مقاومت کششی بتن چگونه سنجنیده می‌شود

بتن یکی از اصلی ترین و اساسی ترین موادی است که در صنایع ساختمان سازی و عمرانی حضور دارد. بتن به واسطه قابلیت استحکام بالا و ایجاد سازه های مقاوم، به یک محصول نام آشنا و پرفروش تبدیل شده است. بتن در برابر تنش های فشاری، برشی، سایشی و گردشی، بسیار مقاوم و مستحکم عمل می کند. اما در برابر تنش های کششی، مقاومت ویژه ای از خود به نمایش نمی گذارد. میلگرد از جمله مصالحی است که به تقویت مقاومت کششی بتن می پردازد. به همین علت، اطلاع از قیمت میلگرد می‌تواند شما را در خرید این محصول و تقویت کششی بتن کمک کند. به طور کلی بتن در مقابل تنش های کششی ضعیف است و نمی تواند عملکرد خوبی را ثبت کند. بنابراین چه خوب است که علت این پدیده را بدانید و با شناخت روش های تست بتن و مقاومت آن، بتوانید کیفیت و ارزش واقعی آن را محک بزنید.


 

چرا بتن در تنش کششی ضعیف است

بتن محصولی از ترکیب شن، ماسه و آب است که از مقاومت کششی پایین برخوردار است. شاید تا به حال با شکست بتن مواجه شده باشید. یا در مواقعی شاهد ایجاد ترک ها و شکاف بر روی سطح بتن بوده اید. آیا می دانید یکی از اصلی ترین دلایل بروز این مشکلات و از بین رفتن بتن چیست؟ بله درست است؛ ضعف بتن در تحمل نیرو های کششی، یکی از عوامل اساسی است که برخی اوقات سبب نابودی بتن می شود. به طور کلی مقاومت کششی به معنای مقاومت یک ماد در تحمل نیرو های کششی است. یا به عبارتی دیگر مقاومت کششی یک محصول، ایستادگی آن را در برابر بارگذاری تنش های کششی نشان می دهد. بتن اگرچه توانایی بالایی در برابر فشار های وارد شده دارد، ولی باز هم توان مقابله با فشار های کششی را ندارد. اما چرا بتن در تنش کششی ضعیف است؟


بتن دارای ترک های ریز و میکروسکوپی است که سبب ایجاد منافذ خالی درون ساختار بتن می شوند. به همین واسطه تنش های کششی وارد شده بر پیکر بتن، به تدریج سبب متلاشی شدن آن می شوند. در واقع این ماده دارای ساختاری متخلخل است. ترک ها و شکاف های موجود، بر اثر بار های کششی کم¬کم افزایش طول داده و تا موقعی که اعمال نیرو بر ساختار بتن ادامه داشته باشد، ترک ها امتداد یافته و پخش می شوند. این امر تا جایی ادامه دارد که سرانجام بتن مغلوب شده و می ترکد. همچنین به عنوان یک پیشنهاد، اگر بدانید کارایی میلگرد چیست؛ می توانید مقاومت بتن را در تحمل تنش کششی افزایش دهید.


 

روش های تست بتن

 

  • تست مغزه گیری بتن

برای تضمین سلامت کیفی و ساختاری بتن، آزمایش آن راهکار مناسبی است.  تست مغزگیری یک روش ثابت شده و بسیار دقیق است که البته به هزینه بیشتری نسبت به سایر تست ها نیاز دارد. اما به دلیل تضمین بالا و قابلیت محاسبه دقیق، پرهزینه بودن آن توجیه می شود. مته الماسی ابزاری است که مغزه گیری به وسیله آن انجام می شود و نمونه های برش داده شده به شکل استوانه ای مورد آزمایش قرار می گیرند.
 
  • تست مقاومت فشاری بتن

بتن برای اثبات سلامت کیفی خود، به انجام آزمایش نیاز دارد. یکی دیگر از بهترین شیوه های تست بتن، آزمایش مقاومت فشاری آن است. این تست، مقاومت بتن را در میزان تحمل وزن نشان می دهد. همچنین یکی از پارامتر های مطلوب و دقیق برای سنجش کیفیت بتن نیز می باشد. در این روش، نمونه را درون دستگاه پرس گذاشته و آن را درست در مرکز صفحه دستگاه قرار می دهند. دستگاه بر روی حالت پرس نیروی یکنواخت تنظیم می شود به طوری که به محض شکستن قسمتی از نمونه، اعمال نیرو متوقف می شود. به این شکل حداکثر تحمل نمونه در برابر بارگذاری فشار محاسبه می شود.
 
  • تست غیر مستقیم  تعیین مقاومت کششی بتن

بتن همانطور که گفته شد، در تحمل نیرو های کششی مقاوم نیست. در این روش ما می توانیم به طور غیر مستقیم متوجه مقدار مقاومت کششی بتن شویم. در ابتدا این تست، پس از قرار دادن نمونه در دستگاه، بین بازه 2 الی 6 درصد بار اصلی محاسبه شده به نمونه اعمال می شود. سپس بار وارد شده به مرور بیشتر می شود تا نمونه را به مرز گسستگی و انفصال برساند. پس از شکست نمونه، با محاسبه تنش کششی به دست آمده حاصل از نیروی خمش، مقاومت واقعی کششی بتن بدست می آید.

 

  • تست سیلندر بتن

تست سیلندر بتن، یک دیگر از آزمایشات مطح و متداول بتن است.  تست سیلندر بتن برای اطمینان از استحکام فشاری معین ترکیبات بتن انجام می شود. برای آزمایش بتن در روش تست سیلندر بتن، با قالب های پلاستیکی در ضخامت 6 اینچ و طول 12 اینچ سر و کار داریم. در بعضی از پروژه های کوچک تر، استفاده از قالب هایی با قطر 4 و طول 8 کفایت می کند. مراحل انجام تست سیلندر بتن به گونه ای است که در ابتدا قالب را با سه لایه برابر، پر کرده و هر قسمت از لایه ها را 25 دفعه ضربه میزنیم. حتماً به پشت قالب نیز ضربه زده شود تا احتمال خروج هوای اضافی از بین برود. زمانی که قالب ها به میزان کافی پر شد، آنها را در دمای 60 تا 80 درجه فارنهایت قرار دهید. برای صحت حداکثری این آزمایش این است که مجموعه ای از سیلندر های مورد نیاز را جمع آوری کرده تا در زمان لازم به آزمایشگاه ها جهت تست و عمل آوری فرستاده شوند. عمدتاً چهار سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد که یک جفت آن 7 روز و جفت دیگر 28 روز تست می شوند.

 

 

برای بررسی قیمت و خرید مصالح ساختمانی وارد لینک روبرو شوید - قیمت مصالح ساختمانی

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943