی اشاره کرد.
 
 
 
 
فرومولیبدن چیست؟
 
 
 
 

معرفی نحوه تولید فرو مولیبدن

از مولیبدن می‌توان مواد بسیار مهمی همچون فرو مولیبدن مولبیدن خالص و ... از دیگر مواد حاصله از  مولبیدن است. فرومولیبدن که در دسته فروآلیاژهای حیاتی و پرکاربرد دسته‌بندی می‌گردد، خواص و انواع متنوعی دارد. در کنار این مواد، فلاکس‌هایی مانند آهک و فلو سپار نیز برای تولید این ماده ارزشمند، مورداستفاده قرار کی گیرند. در نهایت باید فرو سلیس، زغال‌سنگ و همچنین آلومینیوم را به‌عنوان سایر مواد تولیدکننده فرو مولیبدن نام برد. به دلیل اینکه انرژی آزاد و گیبس فلز آلومینیوم در برابر سیلیکون بالاتر قرار دارد، از فرو سلیس برای بالابردن ایمنی و ایجاد شرایطی باثبات استفاده می‌کنند. از سوی دیگر جهت ایجاد تعادل گرمایی، به‌اندازه نیاز و در مقیاس کم، از آلومینیوم استفاده خواهد شد. حال برای تولید فرو مولیبدن کافی است تا عناصر نام‌برده در قسمت بالا را به کارخانه منتقل کرد. اگر صنعتگران نتوانند از اکسید مولیبدن استفاده کنند، این شانس را دارند تا سولفور مولیبدن را به اکسید مولیبدن بدل کنند.
حال باید اکسید مولیبدن که لازم است را در کوره‌های الکتریکی یا بقیه عناصر نام‌برده احیا کنند تا در نهایت فرو مولیبدن موردنظر، تولید شود. این محصول بعد از تولید باید نمونه‌برداری شده و جهت انجام آزمایش‌های لازم مورد بررسی قرار بگیرد. اگر بتواند از چنین آزمایش‌هایی سربلند بیرون بیایید، می‌تواند برای عرضه به بازار، بسته‌بندی شود.
البته باید گفت که فرومولیبدن ساخته شده، پودری است. البته می تواند به شکل بریکت در اندازه ای کوچک نیز ساخته می شود. هرکدام از این حالت ها می‌توانند در بسته‌بندی‌های موردنظر قرار گرفته و جهت منتقل کردن به بازار، آماده شوند.
 
 
 

معرفی کاربردهای حیاتی فرو مولیبدن 

آن چه که در خصوص فروآلیاژ فرو مولیبدن باید بدانید که بسته به نیاز صنعتگران، می‌توان از آن در بخش‌های مختلفی استفاده کرد. به زبان دیگر، بسته به خواص و ویژگی‌های موردنظر در محصول نهایی، از انواع متفاوت این محصول استفاده می‌کنند. شاید شناخته‌شده‌ترین کاربرد فرومولیبدن جهت ساخت آلیاژهایی مقاوم و همچنین فولادهای خاص است. این آلیاژها در صنایع به خصوصی مانند صنعت هوا و فضا، ساخت موشک، ریخته‌گری و همچنین سایر صنایع استفاده می‌گردد. همچنین باید اشاره کرد که زمانی دمای محیط بالا باشد، در کنار عناصری مثل کبالت، آهن، نیکل، سرامیک و ... که به ابرآلیاژ معروف هستند، می‌توان از فرو مولیبدن نیز استفاده کرد. این مواد قابلیت این را دارند تا دماهای بالای 1200 درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند.
 
 
 

از دیگر موارد پرکاربرد فرو مولیبدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

  • استفاده در بخش الکترونیک

فرو مولیبدن به‌صورت گسترده در بخش‌های الکترونیک کاربرد پیدا کرده است. همچنین نوارهای مولیبدن نیز در ساخت قطعات الکتریکی مورداستفاده واقع می‌گردند. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این عنصر در صنایع الکترونیک، می‌توان به مقاومت بالا در برابر حرارت، ضریب انبساط گرمایی مناسب و ... اشاره کرد.
 
 
  • کاربرد در صنعت تولید شیشه

این عنصر می‌تواند در برابر خوردگی، پایداری زیادی از خودش نشان دهد. ازاین‌رو برای ساخت الکترودهای مقاوم در کوره‌های ساخت شیشه، فرومولیبدن به کار می رود.
 
 
  • کاربرد به‌عنوان کاتالیزور

فرو مولیبدن می‌تواند به‌ سادگی نقش کاتالیزورهایی که قابلیت منقل کردن سولفورهای آلی از تجهیزات نفتی را دارند، بازی می کند.
 
 
  • کاربرد در تولید محصولات شیمیایی

از این محصول به‌عنوان رنگ‌دانه برای تولید رنگ، جوهر، پلاستیک و همچنین لاستیک استفاده می‌کنند. دی سولفات مولیبدن نیز به دلیل قابلیت روانکاری خود، به‌عنوان گریس مورداستفاده واقع می‌گردد.
 
البته نباید از این نکته غافل شد که فرو مولیبدن می‌تواند به‌عنوان افزودنی کاربردی جهت ساخت فلزات آمورف استفاده شود که ویژگی‌های مناسبی را به این آلیاژها می‌بخشد. از این ویژگی‌های می‌توان به استحکام در برابر خوردگی، جوش‌پذیری و مقاومت بالا اشاره کرد. فولادهای ضد اسید که به‌صورت گسترده در صنایع ساخت خودرو و هواپیما به کار می روند نیز، از فرومولیبدن جهت تولید بهره می‌برند. اگر اشاره داشته باشیم که از فرو مولیبدن به طور گسترده در ریخته‌گری فلزات استفاده می‌کنند نیز اشتباه نگفته‌ایم. اضافه‌کردن این عنصر می‌تواند موجب ریز شدن دانه‌های فولاد و در نهایت بالارفتن نقطه تسلیم آن‌ها شود.
 
 
 
 
فرومولیبدن و کاربرد آن در صنعت
 
 
 
 

قیمت فرو مولیبدن در بازار ایران

همانطور که گفتیم فرو مولیبدن در ترکیبات خود آهن و مولیبدن داشته و از آن برای بالابردن استحکام فولاد و سایر قطعات استفاده می شود. این ماده در فرایندهایی که نیاز به تحمل حرارت‌های بالایی وجود دارد، به کار می رود. ازاین‌رو می‌توان پی برد که استفاده از این محصول، به دلیل افزایش نرخ تولید کارخانه‌های مختلف در ایران و همچنین نیاز صنایع دیگر، روند صعودی دارد.
با اینکه هنوز هم بخش قابل‌توجهی از فرو مولیبدن موردنیاز بازار از کشورهایی نظیر روسیه، چین و شیلی به داخل کشور ورود پیدا می‌کند، اما باید بدانید که کارخانه‌های مختلف داخلی نیز دست به تولید فرومولیبدن باکیفیت‌های بسیار بالایی زده‌اند. از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت این فروآلیاژ می‌توان به گرید و همچنین خلوص آن اشاره کرد. به این موارد همچنین برند تولیدکننده، کشور تولیدکننده، نرخ ارز، هزینه‌های گمرک، عرضه و تقاضا و ... را نیز اضافه کنید تا به‌خوبی متوجه شوید که چرا نمی‌توان قیمت مشخصی را برای این محصول بیان کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای فرو مولیبدن، با کارشناسان ما در تماس باشید.
 
 

اشاره به بازار خریدوفروش فرو مولیبدن 

تنها در صورتی می‌توان در یک تجارت موفق ظاهر شد که به‌خوبی با رفتار بازار و همچنین نیازهای آن آشنایی پیدا کنید. برای تهیه و همچنین صادرات فرو مولیبدن، متخصصین بدون واسطه با شرکت‌های تولیدکننده در ارتباط قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با کسب اطلاع در خصوص ویژگی‌ها، خواص و همچنین کاربردهای فرو مولیبدن دست به یک خرید مطمئن و بدون ریسک بزنید. نداشتن چنین اطلاعاتی به‌سادگی منجر به ازدست‌رفتن سرمایه و در نهایت شکست در کسب‌وکار خواهد شد. 
 
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید فرو مولیبدن وارد لینک روبرو شوید - فرومولیبدن

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943